першановинистаттізахідцентрвостокпівденькримфорум пошукконтакти  

: Ірина ПОГОРЄЛОВА: "Перепис та вибори: буде той результат, який п

додано: 09-12-2001 // // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1007852511.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

Передбачити всі приховані механізми зловживань під час таких тотальних заходів, як вибори та перепис населення, особливо коли вони співпадають в часі з неймовірною для «збігу обставин» точністю, звичайні політологи та «пересічні» політики практично не в змозі. Звісно, цьому мали запобігти відповідні закони. Але коли згадати, в яких умовах схвалювався закон про вибори, то говорити про запобігання маніпуляціям не доводиться. Тим більше нереально було вимагати цього від спеціально незаангажованих у довгострокових проектах людей, аби вони передбачити це в законі про всеукраїнський перепис населення...

Тож тепер доводиться принаймні констатувати деякі вже очевидні, хоча й запізно, речі.

Приміром, лише 5 грудня голова ЦВК М.Рябець виявив суттєву «прогалину» у виборчому законі. За його словами виходить так, що у виборах не має брати права ціла категорія громадян - ув`язнені. Причиною ніби-то є те, що вони не мають посвідчення особи. Відтак, стверджує М.Рябець, втрачається і право на отримання бюлетеню.

Дивна річ, на всіх попередніх виборах, включно з президентськими 1999 року, а також на референдумі 2000 року, ув`язнені спокійно голосували в своїх в`язницях, хоча по закону також мали б пред`являти для отримання бюлетеню якийсь папірець. А тепер – проблема. Це може означати одне з двох: або в нас нелегітимні парламент та Президент, оскільки у виборах взяли участь люди без посвідчення особи, або щойно М.Рябець вигадав якусь нову технологію для використання «запасних» голосів. А оскільки про те, як виправити знайдену лише тепер помилку він не повідомляє, то можна лише здогадуватись, чи не бажає пан голова ЦВК взагалі відмінити посвідчення особи для отримання виборцями бюлетеню. Завдяки цьому вільно голосувати зможуть не лише ув`язнені, а й ті українські громадяни, або й не громадяни зовсім, які виявлять бажання кілька разів висловити свою волю...

Втім, пан Рябець із своїм «відкриттям» вже не перший. Схожу «ваду» знайшов в виборчому законі й представник Президента в парламенті Роман Безсмертний. Це сталось трохи трохи раніше, але, зауважте, вже після підписання закону президентом. Йдеться про відміну Конституційним Судом прописки.

Р.Безсмертний побачив, що відміна прописки дозволяє «маневрувати» завдяки відсутності чіткої прив`язки особи до свого виборчого списку. Простіше кажучи, нема жодних гарантій проти того, що особа, чиє місце проживання ніким і нічим не контролюється, не проголосує двічі чи тричі – на різних виборчих ділянках, звичайно. Такі штуки, доречі, вже використовувались між першим та другим туром президентських виборів, коли Верховний суд відмінив навіть відкріплення від дільниць... Тепер таких спеціальних осіб можуть бути тисячі і сотні тисяч. Але навряд Р.Безсмертний, ще не запідозрений в нелояльності до влади, став би видавати таке «ноу- хау», якби не його надто велика доступність, себто вірогідність використання подібної технології всіма учасниками кампанії, включно з небажаними, опозиційними...

А ось результатами перепису опозиція не зможе скористатись аж ніяк. Вже з першого дня стало зрозуміло, що процес цей відбувається в такій довільній формі, що провадити його, за бажання, можна було б взагалі без громадян, а лише сидячи в ЖЕКу. Адже самі громадяни можуть давати інформацію, окрім себе, ще й про своїх родичів чи тих, з ким проживають, а можуть і не давати взагалі, або давати довільні свідчення. Свідчення ці абсолютно необов`язково тут же заносяться в спеціальні бланки, і не потребують підпису самого громадянина. Вже цього досить, щоб поставити точність подібного методу збору статистичних даних під великий сумнів. А якщо уявити собі, як можуть фіксуватись дані про людей, які виїхали на заробітки, перебувають у тривалих відрядженнях або часто змінюють місце проживання, - взагалі виникає питання про потребу в подібному «уточненні» стану сучасного українського суспільства. І йдеться не про агітацію, тут зовсім інша мета і інші наслідки.

Як відомо, першими ж користувачами подібних «уточнених» даних стануть місцеві влади, що одночасно складатимуть списки виборців для парламентської кампанії. Вже на цьому етапі місцеві влади можуть скласти своє «враження», або й свої «побажання» щодо списків порівняно з тими старими списками виборців, які нещодавно відповідали прописці, а також відомостям ЗАГСів про отримувачів паспортів (себто осіб, які вступили в дієздатний для голосування вік) та померлих. Якщо офіційна похибка при перепису, як зізнаються самі статистики, становитиме аж 4%, - цього достатньо, аби завалити або, навпаки, пропустити до парламенту цілу партію. Що вже казати про одномандатників, які обираються за відносною перевагою... І що казати про більш довільне поводження з «похибками» перепису під час виборів, яке відбуватиметься вже не на рівні місцевих виборчих дільниць, де представники конкуруючих партій хоч трохи контролюватимуть один одного, а на рівні обласних комісій, де рахуватимуться лише протоколи, і де маніпулювання цифрами стає реальним вже в іншому масштабі...

Головне ж, звичайно, відбуватиметься в ЦВК, яка на момент підбиття перших підсумків голосування 1 квітня одночасно «отримає» і перші результати всеукраїнського перепису. Річ в тім, що за законом саме ЦВК визначає «резерви» виборчих бюлетенів, що видаються нею на виборчі дільниці. Тож «резерв» бюлетенів може регулюватися одразу після перепису (якщо його результати будуть відомі лише ЦВК), а вже після голосування – може бути досить довільно використаний «резерв» існуючих чи не існуючих виборців, які за якихось причин не взяли участі у виборах... Себто механізм проглядається такий: бюлетенями як папірцями ніхто маніпулювати не буде. Зате буде масове багатократне волевиявлення надто «свідомих» прибічників «партії влади», яке неможливо зафіксувати жодному контролерові на конкретній дільніці. А вже на рівні підбиття підсумків у ЦВК, де ніхто з контролерів та спостерігачів взагалі не матиме доступу до даних про кількість виборців (бо вони можуть уточнюватись завдяки даним перепису 1 квітня), - кількість бюлетенів буде довільно співставлятись із зафіксованим на той момент масивом загальної кількості громадян та виборців... А співвідношення настільки значних цифр – це вже доля не лише дрібних партій, а й цілих блоків.

Звісно, треба погодитись, що навіть в такий спосіб важко буде перетворити, приміром, 10% голосів у 30%, що будуть зазначені у протоколі ЦВК. Але ми забули ще про одну можливість - соціологію. Щось давно наші соціологи нічого не розповідали про ріст рейтингів у президентських блоків. Тож слід чекати, що найближче опитування покаже відомому блокові за участю всіх можновладців не менш, як 10-12%, а далі приріст буде коригуватись поступово. Потім вступить в дію механізм, відкритий владою завдяки відміні прописки, і так далі...

Єдине зауваження: хтось мусить стежити, аби в Україні за підсумками перепису та голосування не виявилось більше 60 млн. населення і, скажімо, мільйонів з 45-50 - виборців. Бож якщо можна нехай навіть з відвертим сміхом зімітувати народження 10 млн. немовлят, то досягнення ними 18-річного віку - це вже буде занадто....

додано: 09-12-2001 // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1007852511.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

Увага!!! Сайт "Майдан" надає всім, хто згадується у розділі "Статті", можливість розмістити свій коментар чи спростування, за умови належного підтвердження особи. Будь ласка, пишіть нам на news@maidanua.org і вказуйте гіперлінк (URL) статті, на яку ви посилаєтся.

  ЦІКАВИНКИ :
Завантаження ...



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2017. Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua