першановинистаттізахідцентрвостокпівденькримфорум пошукконтакти  

mchno: Міносвіти та Мікрософт: декілька питань (Request For Comments

додано: 04-02-2002 // // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1012814987.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

<center><small>цей об'єкт являє собою проект лістовки / прес-релізу / ... коротше, провідної тілєги до майбутнього пікетування міносвіти з приводу його шахер-махерів з дрібнософтом. це свіжа версія 0.2.

перепрошую всіх за гидке нечитабельне форматування попередньої версії — постив за кілька останніх хвилин з кіберкафе, зовсім забувши про особливості форматування для майдану. оффтопік про це прибираю.

mchno</small></center>

<hr size="1" noshade>

<center>робоча версія 0.2

(copyleft) mchno / духовний чорнобель</center>

<hr size="1" noshade>

поки федеральний суд сша дає відсіч спробам micro$oft монополізувати сферу освіти під виглядом благодійного апґрейду техніки та програм, а державні структури принаймні двох розвинутих європейських країн (великобританії та німеччини) розглядають можливості відмовитися від використання window$ на користь якоїсь альтернативної платформи, наше любе міністерство освіти, не привертаючи зайвої уваги, активно проводить робочі зустрічі з представниками представництва micro$oft в снд. привід — хід виконання підписаного восени минулого року й <b>неоприлюдненого</b> меморандуму про співпрацю.

про зміст цього документу нам дозволено знати лише з прес-релізів. тож відомо, що він:
- називається <em>«меморандум про співпрацю з метою дотримання легального використання в україні програмного забезпечення компанії micro$oft»</em>;
- передбачає українську локалізацію <em>outглюк xp</em> та <em>word xp</em>;
- передбачає <em>«запобіжні заходи щодо поставок нелегального програмного забезпечення до учбових закладів україни»</em> з боку міністерства освіти, а саме:
- <em>«реалізувати інвентаризацію програмного забезпечення micro$oft»</em> та
- <em>«<b>розробити комплекс заходів</b> по забезпеченню використання легального пз micro$oft в учбовому процесі»</em>.
- передбачає <em>«навчання групи українських методистів основам програмних продуктів micro$oft в авторизованих центрах навчання, з метою подальшого створення методик викладання сучасних інформаційних технологій у сфері середньої освіти».</em>

<blockquote>(цитат насмикано з офіційного micro$oft'івського прес-релізу: <A Href="http://www.microsoft.com/ukraine/general/press/2001/october/22_10.htm"><A Href="http://www.microsoft.com/ukraine/general/press/2001/october/22_10.htm"><A Href="http://www.microsoft.com/ukraine/general/press/2001/october/22_10.htm">http://www.microsoft.com/ukraine/general/press/2001/october/22_10.htm</A></A></A></blockquote>

а тепер — кілька питань.

<big><em><strong>чому меморандум не оприлюднено ?</strong></em></big>

цікаво, з ким міносвіти взагалі радилося про цей документ ? мабуть, з іншими чиновниками, від яких залежить фінансування цього <em>«комплексу заходів»</em>. але чому <b>чиновники</b> (що утримуються, між іншим, з податків, які платимо <b>ми</b>) вирішують, яке програмове забезпечення треба <b>для нас</b> впроваджувати ?

<big><em><strong>що не так з українізацією продуктів micro$oft ?</strong></em></big>

незрозуміло, навіщо весь той бюрократичний пафос, з яким вона відбувається: <em>«комплекс заходів»</em>, сертифікація... в той же час як комерційні (<b>apple</b>), так і некомерційні (<b>gnu / linux</b>) альтернативи micro$oft <b>давно</b> українізуються без жодного бюрократичного посередництва. причому apple українізувала операційну систему, а не пару програмок, а з обсягом українізації linux та програм під цю систему на сьогодні просто немає чого порівняти.

<big><em><strong>чому саме micro$oft ? як щодо альтернатив ?</strong></em></big>

window$ — <em>найпопулярніша</em> платформа ? ну то й що ?

популярність майкрософтівських продуктів <b>у світі</b> має два основні чинники.

перший — це ідея перетворення комп'ютерів з засобів обробки інформації на таку собі <em>«інтелектуальну побутову техніку»</em> типу телевізора. <b>але наскільки це оптимально для освіти ?</b> думати — шкідливо ? і до чого тут середня освіта ? щоб викликати службу технічної підтримки та відрахувати їй скількись грошей за надані послуги, досить початкової.

/* може, вводити продукти micro$oft до навчального процесу треба,
щоб з діточок не росли страшні хакери ? */

другий чинник — micro$oft office. без нього window$ ніколи б не набула такої популярності. зрозуміло, що офіс забезпечує практично всі комп'ютерні потреби чиновника або гуманітарія. <b>але наскільки це оптимально для системи освіти в цілому ?</b> незайве пам'ятати, що майбутнім інженерам потрібні математичні пакети та cad-системи, майбутнім дизайнерам — програми для роботи з зображеннями, майбутнім програмувальникам — засоби розробки, тощо, а великим навчальним закладам — ще й сервери. більшість подібних програм для window$ продається за нелюдські гроші, а їхні виробники, мабуть, з часом теж могли б скористатися боротьбою з піратством для отримання контрактів. надто коли прецедент створено.

в той же час існує альтернатива — операційна система <b>linux</b> та програми під неї. на сьогодні вони не поступаються window$-продуктам за функціональністю (часом до огиди нагадуючи свої window$-аналоги), але при цьому надійніші, менш вимогливі до ресурсів комп'ютера, відкриті й <b>абсолютно вільні</b>.

дистрибутиви linux одразу комплектуються великим набором програм для типових задач, з якими люди можуть працювати на комп'ютерах, тоді як практично всі програми для window$ потрібно купувати окремо. при цьому не існує ніяких обмежень ні на кількість машин, на яку можна встановлювати дистрибутив, ані на подальше копіювання та розповсюдження всього дистрибутиву чи окремих програм з нього.

тож чи не краще замість витрат на бюрократичну метушню навколо пари українізованих програмок та майкрософтівські (хай навіть «освітні») ліцензії запровадити добре українізований linux ? а різниці вистачило б принаймні на апґрейд комп'ютерів у школах кількох великих міст.

<big><em><strong>«пірати нам не друзі !» ... але й не вороги ?</strong></em></big>

популярність window$ та програм під неї <b>в україні</b> має зовсім інший основний чинник — широке розповсюдження їхніх <em>піратських</em> копій. середній український користувач все ж таки не в змозі (принаймні безболісно) віддати відповідну суму хоча б просто за ліцензійні window$ + micro$oft office, не кажучи вже про професійні window$-пакети типу photo$hop.

розмов про припинення широкомасштабного піратства було дуже багато, але воно лишається. чому ? мабуть, певній групі досить впливових осіб це вигідно.

можливо, ці особи отримують прибутки з піратства як такого. не виключено, що люди, які вигадали українізацію продуктів micro$oft, могли розраховувати, що українізовані програми все одно буде широко запірачено, і в такий спосіб вони також будуть доступні для всіх верств комп'ютеризованого населення.

можливо, в такий спосіб вони працюють на micro$oft і / або виробників іншого популярного в піратів програмового забезпечення (і отримують щось звідти). спостереження показують, що регулярно й стало піратиться певний асортимент програм. можливо, ми стикаємося з певною стратегією захоплення ринку, схожою на відому стратегію наркодилерів: спочатку надійно підсадити, щоб потім точно купували. схоже, на першому етапі склався потрібний стан речей, і тепер лишилося підвести під нього відповідну нормативну базу.

якщо пригадати, що приблизно тоді ж, коли виник меморандум (осінь 2001), розглядався божевільний проект затвердження всіх компакт-дисків, що випускатимуться в україні, чиновниками <em>міністерства освіти</em>, то починають виникати певні цікаві припущення...

<big><em><strong>micro$oft — не монополіст, він просто так тхне ?</strong></em></big>

введення micro$oft'івських програм до навчальних курсів є однією з найефективніших ринкових стратегій: людині надійно нав'язується асоціація «комп'ютер — це micro$oft», і лишається лише закріпити її почуттям безпорадності при зіткненні з будь-якою іншою платформою.

micro$oft не зраджує своїй стратегії, сформульованій у відомих <b>halloween documents</b> (див. <A Href="http://www.opensource.org/halloween/lloween/">http://www.opensource.org/halloween/lloween/</A>): робити закриті доповнення до відкритих форматів, протоколів, тощо, а далі витісняти останні й зміцнювати свою монополію. в україні для цього склалися дуже сприятливі умови. наприклад, наш документооборот вже міцно приріс до закритих форматів типу micro$oft'івського <b>doc</b>. ось приклад з реального життя. людина влаштовується працювати перекладачем — при цьому переклад вона має принести на роботу в форматі <b>doc</b>. отже, хочеш працювати — став собі на машину продукт micro$oft, легальний або піратський ?

<strong>це пряме порушення прав людини.</strong>

<big><em><strong>«будьмо реалістами» ? ні, в нас є кращі варіанти !</strong></em></big>

оскільки поняття <em>реалізму</em> в цій країні все ще є закликом до песимізму й апатії.)

часто доводиться чути й таку думку: серед викладачів інформатики надто багато випадкових людей, які просто хочуть дотягти собі стажу, просто не можуть і не хочуть засвоїти щось крім / складніше за window$, тощо.

але чому ми повинні гальмувати свій розвиток, підлаштовуючись під кадрів такого рівня ? і як виходить, що платити micro$oft'у та розробляти / провадити безглузді комплекси пустопорожніх заходів кошти є, а покращити умови праці, від яких прямо залежить рівень кадрів в освіті, — вже котре десятиріччя немає ?

<center><em><strong><big>час нарешті дати відсіч бездарному порядкуванню міністерства освіти !</big></strong></em></center>

<em><strong>ми вимагаємо:</strong></em>
- негайно оприлюднити зміст меморандуму;</li>
- припинити під приводом боротьби з піратством монополізувати сферу освіти;
- негайно розробити й прийняти державний стандарт документообороту, заснований на відкритих кросплатформенних форматах документів. тільки це може гарантувати українцям свободу вибору програм та операційних систем;
- надати кожному окремому навчальному закладу право вільно обирати платформу, на базі якої будуватиметься навчальний (або, як кажуть чиновники з міносвіти, <em>«учбовий»</em>) процес,
- надати <b>гарантії цього права</b>,
- <b>обов'язково</b> ввести до навчальних курсів принаймні оглядове вивчення <b>кількох основних</b> альтернативних платформ (наявні <b>вільні</b> емулятори дозволяють легко зробити це).
- організувати для чиновників з робочої групи, що займається означеними в меморандумі питаннями, обов'язкові курси <b>«альтернативні до window$ платформи»</b>. активісти <b>спілки неписьменників</b> та <b>духовного чорнобеля</b> готові прочитати їм такі курси без фінансової винагороди (ми не micro$oft).

додано: 04-02-2002 // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1012814987.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

Увага!!! Сайт "Майдан" надає всім, хто згадується у розділі "Статті", можливість розмістити свій коментар чи спростування, за умови належного підтвердження особи. Будь ласка, пишіть нам на news@maidanua.org і вказуйте гіперлінк (URL) статті, на яку ви посилаєтся.

  ЦІКАВИНКИ :
Завантаження ...



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2017. Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua