Майдан / Статті  

додано: 06-04-2002
"Свобода вибору": Порушення виборчого законодавства: підсумки та коментарі

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1018127061.html

Прес-реліз
ПОРУШЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА ПІД ЧАС ВИБОРІВ ДО ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ: ПІДСУМКИ ТА КОМЕНТАРІ

Коаліція громадських організацій України "Свобода вибору" та українське представництво міжнародної організації "Трансперенсі Інтернешенал" в рамках прес-конференції, що відбулась в приміщенні інформаційного агенства УНІАН 5 березня, заявили що НЕ ВИНИКАЄ СУМНІВІВ ЩОДО ЗАГАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИБОРІВ, ХОЧА НИЗКА ПОРУШЕНЬ, ЩО МАЛИ МІСЦЕ ПІД ЧАС ВИБОРЧОГО ПРОЦЕСУ ІСТОТНО ВПЛИНУЛИ НА ЇХ РЕЗУЛЬТАТИ.

Серед чинників що найбільшою мірою вплинули на результати виборів координатор Коаліції "Свобода вибору" Владислав Каськів відзначив наступні: порушення у сфері фінансування виборчих кампаній; погана організація роботи дільничних виборчих комісій, комісій базового рівня; можливий вплив фактору "мертвих душ" на підсумки результатів виборів; недосконалість виборчого законодавство України у сферах фінансування виборчих кампаній, формування комісій, підрахунку голосів тощо; штучний перерозподіл процентного співвідношення між результатами голосування партій і блоків, що подолали 4% бар"єр.

Висновки щодо можливості штучного перерозподілу процентного співвідношення голосів зроблено на підставі зафіксованих та задокументованих фактів порушення виборчих процедур, 10% недійсних бюлетнів, результатів паралельного підрахунку голосів, здійсненого низкою партій і блоків, які базуються на документах (копіях протоколів) дільничих виборчих комісій а також даних EXIT-полу.

Щодо "мертвих душ", то Секретаріат Коаліції "Свобода вибору" провів порівняльну оцінку офіційних даних ЦВК та Державного управління статистики, яка дає підстави стверджувати, що загальна кількість виборців завищена більш ніж на 530 000 осіб, що складає майже 3 % тих, хто має право голосувати. Для розрахунку реальної кількості виборців експертами Коаліції "Свобода вибору" було використано дані про кількість виборців на референдумі 2000 року, померлих осіб протягом 2000-2002 років та тих, кому виповнилося 18 років на момент голосування 2002 року. Ці розрахунки ще не враховують від`ємної динаміки міграції. Результати цього підрахунку виявились щонайменше несподіваними, оскільки зважаючи на загальне зменшення населення, кількість вибоців за даними ЦВК зросла у 21 з 27 регіонів України.

Говорячи про незадовільну організацію роботи виборчих комісій варто відзначити всім відоме явище багатогодинних черг виборців, що мали загальноукраїнську практику. Ця проблема мала системний і можливо спланований характер. Так, кількість людей, що відвідали виборчі дільниці і але не проголосували становить від 7 до 12%. Враховуючи те, що низька виборча активність дає ширші можливості для фальсифікацій а також, що люди які не дочекалися голосування належать до окремих вікових і соціальних груп, ми можемо зробити висновок, що це досить суттєво вплинуло на результати виборів. Згідно закону за це несе відповідальність ЦВК. Крім вже названих правопорущень особливу увагу слід звернути на порушення у сфері фінансування виборчої кампанії.

Свої висновки щодо порушень у використанні виборчих фондів учасники прес-конференції зробили на підставі даних незалежного моніторингу ринкової вартості політичної реклами на підтримку політичних партії та виборчих блоків у ЗМІ.

За даними моніторингу на 31 березня, чотири суб'єкти виборчого процесу тільки по витратах на рекламу у ЗМІ перевищили ліміт виборчого фонду, встановлений законодавством України - це СДПУ(о) та Всеукраїнське політичне об'єднання "Жінки за майбутнє", Партія Зелених України та виборчий блок "За Єдину Україну".

Так, СДПУ(о) перевищила ліміт виборчого фонду на 8 846 000 грн., Всеукраїнське політичне об'єднання "Жінки за майбутнє" - 4 082 585 грн. , Партія Зелених України - 1 255 926 грн. та виборчий блок "За Єдину Україну" - 830 930 грн.

Безпосереднім лідером по витратах на соціально-політичну рекламу є СДПУ (о). Вартість реклами цієї партії становить 1 350 023 дол. США, що складає більш ніж 60% загальних витрат суб'єктів виборчого процесу на рекламу цього виду. "Жінки за майбутнє" випереджають інші партії та блоки по витратах на пряму політичну рекламу , вартість даного виду реклами для цього об'єднання становить 1 235 805 дол. США.

За даними моніторингу протягом періоду від початку офіційної виборої кампанії по 31 березня усіма учасниками виборчих перегонів на політичну рекламу сумарно ВИТРАЧЕНО 7 МІЛЬЙОНІВ 742 ТИСЯЧ 327 ДОЛАРІВ США . З них 71,8% (5 558 672 дол. США) становить вартість політичної реклами, і відповідно 28,2% (2 183655 дол. США) - соціально-політичної реклами на підтримку суб'єктів виборчого процесу.

До групи лідерів по ринковій вартості реклами на підтримку парті/блоку входять СДПУ(о) - 2142105 дол. США, Всеукраїнське політичне об'єднання "Жінки за майбутнє" - 1246727 дол. США, Партія Зелених України - 715 400 дол. США, виборчий блок "За Єдину Україну" - 635 513 дол. США, "Наша Україна" - 437 679 дол.США , партія "Яблуко" - 397 804 дол.США, Комуністична партія України (оновлена) - 347 184 дол.США, Всеукраїнське об'єднання християн - 344 274 дол.США , партія "Нова генерація України" - 319 155 дол.США, "Команда Озимого Покоління" - 224 431 дол.США, Демократична партія та "Демократичний союз" - 205 357 дол.США. Ці партії та виборчі блоки перевищили межу у 200 тисяч доларів США. Найбільші темпи зростання витрат на рекламу за останні два тижні показали Комуністична партія України (оновлена) та виборчий блок "За Єдину Україну".

Враховуючи кошти, витрачені політичними партіями та блоками на рекламу у визначених ЗМІ та кількість виборців, що проголосувала за відповідні політичні сили, експерти Коаліції "Свобода вибору" підрахували вартість голосу одного виборця для кожного з суб'єктів виборчого процесу. Так, середня вартість голосу одного виборця становить - 1,7 грн. Найдорожчим виявились голоси виборців, що підтримали Всеукраїнське об'єднання християн - 24,5 грн. Голос одного виборця ВПО "Жінки за майбутнє" коштував - 12,2 грн., Партії Зелених України -11,3 грн., партії "Нова генерація України" - 8,5 грн., СДПУ(о) - 7,1 грн., виборчого блоку "За Єдину Україну" - 1,1грн., "Нашої України" -0,4 грн., виборчого блоку Юлії Тимошенко - 0,3 грн., Соціалістичної партії України - 0,3 грн., Комуністичної партії України - 0,1 грн. Більш детальні дані моніторингу представлені у додатку.

В рамках проекту "Громадський моніторинг фінансування передвиборчої кампанії 2002" Коаліція громадських організацій України "Свобода вибору" та Трансперенсі Інтерненал - Україна звернулась до всіх суб'єктів виборчого процесу з пропозицією про співпрацю у надані інформації про використання виборчих фондів. Проте лише три політичні об'єднання погодились надати інформацію про власні витрати на виборчу кампанію. Серед них виборчий блок Юлії Тимошенко, Соціалістична партія України та блок "Наша Україна". Ці три партії/блоки за даними моніторингу не перевищили ліміту виборчого фонду, крім того надані ними дані та дані незалежного моніторингу істотно не відрізняються. На думку керівника проекту Івана Сікори лише ці три політичні сили довели на практиці щирість бажання бути прозорими та підзвітними. На жаль інші політичні сили не пішли далі декларацій про необхідність бути прозорими.

Серед висновків представники Коаліції "Свобода вибору" відзначили те, що політика в Україні стає реальною, бо жодна штучна сила, клон чи клоун не пройшли до парламенту. Кампанія 2002 вирізнялась від інших кампаній тим, що вперше важлива політична подія не проходила за російським сценарієм, що повинно відображати європейські тенденції у розвитку України.

Враховуючи результати виборів 2002 та проекту з моніторингу фінансування виборів Коаліція НДО України "Свобода вибору" готує ряд пропозицій до законодавства, планує поширити практику моніторингу фінансування виборчих кампаній на регіон Центрально-Східної Європи та виступає з ініціативою проведення комплексної кампанії українських НДО для демократизації виборчого процесу.

Проект здійснюється в рамках діяльності Всеукраїнського громадського моніторингового комітетy за підтримки Канадського агенства з міжнародного розвитку та Міжнародного фонду "Відродження", дані моніторингу надані компанією "Моніторинг ЗМІ Украни".

За додатковою інформацією звертатися: тел/факс 8-044-461 9022, e-mail: ivan@vybory.org.ua, holy@vybory.org.ua (Ірина Голіяд), а також на сайті www.vybory.org.ua

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1018127061.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua