Майдан / Статті  

додано: 18-09-2002
Рефат Чубаров: Інтернет-конференція на сайті "Майдан"

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1032366382.html

<b>Майдан</b>
Який Ваш прогноз на найближчий час? Зокрема що буде відбуватися у Криму?

<b>Рефат Чубаров</b>
Щодо до Всеукраїнських подій я більш схиляюся до того, що буде проведено круглий стіл опозиції з владою.

Щодо Криму. Будуть нові спроби з боку про-російських сил, зокрема, Леоніда Грача, який оголосив про створення Всеукраїнського об`єднання ім. Богдана Хмельницького, повернути свій вплив в Криму. Самим небезпечним при цьому будуть його наміри щодо протиставлення мешканців Криму за релігійною та національною ознакою.

<b>Augusto</b>
Національні відношення, як це видно з Вашої сторони? Весь час з боку ультранаціоналістських русонацистських сил йде хвиля демонізації кримськотатарського народу України, русонацисти вважають Крим своєю власністю, а кримськотатарський народ - агресорами, йдуть (поки що) вербальні провокації. Уряд Кучми ІМХО не робить нічого для гармонізації відношень в Україні вцілому, та в Криму як частині України; навпаки, вони весь час провокують протистояння, щоб в мутній воді половити золотих карасів, бо вони ж за стабільність, без них - війна, українці ж кровожерні варвари і на цьому тлі гиганські дубові хресті над домами татарів, середньовічні вибрики Кучми про "християнський народ" інакше ніж провокацією назвати важко. Досі українці кримськотатарського походження показують зразки шляхетності та толерантності, але як на Вашу думку ми всі, народ України, можем протистояти середньовічному варварству штучно роздмуханих проблем?

<b>Рефат Чубаров</b>
Досвід 11-ти років української незалежності свідчить про дуже високий рівень толерантності в міжнаціональній сфері в українському суспільстві. В той же час не можна не відмітити того, що з боку певних політичних сил та частини українських політиків не відкидаються спроби використовувати велику кількість негативних міфологем, які вбивалися в голову людей за радянських часів. в тому числі по відношенню до кримських татар. Якщо конкретно до кримськотатарського питання - актуальним є прийняття закону "Про статус кримськотатарського народу". Такий Закон підготовлений, але в минулому скликанні Верховної Ради України ліві політичні сили, і в першу чергу Компартія, виступали категорично проти розгляду таких питань. Є ще одни аспект, пов*язаний з кримськотатарською проблемою -це намагання російських політиків максимально використати кримськотатарську карту в своїх планах щодо України. Саме з боку таких політиків підкидаються в Українське суспільство тези щодо буцім то існуючої загрози з боку кримських татар майбутньому України. Але така їх позиція пояснюється дуже просто - вони ніяк не можуть вибачити послідовність кримських татар в їх підтримці незалежності України.

<b>Бєлочка</b>
Чи вважається у мусульманстві вбивство гріхом? Ми виховані в радянські часи, тому про мусульманські цінності знаємо хіба що з художньої літератури.

Там всюди написано, що вбити невірного - це ледь не обов"язок мусульманина. І водночас я чула, що Коран забороняє вбивство як і Біблія. Поясніть будь-ласка.

<b>Рефат Чубаров</b>
Ви праві, Кур*ан відносить вбивство людини до найтяжчих гріхів. В одній з сур Кур*ану говориться про те, що в судний день саме за смерть людини ви буде відповідати в першу чергу.

Але дійсно, у багатьох людей які не знайомі з Ісламом, є такі стереотипи, що ніби то Іслам дозволяє вбивати іншу людину, якщо він є тобі ворогом. Але в цьому випадку Кур*ан забороняє вбивати ворога, якщо з його боку не має відкритої агресії.

<b>Shooter</b>
Як оцінюєте ймовірність відставки голови АП?

<b>Рефат Чубаров</b>
З ймовірністю 99,6%

<b>Shooter</b>
Ваш оптимізм радує

<b>Хтось</b>
Де Ви вивчили українську мову?

<b>Рефат Чубаров</b>
Я вчився в російській школі, де українську мову викладали як предмет. Мені дуже повезло з вчителькою, Вірою Михайлівною Приймак, яка була направлена на роботу в те село після закінчення Полтавського педінституту. Саме вона прищепила мені любов до українскьої мови.

<b>Хтось</b>
То ви народилися в Україні, а не в Середній Азії? Як вам це вдалось, адже татари повернулися до Криму лише нещодавно?

<b>Рефат Чубаров</b>
Я народився в Самарканді, куди були заслані мої батьки В 1968 році моїм батькам вдалося попри все поселитися в Криму і таким чином частина мого дитинства пройшла у Криму.

<b>Знаю</b>
Хто з відомих українських політиків найбільше розуміє проблеми кримських татар, найбільш прихильно ставиться до вашого народу

<b>Рефат Чубаров</b>
Слава Богу, таких політикі багато в Україні. Не бажаючи когось виокремлювати, можу сказати, що за долю кримських татар болить душа у тих українських політиків, які дбають про майбутнє України і української нації.

Якщо говорити про ефективність практичних заходів з боку Уряду щодо облаштування кримських татар, то найбільш ефективними вони були за часів прем*єрства Віктора Ющенка

<b>pan kotski</b>
Чи приєднаються кримські татари до акцій протесту запланавоних на 24-те та у подальшому? Чи зможуть переступити через неприязнь до комуністів?

<b>Рефат Чубаров</b>
Ви знаєте, у Вашому запитанні вже є частина відповіді. Дійсно кримські татари, які пов*язують репресії недалекого минулого по відношенню до себе саме з комуністами, не зможуть для себе знайти аргументи які б "дозволили" їм об*єданится в будь-яких акціях з комуністами.

Але є ще й інша причина, і можливо вона є головною. Меджліс кримськотатарського народу вважає, що при певній дистабілізації влади в Україні саме комуністи перш за все зможуть реалізувати свої стратегічні плани - воз*єдання з Росією та Білорусю в єдину державу.

<b>pan kotski</b>
Вибачте, але мені особисто мало віриться що Ви особисто вірите таким “аргументам”. Це аргументи Кучми, лякання “червоною загрозою”

Навіть Лукашенко не “воз`єднався”. В Молдові при владі комуністи, і вони нікуди не поспішають.

Уточніть, будь-ласка, що конкретно Ви маєте на увазі під "певній дистабілізації"? Дострокові і вільні вибори президента - мета акцій протесту - не приведуть до до перемоги комуністів.

Сподіваюсь що меджліс це зрозуміє. Ще не пізно, приєднуйтеся! Успіхів Вам!

<b>Рефат Чубаров</b>
Відповідь на Ваші репліки потребує багато часу. В історії минулого століття є досить прикладів, які свідчать про те, що на переламному етапі до влади іноді приходять більш авторитарні режими ніж ті, які існували до того.
Згадайте 1917 рік в Росії...

<b>ГенСек</b>
Шановний пане Чубаров! Питання 1: Ви вірите у те, що після закінчення акції протесту, в разі відставки Ку-чми, опозиція дійде згоди відносно подальших спільних дій, а не почне ділити шматки шкури ведмідя, і тим самим, не спотворить ще один шанс вивести державу на рейки нормального розвитку? чи є спільна позиція відносно подій ОПІСЛЯ?

Питання 2: Чи не бачите Ви загрози стосовно можливих спроб Росії скористатися нинішнею ситуацією в Україні?
Дякую

<b>Рефат Чубаров</b>
По-перше, я гадаю, що відставки Кучми не станеться. По-друге, діління шкіри ведмедя почнеться вже на етапі розгляду питань щодо внесення змін до Конституції України. Так комуністи намагатимуться відновити совєти, а праві - зберегти сильну президентську владу як таку.

Щодо Росії. Вона ніколи не припиняла своє втручання в українські справи.

<b>Styag</b>
Рефат Абдурахманович, як Ви стали депутатом у 98 ? Я чув, що перше місце в Вашому окрузі зайняв заступнак начальника Кримського ДАІ, але депутатом стали Ви.

<b>Рефат Чубаров</b>
Дійсно моя перемога на виборах-98 для деяких з моїх опонентів була неочікуваною. Але для мене і для моєї команди ті результати, стали наслідком наступної тактичної лінії - максимально об*єданти в межах виборчого округу голоси виборців кримських татар при тому що мої опонети розпорошили решту голосів. І нам вдалося не тільки це, але ще незначна частина некримськотатарського електората проголосувала за мою кандидатуру. Таким чином я переміг на тих виборах.

Міф про те, що ніби то на виборах-98 в тому окрузі переміг пан Шкаберін, а потім чомусь поступився чомусь своєю перемогою на мою користь вперше з*явився на сайті "Острів Крим" матеріали якого мають відверто про-російський характер.

До речі, пан Шкаберін зайняв в тих виборах взагалі третє місце, а я зміг з невеликим відривом перемогти кандидата від КПУ.

<b>Cihan</b>
Якім Ви бачите майбутне освіти на кримськотатарскої мове?

<b>Рефат Чубаров</b>
Говорячи про кримськотатарську школу треба просто розуміти те, що її не було на протязі майже 50-ти років, тоб то вона була заборонена. Тому нам доводиться одночасно прикладати дуже багато зусиль як до розробки підручників, навчальних посібників, так і підготовці педагогічних кадрів. На сьогодні в АРК діють 11 шкіл з кримськотатарською мовою навчання, але кримськотатарська мова панує в цих школах тільки в 1-4-их класах.

Щодо майбутнього кримськотатарської освіти. Має бути середня школа з кримськотатарською мовою навчання, випускники якої однаково добре знатимуть свою рідну і українську мови. Щодо вищої освіти кримськотатарською мовою - вона має бути спрямована на підготовку кадрів в сфері шкільної освіти, а також на забезпечення діяльності закладів культури, преси тощо.

<b>Dmytro</b>
Як Ви оцінюте перспективи групи "Стабільнісь" в парламенті АРК?

<b>Рефат Чубаров</b>
"Стабільність" - це група депутатів ВР АРК, які об"єднані навколо голови Ради міністрів автономії Сергія Куніцина. В цю групу також входять сім кримськотатарських депутатів. Я поки що не бачу якоїсь загрози для існування цієї групи, хоча зрозуміло, що збоку своїх опонентів вони мають певні проблеми.

<b>Dmytro</b>
Міжконфесійні відносини в АРК. Як складаються відносини Духовного управління мусульман Криму з Кримською єпархією УПЦ (МП)? Чи існують перспективи повернення ДУМК до міжконфесійного об'єднання "Мир - Дар Божий"?

<b>Рефат Чубаров</b>
Менш за все мені б хотілося давати оцінку діяльності релігійних центрів тих чи інших конфесій в Криму. Зазначу тільки, що за часи Леоніда Грача (1998-2002) кримська влада дозволяла собі патроніювати окремі конфесії і з зневагою ставитися до інших. Щодо кримської єпархії УПЦ-МП, то мені здається, що і тут є бажання будувати свої взаємовідносини з іншими конфесіями в Криму з позиції старшого брата.

Наскільки я знаю позицію Муфтіята мусульман Криму, таке об"єднання може бути життєздатним, якщо в нього входять всі діючі на території півострова конфесії, в тому числі і кримська єпархія УПЦ-КП.

<b>Абдула</b>
Яке Ваше ставлення до ОУН і УПА?

<b>Рефат Чубаров</b>
Для мене немає сумнівів в тому, що має бути прийнятий закон про ОУН-УПА, в якому всі ті, хто воював зі зброєю в лавах ОУН-УПА як проти гітлерівців, так і проти совєтів мають бути визнані борцями за незалежність України.

<b>Augusto</b>
Чому кримськіх татарів нема/мало тут на віртуальному Майдані? Чи це лише наслідки важкої соціально-економичної ситуації, чи є якісь інши причини? Якщо потрібне запрошення, вважайте це офіційним ( )запрошенням, нехай всі, в кого є інтернет заходять, адже потрібен обмін думками серед всіх українців, незалежно від походження! Кримські татари - інтегральна частка України, без кримських татарів важко собі уявити народ-суверен, якому належить влада.

<b>Рефат Чубаров</b>
Щодо присутності кримськотатарських політиків на Майдані, то зауваження приймається і є доречним. Будемо намагатися регулярно спілкуватися з відвідувачами сайту. Особисто я часто читаю Майдан, особливо останні півроку, в тому числі і Вільний Форум.

<b>Serhiy Hrysch</b>
Яке бачення кримських татар свого майбутнього в Україні? Яка стратегія? Яке було б реалістично-ідеальне майбутнє кримськотатарського народу (років через 50-100)?

<b>Рефат Чубаров</b>
Для мене головне, щоб через 50-100 років ніщо б не загрожувало існування кримськотатарської мови, культури, звичаїв. Як, до речі, і української теж. Не треба думати, що процеси глобалізації несуть небезпеку тільки малочисельним націям. Тому, майбутнє кримських татар я не можу відокремити від України та українців. Але в той же час розумію, що через 50-100 років наші нащадки отримають те, що ми закладемо сьогодні. Саме тому на нас лежить відповідальніть за долю нашої держави і Українського народу, складовою частиною якого є кримськотатарська нація.

<b>Roller</b>
Принимали ли вы участие в акции "Восстань Украина", и почему?

<b>Рефат Чубаров</b>
Так, 16 вересня я був на мітингу на Європейській площі разом з своїми колегами - членами фракції "Наша Україна"

<b>Dmytro</b>
Іслам в Криму. Чому на території АРК утворюються мусульманські громади, які діють поза Духовним управлінням мусульман Криму? Чи не відбувається розколу мусульманських спільнот Криму на протурецькі та проарабські?

<b>Рефат Чубаров</b>
Як і в діяльності релігійних організацій будь-якої конфесії в Україні, мусульманські громади України відчувають певні спроби впливу на них з боку різних релігійних шкіл та релігійних центрів.

Представники релігійних напрямків, які не були раніш притаманні для кримських мусульман, дійсно намагаються організувати свою діяльність в обхід Муфтіята мусульман Криму. В тому, що це їм іноді вдається, є багато питань до Комітету з питань релігії Автономної Республіки Крим.

Мусульманська громада не може бути протурецькою або проарабською як такою. Мова може йти тільки про прихильність до тих чи інших релігійних шкіл, які знаходяться в різних країнах.

<b>Лемар</b>
Діаспора. Як по Вашому, чи грає якусь роль існування великої кримськотатарської діаспори, яка підтримує своїх співвітчизників у відношенні офіційного Києва до кримських татар?

<b>Рефат Чубаров</b>
Найбільша за чисельністю діаспора кримських татар існує в Туреччині. Достатньо організована діаспора кримських татар також в Румунії, Польщі та США. Практично всі кримськотатарські організації за межами України взаємодіють з Меджлісом кримськотатарського народу. В межах своїх можливостей вони сприяють реалізації різних гуманітарних проектів в Криму. Та кримськотатарська діаспора, яка має певний політичний вплив в своїх країнах, намагається внести свій внесок в розширення зв"язків своєї держави з Україною.

<b>Dmytro</b>
Ісламізм. Чимало аналітиків висловлювало своє занепокоєння з приводу можливості проникнення на територію АРК вербувальників екстремістських організацій та проповідників радикальних інтерпретацій ісламу. Чи існують реальні підстави для такого занепокоєння?

<b>Рефат Чубаров</b>
У вільному світі комунікації між людьми є відкритими і багатогранними. В діяльності релігійних організацій будь-яких конфесій також йдуть жваві дискусії щодо свого місця і своєї ролі у вирішенні проблем сучасності. Моє знайомство з такими дискусіями дають мені підстави стверджувати про те, що релігійний радикалізм, на жаль, має місце у всіх віросповіданнях. Тому є некоректним пов"язувати радикальні тенденції тільки з Ісламом.

Щодо проникнення на територію АРК вербувальників екстремістських організацій - я впевнений, що в них немає жодних шансів знайти своїх прихильників серед кримських татар.

<b>Аспекты--Алим Меметов</b>
Рефат Абдурахманович, задаю вопрос читателя Крымских Аспектов: Как Вы считаете, совместимы ли понятия "толерантность" и "историческая память"? Можно ли быть "толерантным" всего лишь через 50-60 лет после 1944 года?

<b>Рефат Чубаров</b>
Уважаемый Алим Меметов! Ответ на Ваш вопрос требует отдельного разговора. Я готов для читателей Вашего сайта подготовить статью, в которой попытаюсь ответить на Ваш вопрос.

<b>Visitor</b>
Ваше мнение о возможной акции США против Ирака

<b>Рефат Чубаров</b>
Міжнародній спільноті потрібно використати всі можливості для того, щоб виключити безпосередні військові дії будь-якої країни проти іншої. Тому я однаково негативно ставлюся до можливих військових дій як з боку США проти Іраку, так і з боку Росії проти Грузії.

<b>Dmytro</b>
Хто, на вашу думку може змінити С. Куніцина на посаді прем'єра? Які групи впливу серед кримської політичної еліти Ви вважаєте найбільш потужними?

<b>Рефат Чубаров</b>
Пам"ятаєте анекдот?
Відвідувач зоопарку запитує: "Скільки м"яса з"їдає на день той лев?"

Йому відповідають: "25 кілограм"

- Не може бути!

- З"їсти то він з"їсть, але хто ж йому дасть...

Так і з Куніциним. Я думаю бажаючих його замінити багато, але зможе тільки той, чиє прізвище назве президент України. Серед впливових політичних еліт, які бажали би зміни кримського прем"єра, я б назвав би групи Л. Миримського і А. Сенченка.

<b>Lenur Yunusov</b>
Рефат Абдурахманович, чего по-Вашему не хватает нынешней крымскотатарской прессе в Крыму?

<b>Рефат Чубаров</b>
Прежде всего спроса со стороны своих потенциальных читателей. И в этом меньше всего я хотел бы упрекнуть журналистов. Кроме банальных разъяснений о тяжелой материальной жизни людей, следует знать о том, что свободная крымскотатарская пресса как такая начала возрождаться только с возвращением крымских татар в Крым. И тем не менее, никто, кроме крымскотатарских журналистов, не будет возрождать крымскотатарскую прессу. При этом они особо нуждаются в помощи своих политиков и своих меценатов.

<b>Lenur Yunusov</b>
Чем объяснить Вашу столь низкую активность в Крыму в последнее время? Буквально на днях методом контент-анализа был составлен рейтинг упоминаний крымскотатарских политиков и общественных деятелей в крымских СМИ за август-сентябрь. Парадокс, но Вы даже не попали в первую десятку...

<b>Рефат Чубаров</b>
Объяснить можно только одним: усилением моей деятельности в решении крымсотатарских и крымских проблем в киевских корридорах власти. Сегодня в Меджлисе есть новые люди, которые в состоянии максимально полно разрешать вопросы в Крыму. В то же время надо усиливать работу в Киеве, чем я и пытаюсь заниматься.

<b>Lenur Yunusov</b>
Ни для кого не секрет, что в последние годы процесс возвращения крымских татар из республик Центральной Азии практически сошел на нет. В то же время по различным оценкам в одном только Узбекистане проживают от 100 до 200 тыс. крымских татар. Намерено ли руководство Меджлиса предпринимать какие-то шаги в этой связи, или соотечественники, проживающие в Центральной Азии должны рассчитывать исключительно на свои собственные силы?

<b>Рефат Чубаров</b>
Подробный ответ потребовал бы очень много времени, которого не хватит на всю интернет-конференцию. Если очень коротко, то возвращение тех, кто все еще вынужден находиться в местах высылки, не может быть только их проблемой. О деятельности Меджлиса крымскотатарского народа в этом направлении Вы можете ознакомиться через крымскотатарские газеты, а также через пресс-службу Меджлиса.

В то же время те соотечественники, которые проживают в местах высылки, также должны прикладывать свои усилия для возвращения на Родину.

<b>Dmytro</b>
На чому грунтується Ваша впевненість, що відставка Куніцина відбудеться? Чи здатні Сенченко і Мірімський перетягнути достатньо депутатів з проурядової фракції?

<b>Рефат Чубаров</b>
Шановний Дмитре! Або Ви мене невірно зрозуміли, або вдаєте це. Я не казав, що відбудеться відставка Куніцина. Це стверджуєте Ви. Я сказав про те, що є певні групи, які хотіли би його відставки.
Дякую.

<b>Dmytro</b>
Чи бачите ви якість позитивні зрушення у житті кримськотатарської спільноти після останніх виборів окрім політичних здобутків?

<b>Рефат Чубаров</b>
Пройшло дуже мало часу після виборів. Але й за цей короткий період урядом України прийнята Програма облаштування кримських татар до 2005 року. Та подивимося як параметри цієї програми будуть реалізовуватися через Бюджет-2003.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1032366382.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua