Майдан / Статті  

додано: 09-01-2003
Юлія Тимошенко: Про держбюджет, зголоднілих чиновників і “закон дишла“.
www.tymoshenko.com.ua

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1042114738.html

Українська національна традиція передбачає, що на Різдво повинні траплятися різні дива. Сучасна українська політична традиція (яку правильніше буде назвати антиукраїнською) теж приносить традиційні “дарунки”. Хоча практика “підкладання свині” українському народу від Леоніда Даниловича та його оточення не знає календарних меж. Але цього разу так сталося. Не знаю, що вже водило рукою нашого “гаранта” на свята, але він підписав закон. Не простий, а “золотий” - закон Президента України щодо мінімальної заробітної плати з 1 січня – 185 гривен і з 1 липня – 237 гривен. Радуйся, люде український! Нижче цього мінімума Президент забороняє тобі падати.

Все було б добре, якби не та “прикра” обставина, що гроші для цього потрібно брати з бюджету. З того самого державного бюджету, прийнятого у всіх читаннях Верховної Ради і належним чином підписаного, який знаходиться в повному розбалансуванні з тим законом, який підписав Президент. Порівняйте: працівники освіти мають значно нижчу заробітну плату, від мінімальної, встановленої з 1 січня. Працівники охорони здоров”я отримують приблизно 120 – 150 гривен в залежності від посади, яку обіймають. Працівники культури взагалі отримують заробітну плату на рівні ста гривен. Це, безумовно менше, ніж передбачено законом.

Закон підписано. Але з 1 січня його не виконують, тому що бюджет, на жаль, приймався поспіхом і опозиція власне голосувала за бюджет тільки тому, щоб не лишити країну у новому році напризволяще і не дозволити знову перевести економіку в “ручне управління”, керуючись тим, що, мовляв, опозиція блокує прийняття назвичайно важливого для країни закону. Ми сподівалися таки привести бюджет у відповідність з тими законами, що прийняті Верховною Радою останнім часом, керуючись потребами народу України, законами економічного розвитку і здоровим глуздом.

Вчителі, лікарі, працівники культури! Ви повинні знати, що вранці 8 січня 2003 року внесено проект Закону про зміни та доповнення до бюджету України. Ним з 1 січня на 50% підвищується заробітна плата медикам та іншим працівникам закладів охорони здоров”я, фармацевтам, педагогам, науковцям, науково-педагогічним працівникам та іншим працівникам закладів дошкільної, загально-освітньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти, працівникам закладів підприємств і організацій культури, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів України. Саме для цих категорій у цьому законопроекті пропонується забезпечити виконання закону про мінімальну заробітну плату і на 50% з 1 січня підвищити заробітну плату.

Тут у вас, як у кожного здоровомислячого громадянина, повинно виникнути питання: де знайти кошти і у що взагалі обійдеться ця благодійність? Якщо ретельно порахувати місцеві та державні видатки, то виходить, що всього на підвищення заробітної плати працівникам освіти всіх рівнів потрібно 2,6 мільярди гривен, в цілому – з розрахунку на рік. Для працівників системи охорони здоров”я – 0,7 мільярда. Для працівників системи закладів культури –0,3 мільярди гривен. В цілому, це 3,6 мільярди, які ми маємо передбачити в бюджеті, щоб на 50% підвищити зарплату перерахованим вище категоріям працівників.

Не зважаючи на те, що опозиція голосувала за цей бюджет, вона розуміла, що він, як і всі попередні, є недосконалий, а з деяких позицій - суттєво порушує загальнолюдські норми. Але голосуючи за цей бюджет, ми підтримали збільшення видатків державного бюджету на 5 мільярдів. Це дає можливість не на словах, а на ділі внести необхідні зміни та доповнення.
Як предметно краще уявити собі масштаби цих цифр і те, як ми будемо міняти бюджет? Зверніть увагу ось на що: у нас на силові структури: МВС, Міністерство оборони, СБУ, Податкову адміністрацію і Держуправління справами всього скеровано 9 мільярдів 100 мільйонів гривен. Це не просто величезна сума! Це матеріальне свідчення того, що це бюджет репресивної держави, яка не приділяє жодної істотної уваги ніяким іншим питанням крім одного - як силовими методами втриматися при владі.

Для порівняння скажу, що на всю соціальну сферу виділено лише 5 мільярдів 700 млн. (це охорона здоров”я, Міністерство культури, Міністерство освіти і науки). Цікаво те, що на Управління державними справами виділяється тільки на окремі статті 306 млн. гривен. Щоб пояснити зміст цієї цифри, я б хотіла прокоментувати унікальний документ - Указ Президента України, підписаний 17 грудня 2002 року. Зверніть увагу і на те, якого саме змісту президентські укази не підлягають друку – ті, зміст яких безумовно викличе справедливе обурення людей. Цей Указ затверджує абсолютно нове положення про інституцію, яка маловиразно називається “державне управління справами”. Її по совісті треба було б назвати “структура, яка забезпечує щасливе життя Президента України та його оточення”. На службу цьому поставлено і Верховну Раду, і Кабінет міністрів, але цього виявилося замало. Очевидно виникла потреба значно розширити ще й окремі повноваження цього державного управління. Зазначу, що не тільки всі видатки Президента України, ВРУ, Кабміну зібрані під одну руку, а тапер ще й Ради національної безпеки та оборони, чого не було раніше, а також інших державних органів, апаратів та управлінь, що утворені для їх функціонування. Це, по-суті, “держава в державі” - управління, яке підпорядковує апарату Президента усі, навіть найдрібніші видатки - господарські та інші, які мають здійснюватися всіма державними органами України. Не обійдено тут увагою і персональні зміни і оточенні Кучми, а всяка подібна увага має конкретний грошовий еквівалент. Ось погляньте - вперше в цьому положенні передбачено, що керівник цього державного управління справами узгоджується… вгадайте, з ким? Ну звичайно ж з керівником Адміністрації Президента! Із широко- і сумновідомим Віктором Медведчуком. З ним же узгоджується і кошторис. А як серйозно розширилася кількість елітних послуг для посадовців всіх рівнів!

До уваги всіх людей похилого віку, всіх інвалідів та просто громадян, які постійно потребують медичної допомоги але не можуть її отримати через власну бідність і розвал сфери медичного обстуговування! Для лікування українських чиновників вищого рангу вперше надано офіційну можливість лікуватися за межами України, залучати для цього найкращих закордонних фахівців. Надається можливість придбавати найновітніші та найдорожчі медикаменти для лікування Президента України та інших посадовців. Мова йде і про те, що під це управління передається колосальний обсяг нерухомості та надається право не тільки розпоряджатися, а й приватизовувати її, передавати іншим в управління і т.д. Я так розумію, що керівник Адміністрації Президента пан Медведчук починає повертати ті “щасливі” для бюрократів радянські часи, коли адміністративна номенклатура, посадовці, апаратники мали необмежені пільги і потужну матеріальну базу для забезпечення виключно свого щасливого існування.

Указ просто епохальний в своєму цинізмі. Продумано і прораховано все , як створити для посадовця щасливе, без будь-яких проблем, заможне, забезпечене за державний рахунок життя. Вперш саме в фінансуванні Держуправління справами виникла така вражаюче велика цифра видатків на щасливе життя посадовців. Опублікуванню цей Указ не підлягає. Але я переконана, що журналісти повинні сказати народові правду про всі ці пільги посадовцям, про цю нову, а насправді добре забуту стару систему їх щасливого життя.

Повернімося до питання, де нам взяти 3,6 мільярди гривен. Я хотіла б звернути увагу на те, що ми не збільшуємо доходну частину бюджету і рівень його дефіциту. За рахунок чого ми знаходимо ці кошти? За рахунок скорочення видатків на утримання всіх силових структур. Але не чіпаючи їхню заробітну плату.

Я хочу це підкреслити. Хоча ми були здивовані тим, що секретарки, наприклад, в силових міністерствах, особливо у Державній податковій адмііністрації, мають зарплату на місяць від 1000 до 1500 гривен, а лікарі, вчителі - десь на рівні 150 гривен. Видатки по зарплаті лишаються на рівні, передбаченому бюджетом. Наприклад, Держуправлінню справами скорочуємо видатки на 50%, за рахунок чого? За рахунок вищезгаданих ганебних пільгових умов утримання чиновників. За рахунок скорочення обсягу випитих пляшок “Хенессі” і з”їдених бутербродів з ікрою, за рахунок їхнього елітарного медичного обслуговування і т.п.. буде вивільнено 153 млн. гривен на заробітну плату вчителям, лікарям і працівникам культури.
Друга безсоромно велика цифра за Міністерством внутрішніх справ. На цей рік вони мають отримати, як завжди - 2 мільярди 830 млн. гривен. Пропоную вас самим, кожному для себе з”ясувати, з того, що ви бачите довкола,наскільки міліція дійсно відпрацьовує ці гроші. Ми, опозиція, пропонуємо зменшити цю суму видатків на 25%. Це 707 мільйонів гривен, які буде знято, якщо запропонований нами законопроект буде прийнятий. Нам не потрібно розвивати “вшир і вглиб” бюрократію в погонах, яка змушуватиме рядових міліціонерів займатися огидною для них справою – політичними репресіями. Краще ці кошти віддати на заробітну плату тим, хто її заслужив але давно вже належно не отримував - чесним трудівникам.

Безпритульні діти стали невід”ємною страшною частиною наших міст. Ними періодично “займаються”. Я поставила це слово в лапки, тому що всерйоз займатися проблемою безпритульності, коли на всіх безпритульних дітей України виділено десь 1 мільйон гривен, неможливо. Чому? Звернімося до Міністерства праці та Соціальної політики. Ви знаєте, що там призначено міністром Михайла Папієва, креатуру Медведчука і, ось цифри з бюджету цього міністерства: на розробку і впровадження “моделі соціального інвестування”, такої собі моделі, яку неможливо описати ніякими словами, бо ніхто ніколи не бачив відповідних документів, виділяється в державному бюджеті 71 мільйон гривен. Ці кошти ми теж пропонуємо передати безпосередньо на збільшення заробітної плати лікарям і вчителям.

Що стосується великих видатків, наприклад, погашення реструктуризованої заборгованості перед комерційними банками України (борг уряду України перед комерційними банками України), то ми звертаємося з проханням - щоб комерційні банки пролонгували ці борги, реструктуризували їх і 138 мільйонів гривен додали до заробітної плати вчителям і лікарям.

Далі йдуть податківці. Апетити Державної податкової адміністрації у цьому році також абсолютно зросли, до 1 мільярда 176 мільйонів гривен. Це більше, ніж на всю охорону здоров”я. Так утримувати ДПА неможливо. Ви бачили, в яких палацах знаходяться їхні офіси? Але знову передбачаються для ДПА величезні кошти на капітальне будівництво. Я просто наполягаю на тому, щоб наші школи і лікарні перемістити в будинки ДПА, де все суперзручно облаштовано, а ДПА порозміщувати в сільських школах чи лікарнях. Як говорять в рекламі, “почувствуйте разницу”. З ДПА ми будемо знімати 320 мільйонів гривен – це поточні видатки і 30 мільйонів – капітальні витрати. Всього 350 мільйонів, 30 відсотків від усіх видатків ДПА. Їх слід передати на заробітну плату лікарям і вчителям. Служба безпеки України абсолютно безболісно може передати 120 мільйонів гривен , це 20% від коштів на їхнє утримання.

На будівництво доріг у нас щороку виділяються мільярди, а дороги стають дедалі гірші. Бо ці кошти просто осідають в кишенях, у так званому “дорожному фонді”, який кожен рік стає все потужнішим. Це неприпустимо великі, а головне – нецільові витрати, тому 222 мільйони гривен з них (це 22%) треба передати на заробітну плату, про яку я казала. Також і у Фонді державного майна пропонується частину коштів, а саме 195 мільйонів гривен – 50% резервного фонду Кабінету міністрів України, витратити саме на підвищення заробітних плат.

Всього таким чином по статтях бюджету ми набираємо 2 мільярди 245 мільйонів гривен і ті кошти, що залишилися - це 1 мільярд 334 мільйони гривен ми цільовим чином спрямовуємо з трансфертів, які скеровані на місцевий рівень. Більшість коштів іде не на утримання власне людей, які обслуговують бюджетну сферу, а на будь-які капітальні видатки, які власне рівень життя людей не поліпшують. 1 мільярд 334 мільйони гривен з трансфертів місцевого рівня буде використано для підвищення заробітної плати вчителям, лікарям та працівникам культури. Таким чином, ми повністю дотримуємося балансу. Ніде не забирається жодної зайвої копійки, яка б викликала сумнів, яка порушувала б розвиток або сільського господарства, або промисловості, або інвестиційних потужних проектів. Ми трішки зменшили апетити саме силових структур, які обслуговують посадовців вищого рівня. Я вважаю, що проти цього законопроекту ні більшість, ні інші фракції опозиції заперечувати не будуть, тому, що люди, які дбають про наше здоров”я, про освіту наших дітей, займаються залишками нашої культури, не можуть більше так жахливо жити. Врешті-решт, наш спільний обов”язок, як депутатів - виконувати закони, прийняті Верховною Радою та підписані Президентом. Виконувати їх так, щоб вони служили народові України, а не жменьці узурпаторів. Є народна приказка: «закон як дишло, куди повернеш, туди й вийшло». Сьогодні «дишло» президентских Указів та інших подібних їм ініциатив вивернуте вже таким неймовірним чином, що перегороджує всякий розвиток, унеможливлює всякий рух, крім рухів рук, що запихають народні гроші собі до кишень. Вдарити по цим рукам – наше спільне право і обов"язок.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1042114738.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua