Майдан / Статті  

додано: 13-02-2003
Микола Томенко: Інтернет-конференція на сайті Майдан 13.02.2003

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1045167715.html

<b>Михайло Свистович</b>
На правах давнього знайомого я задам перше питання, нахабно зловживаючи своїм монопольним доступом до кнопки.

Що зміниться в українському мас-медійному просторі з купівлею Пінчуком "Нового каналу"?

<b>Микола Томенко</b>
Завершився період розподілу телевізійного медіа-простору, і він привів у відповідність статус ключових політичних гравців із статусом головних медіа-олігархів. Тепер Віктор Медведчук і Віктор Пінчук не лише обіймають найвищі політичні посади в Україні (голови адміністрації президента і зятя президента), але є повними монополістами українського телевізійного простору.

<b>Clevinger</b>
Когда и где будут доступны полные тексты всех документов, подписанных Украиной и РФ 28 января?

<b>Микола Томенко</b>
Сподіваюся, що після того як МЗС України відреагує на мій депутатський запит саме з цього питання, я готовий буду передати в ЗМІ, і на Майдан в тому числі, опис і карту державного кордону між Україною й Росією.

<b>Правник</b>
За рахунок чого буде переможено владу в інформаційній війні?

<b>Микола Томенко</b>
До президентських виборів нереально говорити про домінування "Нашої України" чи опозиції загалом в інформаційній сфері. Можна говорити про чіткі і зрозумілі повідомлення щодо своїх дій і своїх планів для українського суспільства. Для цього варто застосовувати різноманітні методи включно з активною роботою безпосередньо з громадянами. Треба бути свідомим, що при нинішньому політичному режимі не можна створити ні загальнонаціонального каналу в інтересах суспільства, ні іншого потужного загальнонаціонального медіа-проекту. Тому треба активно діяти з місцевими медіа та з великою кількістю незалежних медіа, що мають хоч невелику, але цільову аудиторію. Але головне говорити чіткі і зрозумілі речі, чого сьогодні "Наша Україна" не робить.

<b>Адвокат</b>
Наскільки я був зрозумів, головним речником "Нашої України" є пан Ющенко. Тож останнє Ваше зауваження, - то є критика на адресу саме його?

<b>Микола Томенко</b>
Це критика на адресу лідерів політичних партій, що входять до блоку "Наша Україна". Кожен із них має власне бачення принципових питань політичного та соціально-економічного розвитку України, і ці бачення часом достатньо суттєво різняться між собою. Цим активно користуються опоненти "Нашої України". Я думаю, що правильна логіка спілкування "Нашої України" з суспільством виглядає наступним чином. Від імені "Нашої України" з принципових питань говорить лише Віктор Ющенко, а лідери партій представляють позиції своїх політичних структур, а не "Нашої України" загалом. Такий підхід дасть змогу чітко зрозуміти позицію Віктора Ющенка як лідера блоку, що об"єднує широкий спектр політичних партій та громадських організацій, і зніме проблеми багатьох речників, що виступають нібито від його імені.

<b>VladimirB</b>
Добрый день! Как Вы относитесь к идее введения в Украине долности вице-президента?

<b>Микола Томенко</b>
Я знаю одного політика, який хотів під час конституційної дискусії, щоб ця посада була. Це – Євген Марчук. Сьогодні я не знаю жодного серйозного експерта чи політика, які б мотивували необхідність такої посади.Думаю більш актуальним залишається дискусія про статус президента.

<b>line305b</b>
Интересно также, кто является "головным мозгом" блока?

Тут наверное многим интересно, что представляет из себя НУ как избирательная машина - аналитики, ПР, социологи, фокус-группы, спич-райтеры, волонтеры, консультанты - как это все организовано у вас? Как бы вы сравнили эту организацию с другими потенциально конкурирующими блоками: количество-качество, способность к мобилизации, кризис-менеджмент и т.д. Спасибо.

<b>Микола Томенко</b>
Про це дуже детально буде написано після президентської виборчої кампанії. Сьогодні дебатувати цю тему, думаю, передчасно.

<b>КП8416</b>
І що робити з телебаченням? Розумію - олігархи, пінчуки і все таке, але ж треба якось зупиняти цю нахабну машину русифікації!

<b>Микола Томенко</b>
Реально можемо говорити про певні кроки в цьому напрямку вже сьогодні. Йдеться про відповідне рішення Нацради з питань телебачення і радіомовлення про підготовлені нашим Комітетом проекти законів "Про рекламу" і "Про телебачення і радіомовлення". Як Ви розумієте, ключовим є жорсткий контроль за виконанням вже діючих рішень. Тут я, на жаль, можу лише апелювати до відповідних органів влади. Хоча сподіваюсь, що Нацрада буде більш активною, і хочу похвалити "Інтер", який за останній період зробив певний крок до збільшення телепродукту українською мовою.

<b>123</b>
Чи підписував Ющенко "заяву про масонів"?

<b>Микола Томенко</b>
Я думаю, що Ющенко пітримує тривогу колег по опозиції щодо "омасонщення" правлячої політичної еліти. Особливо керівників правоохоронних органів України. Водночас він не буде активним дебатером у пресі з цього питання, оскільки, як Ви бачите, більшість олігархічних медіа вирішили використати цю тему і для своїх інтересів. "Факти", ICTV, “2000”, маса інших видань, формально спростовуючи "масонську" тему, намагаються відверто акцентувати на конкретних персоналіях Ордену Святого Станіслава. Тому, як я розумію, Ющенко не зацікавлений бути піонером в цій масонській дискусії.

<b>Правник</b>
Пане Миколо, назвіть, будь-ласка, хоча б одне "проти" створення тіньового уряду ("народного уряду", "уряду народної довіри" тощо). Якщо "проте" нема, то чому, на Вашу думку, такого ще не існує?

<b>Микола Томенко</b>
Я думаю, що тіньовий уряд є елементом системи опозиційної діяльності, який ефективний лише тоді, коли така система функціонує. Тобто, формалізований на законодавчому рівні статус опозиції, відповідно статус цього тіньового уряду. Тоді є сенс працювати з таким елементом політичної діяльності. Якщо це буде опозиційний уряд, створений по типу уряду часів Павла Лазаренка, це буде лише елементом насмішки в провладних засобах масової інформації.

<b>Somenko</b>
Колись Берлусконі притягували до криміналу за монополізацію інформаційного простору, а у нашого комітету хоч десь проскакують подібні законодавчі ідеї (в частині протидії монополізму в інформаційній сфері)? Але у даному разі мова про інше: коли нарешті українська опозиція (а я сподіваюся, що НУ усвідомлює себе саме опозиційною силою) зможе протиставляти кондовій пропаганді влади гідний інформаційний відпір?

<b>Микола Томенко</b>
Добра думка про можливий законопроект щодо демонополізації медіа-простору. Насправді у нормальній країні це виключно проблема антимонопольного комітету. В нашій країні, можливо, необхідний окремий закон. До речі, на останньому засіданні ПАРЄ тема монополії трьох італійських каналів Берлусконі потрапила до головного документу Асамблеї. Щодо інформаційної протидії з боку "Нашої України" думаю, вона буде ближчим часом і буде нетиповою.

<b>Олег Верник</b>
Кажуть, що НУ є єдиною фракцією, що беззастрежно підтримала початок військових дій США, навіть без погодження з ООН??? Чи то є правдою???

<b>Микола Томенко</b>
Це цілковита неправда. Більше того, в свій час заяви моїх колег по фракції з приводу Іраку розміщувались на телебаченні і в ЗМІ безпосередньо адміністрацією президента, про що публічно свідчили, зокрема, журналісти УНІАН. Я переконаний, що цю тему будуть активно розігрувати найближчим часом.

<b>В-2</b>
Миколо Володимировичу! Коли нарешті заборонять рекламу алкоголю на телебачені? І коли заборонять переривання фільмів рекламою чи анонсами?

<b>Микола Томенко</b>
Про все по порядку. В наступний четвер я планую, що Верховна Рада подолає вето президента стосовно незаконності переривання фільмів анонсами. Що стосується загальної ситуації з рекламою на телебаченні, це можливо регулювати новою редакцією закону "Про рекламу". Не вдаючись у деталі нинішнього обговорення закону, скажу, що я відстоюватиму принцип заборони прямої реклами алкоголю на телебаченні і дозволу переривання фільмів рекламою в чітко визначений час. Як варіант: фільм не переривається перші 42 хвилини, тобто, серіали Ви дивитеся без реклами. Фільм переривається лише один раз до 75 хвилини (стандарт радянського кінематографа) і можливе друге переривання до 90 хвилини. Думаю, що обговорення цього законопроекту буде складним і досить тривалим. Тому зараз ми робитимемо все, щоби відстояти норму щодо заборони переривання рекламою фільмів і прямої реклами алкоголю, яка міститься в діючій редакції закону.

<b>Правник</b>
Пане Миколо, чи вважаєте Ви (а якщо можете, то скажіть і "за всю Одесу") необхідною корекцію чинної Конституції? Маю на увазі не тільки і не стільки організації влади, скільки питання прав людини, правосуддя, забезпечення верховенства права?

<b>Микола Томенко</b>
Я вважаю за необхідне спочатку завершити той конституційний процес, що передбачений діючою Конституцією. Маю на увазі ухвалу так званих базових конституційних законів. В принципі це не заперечує оптимізацію певних норм, що не спрацювали за останні 6 років. Зокрема, для прикладу, гадаю, необхідно змінити механізм призначення силових міністрів і зробити його за аналогією з призначенням генерального прокурора. Але ще раз скажу: я не розумію логіки невідкладних конституційних змін, наприклад, повноважень президента і адміністрації президента, коли їхні сьогоднішні реальні повноваження в кілька разів перевищують конституційно визначені. Отже, спочатку назад до діючої Конституції, а вже потім вперед до нової Конституції.

<b>КП8416</b>
Чи є у “Нашої України” інтелектуальний та фінансовий потенціал для розробки законопроектів, які навіть і не подавати на розгляд ВР, а тільки "обкатати" серед юристів, щоб усунути вади. Ці законопроекти в разі приходу НУ до влади скоренько ввести в дію (демократично, через ВР) замість вельми недосконалих кучмо-кравчуцьких законів.

<b>Микола Томенко</b>
"Наша Україна" на розгляд ІІІ сесії запропонувала 220 законопроектів. Але проблема є в тому, щоб серед них чітко вирізнити невідкладні, важливі з точки зору суспільних інтересів, і саме ці законопроекти спільно з експертами не лише обговорити, але й через підтримку громадськості максимально швидко ухвалити. Переконаний, що законотворчості "Нашої України" бракує системності і публічної підтримки.

<b>Navigator</b>
Масмедiйний простiр Украiни носить колонiальний характер. Як переломити тенденцiю?

<b>Микола Томенко</b>
Спочатку обрати, а потім сформувати неколоніальну владу в Україні. Все решта, думаю, не менш важливе, але другорядне.

<b>line305b</b>
Помнится в политологии есть такое понятие "opinion makers" - не знаю насколько актуально, но скажем, считаете ли вы, что в Украине есть своя интеллигенция или другой слой, который формирует общественные настроения, и каково отношение представителей этого слоя - слоев - к НУ/Ющенко - может примерно соотвествует общенациональным цифрам обнародованных рейтингов, или более популярен, менее - может какие-то нереализованные ожидания, разочарования, "изменение в составе" группы поддержки и т.д.

Имеются ввиду, наверное, журналисты, бюрократы, учителя, парихмахеры, депутаты сельсоветов, студенты, НГОшники - ну в общем не знаю кто, чье мнение сегодня о власти и конкретных политических фигурах стоит больше одного голоса на выборах завтра.

Думаете ли вы, что какие-то из этих слоев, если существуют, требуют специальной информационной политики?

<b>Микола Томенко</b>
Звичайно, різні соціальні групи, зокрема й такі важливі, про які Ви кажете, потребують додаткових спеціальних сигналів і повідомлень. Більше того, виглядає так, що, скажімо, журналісти достатньо критичні у відношенні до Ющенка. Як я розумію, вони хотіли його бачити більш радикальною, я б сказав, епатажною людиною. Отже, існують проблеми у спілкуванні з тими, хто формує громадську думку, і треба це враховувати.

<b>Clevinger</b>
Кто автор названия "Наша Украина"?

<b>Микола Томенко</b>
Автор - колективний. Більше того, назва активно тестувалася фокус-групами і опитуваннями, тому я особисто вважаю її вдалою.

<b>Оглядач</b>
Що ви можете сказати про відзначення Року культури в Україні"? Таке було передбачено Указом Президента ще минулого року.

<b>Микола Томенко</b>
Дійсно, згідно указу Президента 2003 рік мав бути "Роком культури в Україні".

Цього кілька років підряд добивався парламентський комітет з питань культури Верховної Ради (голова Танюк).

Леонід Кучма підписав Указ про проведення такого року під час минулорічної виборчої кампанії нібито на вимогу Блоку "За Єдину Україну" (так сказано в тексті Указу).

Згодом про цей Указ забули, де-факто скасувавши його.

Я вважаю, що відповідальність за це повинен понести голова Адміністрації Президента, він же голова оргкомітету по проведенню "Року Культури в Україні", Віктор Медведчук.

Медведчук сконцентрував увагу на відзначенні "Року Росії в Україні", а на культуру його не вистачило.

Леонід Кучма тепер мусить відреагувати на те, що його підлеглий вирішив проігнорувати цей важливий Указ, реалізації якого чекають всі хто вболіває за розвиток української культури.


<b>DevRand</b>
Ви, вірогідно, один з перших (якщо не перший) політиків в Україні, хто почав практикувати - я б назвав це стратегічним підходом в інформаційній війні - систематичні прес-конференції або заяви для преси щодо конкректних питань до влади.

Потрібно сказати, що навіть, не звертаючи уваги на те, що вас "рєкомєндовано ігноріровать", все одно про ваші заяви знають, і вони є досить успішним способом боротьби. Чи не намагались ви якось вплинути на свій блок, щоби наприклад ще декілька публічних політиків постійно робили щось схоже, примушуючи владу постійно відповідати на ваші ініціативи? Володіти ініціативою - це досить важлива річ, особливо якщо врахувати що в сучасному нашому інформпросторі для цього не так вже й багато методів, і знаючи, що влада дуже часто підставляється та робить багато помилок.

До того ж, питання про тіньовий уряд, які вам задавали вище, я вважаю, сильно пов"язані саме з цим. Під тіньовим урядом, мені здається, більшість мала на увазі саме структуру для генерації постійних інформаційних приводів - критики влади щодо конкретних кроків та демонстрація своїх альтернатив - це достатньо ефективний спосіб пропаганди, на мою думку.

<b>Микола Томенко</b>
Я думаю, що над Вашою пропозицією варто подумати, але, звичайно, головним для "Нашою України" в інформаційній політиці є чітке визначення ролей для ключових політичних акторів, яких, як Ви розумієте, в нашому блоці достатньо багато. Ми не можемо діяти як комуністи, соціалісти чи БЮТ, де всі працюють на лідера. Ми мусимо враховувати наявність великої кількості авторитетних і популярних політиків та експертів, які є в команді. Кожен з них повинен в цій команді знайти своє місце і діяти відповідно.

<b>малий пріор</b>
Чи стане НУ партією? Як - не стане? Чому?

<b>Микола Томенко</b>
Так виглядає, що "Наша Україна" почне створювати єдину партію на наступний день після президентських виборів і, ясна річ, в контексті майбутніх парламентських виборів. Не хочу вдаватися в деталі, вважайте, що це мій прогноз.

<b>Горицвіт</b>
Наскільки імовірно, що влада буде проштовхувати якийсь варіант парламентської республіки, щоб обмежити повноваження майбутнього президента?

Чи підтримає "Наша Україна" таку реформу?

Як Ви особисто ставитесь до ідеї про парламентську республіку замість президентської?


<b>Микола Томенко</b>
Як автор історії української Конституції, не знайшов жодного прикладу ефективного функціонування парламентської республіки в нашій країні. Думаю, що якщо держава піде шляхом демократії, це може стати реальною темою обговорення вже наступного покоління. Для нашого покоління залишається актуальним побудова моделі, де функціонує принцип стримування і противаг між достатньо впливовим президентом та сильним парламентом.

<b>Микола Томенко</b>
ДЯКУЮ ВСІМ УЧАСНИКАМ ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ ЗА ЦІКАВЕ СПІЛКУВАННЯ

На решту запитань я спробую відповісти згодом.

Зараз треба вже готуватися до завтрашнього відзначення Дня Святого Валентина, і, як вчить нас Тарас Шевченко, "кохайтеся чорнобриві та не з москалями".

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1045167715.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua