Майдан / Статті  

додано: 24-04-2003
Паскуаль, Штудеман, Зюлковський: Нафта та євро-атлантичний шанс України

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1051199493.html

Карлос Паскуаль, посол США в Україні
Дітер Штудерман, посол Німеччини в Україні
Maрeк Зюлковський, посол Польщі в Україні


Україна має унікальну нагоду посунути свої економічні інтереси та стати інтегральним членом євро-атлантичної спільноти субстанційно та символічно. 674 кілометрова нафтова лінія Одеса-Броди була спланована та побудована урядом України для диверсифікації енергетичних джерел країни та для підсилення її регіональної позиції як країни транзиту енергоносіїв. Недавні зміни на ринку сильно збільшили шанси нафтопроводу стати комерційним успіхом.

Успішний комерційний євразійський нафто-транспортний коридор допоміг би України отримати більшу енергетичну незалежність, збільшити бюджет та позиціонувати себе як надійний шлях для високоякісної каспійської нафти на європейські ринки та поза Європу. Комерціалізація нафтопроводу сигналізувала б західним інвесторам, що Україна покращує свій інвестиційний клімат, відкриває двері для більших іноземних прямий інвестицій. Щоб використати цю нагоду уряд та Верховна Рада повинні прийняти серйозні прозорі бізнесові рішення вже цієї весни щодо нафтопроводу Одеса-Броди та впровадити їх цього літа, інакше нагода просто промине.

Як іноземці, чому ми пишемо цю статтю? Відповідь є простою. Ми хочемо бачити інтеграцію України в євро-атлантичну спільноту та європейські ринки успішною. Нафтопровід, якщо успішно застосується, може надати відчутний поштовх українським економічним інтересам. Безсумніву, американські та європейські нафтопродуценти та переробники також отримають з цього користь.


<b>Україна та Росія можуть спільно скористатись</b>

В Європі є достатня потреба в каспійській та уральській сирівцевій нафті. Південно-німецькі, чеські та австрійські нафтопереробні підприємства, деколи завдяки значній американській інвестиції, імпортують каспійську нафту з Чорного моря вживаючи закручений морський шлях до Трієсту. Німецькі та австрійські переробники також використовують цей шлях для уральської нафти. Інцидент з танкером біля побережжя Іспанії підкреслив небезпеку довгих танкерних шляхів. Ринки зареагували значно збільшеним коштом страхування, роблячи розташований на землі шлях Одеса-Броди більш привабливим. Легка, з низьким вмістом сірки, нафта з Каспію не конкурує з важчою, з високим вмістом сірки, нафтою з Уралу, але заміняє подібну легку нафту з Африки та Близького Сходу.

Існує явна нагода, виграшна для всіх формула, і для росіян і для каспійський продуцентів входити на західно-європейські ринки пряміше. Але для користання з цього, Україна мусить укласти міжнародні угоди для розподілу потужності нафтопроводу відповідно до фінансових зобов'язань компаній та надавати економічні поправки для сирівцю різної якості. Україна може укласти угоди таким чином, що скористає з цього, як і решта Європи та каспійські і російські продуценти. Якщо Україна успішно втілить цей план в дію, побудова розширеної гілки Одеса-Броди до Плоцька не відстане далеко.

Щоб бути успішною, Україна мусить захистити свій доступ до нафтопроводів в угодах. Дружба-Адрія угода та наступна угода щодо транзиту нафти з Росією мусить залишити місце для транзиту неросійської нафти через українські нафтопроводи, якщо Україна має мати користь. Ці браковані угоди віддають українські права на контроль доступу до нафтопроводів на її власній території. Якщо Україна виходить зі своїх інтересів, ці угоди повинні бути змінені.


<b>Перемичка через Босфор є терміново необхідною</b>

Західні продуценти нафти в колишньому Совєцькому Союзі та переробники в Європі висловлюють збільшений інтерес у використанні нафтопроводу Одеса-Броди. Щораз більші кількості нафти приходять до Чорного моря з Росії та Каспійського регіону, загрожуючи середовище та викликаючи стурбованість безпекою достави нафти через турецьку протоку. Одеса-Броди та Дружба можуть заповнити цю потребу, якщо Україна буде діяти негайно.

Україна стоїть перед гострою конкуренцією з іншими запланованими проектами, що мають на меті обійти турецьку протоку. Один з таких проектів незабаром заповнить ринок, якщо Україна не буде діяти негайно, використовуючи факт, що Одеса-Броди є першою готовою альтернативою, вже збудованою.

На жаль, тимчасові, короткотермінові можливості відвертають увагу від потреби діяти, щоб забезпечити середньо- та довготерміновий комерційний успіх Одеса-Броди. Реверсія нафтопроводу на Броди-Одеса відкине стратегічну нагоду та спрямує ще більше нафти у Чорне море, збільшивши потребу у альтернативному шляху поза Босфор і знищить перевагу Одеса-Броди, як першого, альтернативного до Босфору, шляху. Якщо такий новий шлях буде збудовано, Одеса-Броди стане без потреби. Що більше, якщо Дружба-Адрія система стане повністю операційною, Броди-Одеса буде постійно порожньою. Стратегічна нагода України стати транзитною країною світового класу промине.

Буде справжньою трагедією, якщо проект, в який український народ вклав мільйони доларів, спричиниться до того, що Україна стане більш енергетично вразливою. Тому, Україна повинна скористати з переваг негайної можливості надати європейським споживачам та центрально-азійським продуцентам економічний, диверсифікований та чистий щодо довкілля, шлях, одночасно збільшуючи власну репутацію та відкриваючи нові інвестиційні можливості. Україна має шанс зробити виразний крок до приєднання до світової економіки.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1051199493.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua