Майдан / Статті  

додано: 10-10-2003
Настя ТОПОЛЯ: Дві влади в одному місті

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1065805589.html

Можливо, наші міста й села тому такі занедбані, що в кожному з них є по дві гілки місцевої влади, яким далеко не завжди вдається ефективно співпрацювати. Перш за все, це органи місцевого самоврядування – ради, а по-друге – місцеві органи виконавчої влади – адміністрації. Комплекс суперечностей між ними розкрився під час семінарів за проектом UCAN „Вчимося самоврядування”, які відбулися 4-5 жовтня в Карлівці, Машівці, Пирятині та Великій Багачці.

Органів місцевого самоврядування, так і районних державних адміністрацій. Тому найгостріше постало питання взаємодії між двома владами, „закріпленими” за однією територією. Українське законодавство досі чітко не розмежувало повноважень місцевих рад та місцевих державних адміністрацій, що і є головною причиною протиріч між ними. Селищний голова Машівки Віктор Сотников так охарактеризував ці протиріччя: „До держадміністрацій перейшло багато кадрів з радянської партійної системи, і вони працюють по-старому, вважаючи, що ради їм підпорядковані, як було за Радянського Союзу, й намагаються нами керувати”.

Тим часом, відповідно до законодавства, ради цілком автономні, до того ж у самоврядуванні немає вертикалі, тобто сільські, селищні й міські ради не підпорядковані ні районним, ні обласним. Але залишається плутанина з фінансуванням, коли, наприклад, заклади освіти чи охорони здоров’я, які знаходяться на території міста чи села, не належать до його комунальної власності, а отже, місцева рада ніяк не може вплинути на їх роботу, бо то компетенція місцевої адміністрації. За таких обставин, як зазначив сільський голова Климівки Карлівського району Сергій Матвєєв, законно обрані ради позбавлені права бути господарями на своїй території. Але ж громадяни зі своїми проблемами звертаються насамперед до тих, кого обирали.

А невирішених питань не бракує. В одній з карлівських шкіл з батьків збирають гроші на оплату праці педагогів, що працюють з групами продовженого дня. А це не мало – не багато, а 18 гривень щомісяця. На запитання, на якій підставі з батьків беруть гроші, отримали відповідь, що це такий експеримент: з дітьми працює людина, для якої зарплатня не передбачена.

Лікарня винайшла своє економічне „ноу-хау” в галузі освіти: без зайвого клопоту й за помірну плату медперсонал може підвищити кваліфікацію. А в деяких бюджетних установах зобов’язують передплачувати (й приносити на роботу квитанцію) районну газету „Життя і слово”. І це в державі, яка хоче, щоб Євросоюз визнав її країною з ринковою економікою! Про рівень інформаційної свободи в місті свідчить і розповідь Івана Бариляка, який поділився досвідом листування з районною адміністрацією. Відповідь на своє звернення йому вдалося „вирвати” лише зі скандалом, коли вже пройшли всі відведені законом терміни розгляду.

Чимало невідкладних проблем не вирішені в Машівці. І значною мірою через ті самі міжвладні неузгодженості, що неминуче позначаються на селищному бюджеті.

Чомусь селищну раду змушують викуповувати ордени „За мужність” за власний кошт, витрачаючи гроші, які могли бути використані на соціальні програми. Чомусь райдержадміністрація зволікає з реєстрацією договорів оренди невитребуваних земельних паїв. Орендарі цією землею користуються й мають прибуток. А селищний бюджет не отримує орендну плату за понад 60 га землі. А відповідно не може спрямувати ці кошти на нагальні потреби, такі, як подача води: недосконала й енергоємна система водопостачання не забезпечує надання якісних послуг машівчанам. Житлово-комунальне господарство – це чи не найбільший головний біль і мешканців Великої Багачки, яким доводиться платити за послуги низької якості.

Тренери семінарів Ніна Носова, Олександр Кулик, Олександр Коблик та Віктор Козоріз дали їх учасникам конкретні поради, як можна реально впливати на процеси, що відбуваються у їхніх містах і селах.

Представники органів місцевого самоврядування констатували, що часто вони потерпають через елементарну правову неосвіченість. Законодавства, яке регламентує щоденне життя громади, не знають не тільки рядові громадяни, але й депутати місцевих рад. Щоб зарадити цьому, в Карлівській міській раді, як розповіла її секретар Наталя Гречко, міський голова щопонеділка проводить для свого колективу семінари, на яких вивчають нормативні документи.

А виступи представників влади Пирятина просто вразили: вони розповіли про співпрацю райдержадміністрації з міською радою, які намагаються всі проблеми вирішувати спільно. Заступник голови РДА Ігор Шикеринець раніше працював у місцевому самоврядуванні, тому добре знає його потреби й націлений на спільну роботу з міськрадою. Добрий приклад для тих міст, які все ще „воюють”.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1065805589.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua