Майдан / Статті  

додано: 31-10-2003
: ТаНКи бруду не бояться
"Без Цензури"

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1067605410.html

Координатор енергетичних програм представництва Єврокомісії в Україні Марі-Кристін Бозвьє-Зае підкреслила, що Євросоюз зацікавлений у трубі "Одеса - Броди" як маршруту транспортування каспійської нафти на Захід. Чергова декларація з боку ЄС нічого б не означала, якби не заява конкретної західної компанії, зроблена того ж дня. Американська компанія "Шеврон Тексако" висловила готовність транспортувати нашим нафтопроводом до 14 мільйонів тонн каспійської нафти в Європу.

Єдина умова "Шеврон Тексако" - "єдина позиція" серед керівництва "Укртранснафти". За словами представника американців, гендиректор "Укртранснафти" Станіслав Василенко підтримує інтереси ТНК ("танкісти" хочуть качати нашою трубою російську нафту у зворотний бік) і навіть намагався завадити переговорам між українцями та американцями в Лондоні.

"БЦ" має ще більше аргументів, які свідчать: стосунки між "танкістами" та її повіреними в "Укртранснафті" є доволі підозрілими.

Почнемо із зовнішньоекономічного контракту з купівлі та продажу нафти, у преамбулі (вступна частина контракту, де визначаються сторони договору) якого є такі малозрозумілі рядки: "Открытое акционерное общество "Тюменская нефтяная компания", в дальнейшем "Продавец" у лице Управляющей организации ОАО "ТНК-Менеджмент", действующей на основании решения Общего собрания акционеров ОАО "ТНК" от 14.03.03 и Договора от 01.04.03 о передаче полномочий исполнительного органа ОАО "ТНК", в лице Первого заместителя Руководителя Блока маркетинга, продаж и переработки Управляющей организации Коллека Джонатана, действующего на основании доверенности №254-ВВ от 01.04.03, с одной стороны, и ОАО "Укртранснафта", именуемое "Покупатель", в лице Генерального директора С.К.Василенко, подписали настоящий контракт..."

У разі виникнення судового прецеденту з наведеної вище плутанини надзвичайно важко буде розібратися, хто ж таки несе відповідальність за виконання умов контракту - чи то ТНК, чи то особа, яка діє на основі рішення зборів акціонерів та договору про передачу повноважень (до речі, невідомо яких, адже вони письмово не представлені у документі), а також ще й довіреності.

А от із відповідальністю української сторони таких проблем немає. Умови наступних чотирьох контрактів (договір про надання послуг із транспортування нафти, договір застави майна, договір позики, договір про передачу банківського рахунку) визначають малореальні для виконання терміни здійснення зобов'язань. І в разі їхнього невиконання українська сторона в особі "Укртранснафти" змушена буде платити чималі штрафи або заставляти державне майно на сотні мільйонів доларів.

<b>Усі п'ять договорів тісно пов'язані між собою юридично й фінансово. І всюди розставлено юридичні та фінансові пастки для української сторони. Приміром, у договорі про надання послуг передбачено такі умови, які унеможливлюють зворотний реверс нафтопроводу в напрямку Бродів. А передчасне припинення дії договору з ініціативи української сторони викличе негативні наслідки - негайне повернення позики в обсязі 90 мільйонів доларів. Плюс ще виплата штрафних санкцій і пені - понад 10 мільйонів. А заміна російської нафти на будь-яку іншу, яка відрізнятиметься від закупленої згідно з контрактом із ТНК, призведе до порушення договору застави. Тобто протягом трьох років у трубі має плюскотіти виключно "танкістська" сировина. Інакше - штраф близько 6,3 мільйона доларів.</b>

Зовнішньоекономічний контракт із купівлі та продажу нафти має підписати вже згаданий пан Джонатан, а договір позики - така собі офшорна компанія "Скілтон" (докладніше про неї - нижче). У разі, якщо "Скілтон" зволікатиме з наданням "Укртранснафті" кредитного траншу позики, українська компанія не зможе купити в пана Джонатана нафту, що призведе до чергових штрафів та пені.

А договір про передачу банківського рахунку передбачає негайне списання з рахунку "Укртранснафти" сум всіляких витрат, вимог, збитків і будь-якого нарахованого на ці суми ПДВ без повідомлення "Укртранснафти". Таким чином, державна компанія фактично опиняється в розпорядженні невідомої офшорної фірми.

Якщо зовнішньоекономічний контракт із купівлі та продажу нафти має підписати особа, яка діє хоча б згідно з довіреністю від ТНК, то інші чотири контракти підписуватиме компанія, що зареєстрована в офшорній зоні й офіційного стосунку до ТНК не має. Це така собі "Скілтон Лтд.", яка має "зареєстрований офіс" за адресою: "Джулия Хаус, 1 этаж, п.я. 1066, Никосия, Кипр". За інформацією "БЦ", "Скілтон Лтд." задекларувала статутний фонд у розмірі 20 тисяч доларів США, при цьому фактично заплативши всього ОДНУ тисячу. І саме ця компанія нестиме відповідальність за виконання зобов'язань "танкістів"! Звичайна офшорка з капіталом у тисячу доларів управлятиме 90 мільйонами доларів кредиту.

Крім "Скілтона", у проекті угод, які мають бути підписані "Укртранснафтою", як одна зі сторін фігурує партнерська компанія "Коллайд", яка набуває статусу оператора вантажопотоку через нафтотермінал "Південний". Наявність цього посередника викликала здивування навіть у російських експортерів нафти. На ім'я гендиректора "Укртранснафти" Василенка й директора "Коллайд" Винокурова надійшов лист, копію якого має у своєму розпорядженні "БЦ". Топ-менеджери "Лукойлу", "ЮКОСу" і "Сургутнефтегаза" висловлюють здивування, що тариф на перевалку тонни нафти через термінал становить 6 доларів, а це удвічі більше загальноприйнятої світової практики.

Зрозуміло, що ТНК прагне зменшити ризики, тому і вдалася до фокусів з офшорами. Але ж відомо, що офшорні фірми - зручний пристрій для відмивання коштів і уникнення сплати податків. Чому ж тоді керівництво "Укртранснафти" схвалює такі проекти угод? "Тому що має частку в цих офшорах", - скажете ви. - Так із ними розплатилися за зраду державних інтересів". Але не варто поспішати з висновками. Керівництво "Укртранснафти" ще може спростувати вашу думку про нього. А раптом плановані угоди з ТНК - лише гра напередодні підписання контрактів із "Шеврон Тексако"?

Найближчі тижні остаточно продемонструють справжню позицію пана Василенка стосовно долі нафтопроводу "Одеса - Броди". "БЦ" стежитиме за ситуацією.

Павло Солодько, "Без Цензури"

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1067605410.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua