Майдан / Статті  

додано: 04-11-2003
Олег Березюк: Аналіз змін до закону про ВРЮ

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1067942435.html

В середині вересня 2003 року у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Вищу раду юстиції», внесений народними депутатами України С.В.Ківаловим, Ю.А.Кармазіним, М.В.Оніщуком та В.Ф.Сіренком.

Що ж пропонують автори цього законопроекту?

В першу чергу вилучити із Закону України «Про Вищу раду юстиції» норму про те, що Голова, заступник Голови та секретарі секцій працюють на постійній основі. У разі, якщо цей законопроект стане законом, то керувати таким важливим конституційним органом, як Вища рада юстиції можна буде за сумісництвом, або на громадських засадах, тобто у вільний від основної роботи час. Сьогодні важко навіть уявити які правові, економічні і соціально-політичні наслідки буде мати таке керівництво для держави і суспільства.

Цим законопроектом передбачається вилучення із Закону України «Про Вищу раду юстиції» ще однієї норми, у якій йдеться про те, що Голова ВРЮ обирається терміном на три роки без права переобрання. Це означає, що у випадку вилучення цієї статті, одна особа зможе займати посаду Голови ВРЮ безстроково. Зрозуміло, що це буде сприяти концентрації влади у ВРЮ в руках однієї людини і збільшувати залежність членів Вищої ради юстиції від керівника цього органу, що в цілому може негативно позначатись на процесі формування незалежної судової влади.

Автори законопроекту пропонують розширити і повноваження ВРЮ, надавши цьому органу право вносити подання про звільнення суддів з адміністративних посад, але з юридичної точки зору цього робити не можна, адже Конституцієї України ВРЮ таким правом не наділена. Введення такої норми буде суперечити і Закону України «Про судоустрій України». Викликає здивування, як такі досвідчені юристи, як автори цього законопроекту, взагалі могли внести пропозицію, що явно суперечить чинному законодавству України.
Законопроект містить ще декілька нововведень. У ньому пропонується значно розширити повноваження Голови ВРЮ. Також зміненим може бути і порядок дострокового припинення повноважень члена ВРЮ. За порушення присяги або скоєння аморального проступку рішення про припинення повноважень члена ВРЮ буде приймати сама ВРЮ, а не орган, який призначив члена ВРЮ і перед яким цей член Вищої ради юстиції має бути відповідальним. Вражаючим є той факт, що для прийняття рішення достатньо буде заручитись підтримкою лише 6 із 20 членів ВРЮ.

Реалізація такої пропозиції зробить члена ВРЮ безвідповідальним перед Президентом України, Верховною Радою України або іншим органом, який делегував свого представника до ВРЮ і разом з тим зробить його залежним від керівництва ВРЮ.

В результаті таких нововведень і члени Вищої ради юстиції, і судді, і працівники прокуратури змушені будуть діяти, враховуючи позицію лише однієї людини – Голови ВРЮ, що аж ніяк не буде сприяти формуванню незалежного суддівського корпусу і прийняттю законних рішень.
Все це буде негативно впливати не тільки на правову, але і на економічну та соціально-політичну ситуацію в країні, так як ні політик, ні бізнесмен, ні будь-який громадянин не будуть мати впевненості у тому, що його справа, у разі звернення до суду, буде вирішуватись відповідно до правил, встановлених законодавством, а не «телефонним правом». Це основні зауваження до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу раду юстиції».

Але і цих аргументів, на мій погляд, цілком достатньо, щоб звернути увагу як представників юридичної громадськості, так і всіх інших громадян на ту небезпеку, яка може виникнути, якщо згаданий законопроект стане законом. Адвокатам буде важко захищати інтереси своїх клієнтів, так як вони не зможуть бути впевненими у тому, що суд буде виносити рішення, керуючись виключно законом. Співробітники правоохоронних органів не зможуть ефективно боротись із злочинністю, так як залежний суд буде зводити всю їх роботу нанівець. Судді також змушені будуть діяти з оглядкою на Голову ВРЮ. Прийняття такого законопроекту може завдавати шкоди і іншим громадянам, так як вони також не зможуть розраховувати на справедливий суд, а конституційна норма про те, що Україна є правовою державою, так і залишиться нічим не підтвердженою декларацією.

Отже, зацікавленим у прийнятті такого законопроекту може бути лише одна особа, один із авторів цього законопроекту – народний депутат України Сергій Ківалов, адже це дасть йому можливість узаконити всі ті порушення законів, що були допущені ним під час перебування на посаді Голови ВРЮ.
Незважаючи на те, що законом заборонено суміщення посад народного депутата України і Голови ВРЮ, так як обидві посади передбачають роботу в цих органах державної влади на постійній основі. С.Ківалов продовжує обіймати дві посади: він є і Головою ВРЮ, і народним депутатом України. На сьогоднішній день це питання так і залишилось невирішеним, але пан Ківалов досвідчений політик і добре розуміє, що так довго тривати не може і після обрання нового Президента України буде поставлено питання і про законність перебування його на посаді Голови ВРЮ. Також доведеться відповідати і за порушення законів, які були ним допущені під час перебування на цій посаді. А у разі прийняття відповідних змін до Закону України “Про вищу раду юстиції”, всі порушення чинного законодавства буде легалізовано.
Отже прийняття такого законопроекту для С.Ківалова є вигідним і його зрозуміти можна. Але навіщо під цим законопроектом поставили свої підписи народні депутати України Ю.Кармазін, М.Онищук і В.Сіренко зрозуміти важко.
Нам залишається сподіватись, що народні депутати України відхилять запропонований законопроект, але, якщо його все таки буде прийнято у першому читанні, то ми змушені будемо звернутись до редакторів незалежних ЗМІ з проханням опублікувати результати голосування по цьому законопроекту на сторінках своїх видань з метою ознайомлення широкої громадськості з позицією народних обранців. Колег-юристів, які мають стосунки з представниками депутатського корпусу, будемо просити провести зустрічі з народними депутатами України і намагатись переконати їх не голосувати за внесений народними депутатами України С.Ківаловим, Ю.Кармазіним, М.Оніщуком і В.Сіренком проект Закону України "Про внесення змін до Закону України “Про вищу раду юстиції”.

Я абсолютно переконаний, що тільки об‘єднаними зусиллями можна захищати спільні інтереси і тільки об‘єднаними зусиллями можна побудувати правову державу.


Олег Березюк
Голова Київського юридичного товариства

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1067942435.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua