Майдан / Статті  

додано: 04-12-2003
Анатолій МАТВІЄНКО: Повага до конституційних норм має бути абсолютна, а не вибіркова.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1070546383.html

<B>Виступ голови Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва і місцевого самоврядування Анатолія Матвієнка в Конституційному Суді 2 грудня 2003 року.</B>

Насамперед - декілька загальних застережень. Чи може бути предметом розгляду Конституційного Суду щось інше, ніж зміст подання Президента та групи народних депутатів? Очевидно, ні. Але при такому розгляді Суд із неминучістю торкатиметься й проблем інших норм чинного законодавства та логіки появи інших правових актів.

Слід, зокрема, відповісти: яка логіка була в Указі Президента України від 3 червня 1999 року про підтвердження чинності Указу від 8 вересня 1996 року (що ним О.Омельченка було призначено головою Київської міської державної адміністрації)? Як на мене, логіка очевидна: змінилися правові обставини, бо набув чинності закон про столицю України місто-герой Київ, а О.Омельченка було обрано Київським міським головою.

Але тоді в мене виникає інше запитання: чому не з’явився відповідний Указ у 2002 році (коли О.Омельченка було знову обрано на посаду Київського міського голови)? Де поділася логіка цього разу?

Тепер - щодо суті конституційного звернення. Стаття 118 Конституції справді визначає, що виконавчу владу в Києві здійснює міська державна адміністрація. А стаття 140 передбачає особливість здійснення місцевого самоврядування в столиці.

Але є й інші статті Конституції. Згідно зі статтею 141 населення міста складає територіальну громаду, яка має право і на міського голову, і на виконавчий орган ради. Є й стаття 143 – щодо права органів місцевого самоврядування отримувати делеговані повноваження. При цьому нічого не може обмежувати місцеве самоврядування.

Підкреслю - це такі ж норми Конституції України, як і всі інші. І повага до конституційних норм має бути абсолютна, а не вибіркова.

Президент фактично поставив перед Конституційним Судом запитання: чи маємо ми в місті Києві два виконавчі органи, чи один?

То що це таке - нинішня Київська міська державна адміністрація? Є два варіанти відповіді.

Перший: це підрозділ виконавчої державної влади, наділений делегованими повноваженнями органу місцевого самоврядування - Київради. Другий: це виконавчий орган місцевого самоврядування - Київради, наділений делегованими державними повноваженнями.

Статті 118, 133, 141 Конституції ясно свідчать, що Київ є містом, що населення цього міста складає територіальну громаду, яка має право і на міського голову і на власний виконавчий орган. І ніщо не може обмежувати місцеве самоврядування в цій частині. Бо це - норми Конституції. Отже, в Києві немає міської державної адміністрації як органу державної виконавчої влади з делегованими повноваженнями органу місцевого самоврядування - Київради.

А що є, або що, вірніше, залишається? Є виконавчий орган місцевого самоврядування з делегованими державою повноваженнями.

Стаття 16 Закону про Київ прямо це визнає, оскільки Київський міський голова за погодженням з Президентом та Кабінетом Міністрів України призначає першого заступника та заступника голови Київської міської державної адміністрації. Стаття 17 Закону про Київ визначає додаткові повноваження Київського міського голови - і тут ми також бачимо повноваження і функції державної виконавчої влади.

Звідси висновок: у Києві є міський голова, який очолює виконавчий орган Київради, що називається: «Київська міська державна адміністрація». Цьому органу делеговано частину повноважень державних органів виконавчої влади. Тому звільнити О.Омельченка через досягнення ним граничного віку державного службовця Президент не має ніякого права.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1070546383.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua