Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 02-08-2004
Василь Третецький: Конкретна відповідь на конкретне запитання

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1091455228.html

Чи можна вважати голову місцевої державної адміністрації особою, підлеглою Прем’єр – міністру України? З таким неординарним запитанням звернулися до Конституційного Суду України голова Харківської обласної державної адміністрації Євген Кушнарьов та голова Харківської обласної ради Олексій Колєснік.
У конституційному поданні, яке минулої п’ятниці з’явилося на офіційному сайті Харківської обласної державної адміністрації, керівники області просять Конституційний Суд дати офіційне тлумачення пункту першого і п’ятнадцятого ст. 64 Закону України “Про вибори Президента України”, в яких йдеться про заборону брати участь у передвиборній агітації органам виконавчої влади та місцевого самоврядування їх посадовим особам і службовим особам, а також про заборону кандидатам у Президенти України залучати для передвиборної агітації підлеглих їм осіб.
Автори подання вважають, що застосування згаданих положень Закону породжує певну колізію, оскільки п. 1 ст. 64 Закону “Про вибори Президента України” повністю забороняє посадовим і службовим особам органів виконавчої влади та місцевого самоврядування брати участь у предвиборній агітації, а п. 15 цієї статті забороняє кандидатам у Президента залучати підлеглих їм осіб лише у робочий час. У конституційному поданні сказано, що “наявна колізія не тільки порушує цілісність нормативного матеріалу, але й здатна суттєво вплинути на хід передвиборної кампанії, оскільки, з одного боку містить загрозу необгрунтованого притягнення до юридичної відповідальності тих кандидатів, які залучатимуть до передвиборної агітації підлеглих осіб, а з іншого – обмежує право громадян підтримати своїх керівників, зареєстрованих кандидатом у Президенти України”. У зв’язку з цим, автори конституційного подання просять КС невідкладно розтлумачити ряд законодавчих термінів та норм, які стосуються можливої участі у передвиборній агітації посадових і службових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Одне слово, дві найвищі посадові особи Харківщини поставили перед Конституційним Судом України завдання, яке йому ще не доводилося вирішувати. І не тільки тому, що з часу ухвалення Закону “Про вибори Президента України” минуло менше півроку, за які він не встиг пройти серйозну “обкатку”, а й тому, що за так званим конституційним поданням чітко проглядається бажання чиновників узаконити доволі поширену практику ведення виборних кампаній із використанням свого посадового становища та владних повноважень, або того, що ми звикли називати адмінресурсом. Сьогодні для декого з кандидатів у Президенти ціна цього адмінресурсу дорівнює ціні перемоги, тому передбачаю, що вони й далі будуть боротися за його легалізацію усіма можливими і неможливими засобами.
Подання, про яке ми ведемо мову, саме з ряду останніх, оскільки, є відверто надуманим і юридично безграмотним. Адже ні голова облдержадміністрації, ні голова облради не є суб’єктами права на конституційне подання, а відтак не можуть звертатися до КС за офіційним тлумаченням законів. Можливо, вони хотіли звернутися туди як громадяни? Але тоді при чому тут їхні посади і посилання на ст. 41 Закону “Про Конституційний суд України”, яка дає вичерпний перелів суб’єктів права на конституційне подання? Так само не зрозуміло, навіщо у своєму поданні його автори посилаються на Закон “Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини”. Можливо, вони розраховують на те, що їхня ініціатива зацікавить Ніну Іванівну Карпачову? Але навряд чи вона стане відстоювати у КС права чиновників, які самі порушують права виборців на вільне волевиявлення. Причому, масштаби цих порушень викликають все більшу тривогу як у вітчизняної, так і у світової громадськості. Нещодавно своє занепокоєння з цього приводу висловили шість колишніх конгресменів США, які побували у Харківській, Полтавській та Сумській областях.
Та уявімо собі, що закривши очі на всі процедурні порушення, Конституційний Суд таки відкриє провадження у справі за поданням Є. Кушнарьова та О. Колєсніка і раптом визнає, що голови місцевих державних адміністрацій не є підлеглими Прем’єр-міністра, оскільки формально їх призначає на посади і звільняє Президент за поданням Кабінету Міністрів України. Про Прем’єра, як бачите, нічого не сказано. Відповідно, персонально перед ним вони не відповідальні і йому не підзвітні, бо знову ж таки є Президент і Кабмін. Враховуючи те, що статус останнього досі не узаконений, так само, як і статус керівника уряду, Конституційний Суд України може безболісно зробити висновок, що місцем роботи Прем’єра є лише структура Кабінету Міністрів, а не вся система органів виконавчої влади, до якої входять і місцеві державні адміністрації. На практиці це означатиме, що кандадат на посаду Президента і чинний Прем’єр-міністр України Віктор Янукович ( а саме його мали на увазі автори конституційного подання) отримає право вільно залучати до своєї агітаційної кампанії величезну армію чиновників, які працюють в обласних та районних адміністраціях, а також – службовий транспорт, зв’язок, приміщення, копіювальну техніку, яка є у їхньому розпорядженні. Навіть, якщо усе це робитиметься після робочого часу або навіть у вихідні, то робитиметься із стаханівським ентузіазмом, оскільки натхненниками цього ентузіазму будуть не просто маловпливові керівники виборчих штабів кандидата у Президенти, а, як ви уже здогадалися, голови місцевих державних адміністрацій, залежні від провладного кандидата більше, ніж хто-небудь інший.
Ні для кого не таємниця, що багато з них і зараз під виглядом різноманітних виробничих нарад, семінарів та конференцій ведуть агітацію за чинного Прем’єр-міністра, але все ж таки при цьому змушені оглядатися на закон та численних конкурентів, які ретельно відслідковують дії влади. Незабаром до цієї роботи підключаться й міжнародні спостерігачі, і тоді “єдиному кандидату” гучних скандалів та санкцій з боку ЦВК не уникнути.
Перший привід для такого скандалу уже був 14 липня ц. р., коли харківська влада організувала помпезний мітинг на підтримку Віктора Януковича, а щоб продемонструвати до нього “народну любов”, з усієї області зігнала на майдан Свободи понад 50 тисяч осіб, переважно бюджетнів та працівників великих підприємств. Делегації, які організовано прибували на мітинг, розподіляли по відвединих секторах, де робилися переклички і відмітки “добровольців”. Пізніше Харківський губернатор заперечив звинувачення у використанні адмінресурсу, посилаючись на те, що організаторами масового заходу на підтримку Януковича були місцеві організації НДП. От тільки Євген Петрович забув сказати, що саме він очолює обласну організацію НДП, а міську – харківський мер Володимир Шумілкін, і що саме завдяки їм Харківщина перетворилася у такий собі заповідник адмінресурсу, де правильні політичні погляди є передумовою не тільки кар’єрного росту, а й бізнесового та навіть творчого успіху І те, що саме тут народилоя конституційне подання, в якому керівники області поставили під сумнів законодавчі норми, що обмежують адміністративне втручання у виборчий процес, а також статті Кримінального Кодексу, що передбачають відповідальність за таке втручання – не випадковість. Це прецедент.
Очевидно, сьогодні для забезпечення чесних і прозорих виборів самих лише цих обмежень і заборон уже недостатньо. Тому візьму на себе сміливість запропонувати законодавцям внести зміни до ряду законів України, які б обмежили участь певних категорій держслужбовців та службовців органів місцевого самоврядування (скажімо, І-ІІІ категорій) у політичних партіях, як це нещодавно було зроблено щодо працівників податкових органів. По-перше, це значно ослабить мотивацію використання адмінресурсу для досягнення певних політичних цілей, а по- друге, дозволить спрямувати вивільнену енергію партійних чиновників виключно на вирішення соціально-економічних проблем своїх виборців, про які вони так “турбуються”. Сподіваюся, що після цього у них уже не виникатиме запитань про те, кому підлеглі голови місцевих адміністрацій і кому вони повинні служити.
Конкретне запитання потребує конкретних відповідей.

Василь Третецький,
помічник - консультант народного депутата України С.Олексіюка,
магістр державного управління

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1091455228.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua