Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 22-09-2004
Євген ЖОВТЯК: Сім містифікацій, пов’язаних із підвищенням пенсій

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1095800623.html

Містифікація перша: із урядової постанови №1215 від 18 вересня ц.р. „Про підвищення рівня пенсійного забезпечення” чітко випливає, що йдеться не про підвищення пенсій, а про „щомісячну державну адресну допомогу по пенсії (дотацію) у сумі, що не вистачає до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність”. Іншими словами, йдеться не про планове та еволюційне підвищення пенсій згідно положень законодавства про пенсійне забезпечення, а про одномоментне рішення уряду, який сподівається ось такою передвиборчою „подачкою” схилити на користь кандидата від влади голоси тих виборців, котрі ще не визначилися. Втім, влада і тут прорахувалася – згідно останніх соціологічних опитувань, дві третини громадян України усвідомлюють, що нещодавнє підвищення пенсій, зарплат та стипендій безпосередньо пов’язане з виборами.

Містифікація друга: кошти на підвищення пенсій передбачено як в бюджеті-2004, так і в кошторисі Пенсійного фонду на поточний рік (Сергій Тігіпко, ефір „Радіо ЕРА ФМ”, 20 вересня). Насправді кошти в бюджеті не передбачені, а сховані. Сховані на депозитах уряду як в Національному банку (понад 15 мільярдів), так і в комерційних банках (близько трьох мільярдів, переважно в Ощадбанку, який обслуговує Пенсійний Фонд). Вже вчора один мільярд із цієї суми було похапцем переказано із єдиного казначейського рахунку на рахунки Пенсійного фонду, аби ще у вересні пенсіонери встигли відчути, як ними „опікується” Янукович, любов якого до електорату чим ближче до виборів, тим помітніше зростатиме у геометричній прогресії. Насправді ні кошторис Пенсійного фонду на поточний рік, ні бюджет-2004 у його червневому ц.р. вигляді прозоро не показують, де саме обліковано кошти на підвищення пенсій. Насправді вони „заховані” у сумнозвісній статті 109-3 закону про бюджет на 2004 рік, яка дозволяє уряду на свій смак розпоряджатися надлишковими коштами від приватизації. З урахуванням трьох з половиною мільярдів понадпланових приватизаційних надходжень, які вже закумульовані на рахунках казначейства, уряду не вистачає для покриття дефіциту Пенсійного фонду цього року триста-п’ятсот мільйонів гривень. Тому він і звернувся до Фонду держмайна з вимогою „наприватизувати” підприємств саме на цю суму.

Містифікація третя: проект бюджету 2005 року передбачає кошти на підвищення мінімальних пенсій (прем’єр Янукович, виступ у Кіровограді. Інтерфакс-Україна, 17 вересня). Не хочеться звинувачувати прем’єра у брехні, то охарактеризую його заяву як таку, що, м’яко кажучи, не відповідає дійсності. Підвищення пенсій наступного року обійдеться щонайменше в 13-15 мільярдів гривень. Отже, кошторис ПФ на наступний рік мав би становити щонайменше 55 мільярдів гривень. Що у проекті кошторису ПФ на наступний рік? 41 мільярд гривень, з яких 36 мільярдів – видатки за рахунок власних надходжень (переважно податок на фонд заробітної плати), решта – трансферти з державного бюджету. Чи передбачена фінансова підтримка Пенсійного фонду, який на очах перетворюється з Пенсійного в Дефіцитний, з Державного бюджету? Трансферти з державного бюджету порівняно з поточним роком зростають лише на три мільярди – цього якраз вистачить, аби профінансувати пенсії лише в першому кварталі наступного року. Зарплата зростатиме як на дріжджах, запевняє нас уряд, і за рахунок цього зростатимуть надходження до ПФ? Чому ж тоді фонд оплати праці на наступний рік у макроекономічних показниках визначений в обсязі 113 мільярдів гривень, що якраз і дає надходження до ПФ у розмірі 36 мільярдів гривень? Нагадаю: до вересневого підвищення власні видатки Пенсійного фонду на трудові пенсії щомісячно складали близько трьох мільярдів гривень і в основному покривалися власними доходами. Відтепер видатки зростають на 1,1 млрд. гривень щомісячно. Наскільки вистачить „жирового” залишку у вигляді прихованих доходів, у тому числі понадпланових надходжень від приватизації, які розподіляються в обхід парламенту?

Містифікація четверта. Рішення про підвищення пенсій ухвалювалося „свідомо” і планувалося на друге півріччя цього року (Янукович, Кіровоград. Інтерфакс-Україна. 17 вересня). Те, що воно планувалося, немає сумніву. Однак чи в такому вигляді? Якщо рішення планувалося заздалегідь і ретельно прораховувалося, чому тоді після бердичівської заяви прем”єра чиновники Пенсійного Фонду впали у мовчанку і протягом тривалого часу відмовлялися будь-що коментувати? Чому проект бюджету-2005 і проект кошторису ПФ на наступний рік не містить жодних цифр, які б підтверджували саме такий намір уряду? Чому уряд підвищує пенсії нервово, уривками, поспіхом? Чому після доплат у розмірі 30 гривень, про які було оголошено у серпні і які підпали під оподаткування, було по гарячим слідам прийнято вересневе рішення про підвищення пенсій? Чи не тому, що серпневе підвищення не справило того впливу на рейтинги прем’єра, на яке розраховував його штаб? Вся ця хаотичність примушує засумніватися, що рішення саме у такому форматі приймалося продумано і свідомо, а не внаслідок ораторсько-філологічної обмовки прем’єра під час його відповіді на запитання бердичівського ветерана Юхима Рикова.

Містифікація п’ята. Пенсії фінансуватимуться за рахунок приватизації. (Кіровоград. 17 вересня. УНІАН. Бюджетне фінансування підвищених пенсій здійснюватиметься за рахунок понадпланових надходжень від приватизації. Про це повідомив УНІАН заступник міністра фінансів Сергій Макацарія, який супроводжує прем'єр-міністра України Віктора Януковича у його поїздці до Кіровоградської області). Абсурд – фінансувати довгострокові багатомільярдні пенсійні зобов’язання за рахунок одномоментних, волатильних, важкопередбачуваних надходжень від приватизації, які рано чи пізно, але вичерпаються.

Містифікація шоста – проект бюджету-2005 є реальним і його дефіцит становить 1,3 відсотки ВВП. (Київ. 18 вересня. УНІАН. Перший віце-прем'єр-міністр України Микола АЗАРОВ вважає, що проект Закону України "Про державний бюджет на 2005 рік" є реальним. "Для мене цей бюджет вже 11-й", - сказав М. Азаров. При цьому він спростував чутки щодо нереальності бюджету-2005 "те, хто поширюють ці чутки - це люди невпевнені в завтрашньому дні. Бюджет реальний", - відзначив М. Азаров). В тому вигляді, в якому він поданий до парламенту 15 вересня, цей проект бюджету, серед іншого, не передбачає ресурсів на продовження виплат підвищених пенсій упродовж 2005 року. Якщо накласти один на одне розрахунки уряду щодо вартості підвищення пенсій (1,1 мільярди гривень у місяць) та зареєстрований у парламенті проект бюджету-2005 із задекларованим дефіцитом бюджету у 4,9 мільярди гривень, то, з урахуванням потреби у ресурсах, необхідних на фінансування підвищених пенсій, дефіцит бюджету на наступний рік насправді становить не 4,9, а 18 мільярдів гривень, або 4,6 відсотки ВВП.

Містифікація сьома – найбільша, яка вбирає в себе всі попередні. Насправді розрекламоване підвищення пенсій до 284 гривень є ніщо інше, як запропонована гра у наперстки. Максимум, що може зробити цей уряд - за рахунок доходів від приватизації здійснити разові виплати "підвищених" пенсій у вересні, жовтні та листопаді. На більше приватизаційних грошей не вистачить. „Після нас – хоч потоп”, - схоже, саме таким принципом керується штаб Януковича.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1095800623.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua