Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 06-10-2004
Ілько Кучерів: Екзит-пол збираються сфальсифікувати
IMI

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097085672.html

Ілько Кучерів: “Екзит-пол збираються сфальсифікувати”


У четвер дві авторитетні соціологічні фірми обіцяють оприлюднити нові результати соціологічних досліджень, основні цифри з яких вже з”явилися в Інтернеті і засвідчили, що рейтинги Віктора Ющенка та Віктора Януковича вже зрівнялися. Найцікавіше, що анкету, тобто питання, які ставилися респондентам, розробляв Київський центр політичних досліджень і конфліктології, очолюваний Михайлом Погребинським. Фактично результати цього дослідження співпали з раніше оприлюдненими даними російського Фонду “Общественное мнение”. Втім, сьогодні свої дані оприлюднить і Фонд Демократичні ініціативи. Згідно результатів Демініціатив, Ющенко зберігає розрив з Януковичем у 5%. Керівник Фонду Ілько Кучерів прокоментував ІМІ таку різницю у результатах українських соціологів і розповів про небезпеки, які можуть існувати у зв”язку з цим.

-Пане Кучерів, як ви поясните той факт, що різні українські соціологічні фірми подають досить різні результати щодо рейтингів кандидатів у Президенти? Зокрема, йдеться про останнє дослідження КМІСу, який підтвердив, що Янукович наздогнав Ющенка.

-Ну, в нас зовсім інші результати. Щодо колег, то є багато питань, на які хотілося б отримати відповіді. Тут більшу роль мала б відігравати Соціологічна асоціація України. Перша моя реакція, що всі дані спочатку мають проходити аудит у соціологів. Фонд “Демократичні ініціативи” збирається запропонувати колегам відкрити свої дані – як будувалися анкети, контроль, і хто писав запитання, тощо. Оскільки тільки така відкритість може зняти всі підозри. В принципі, в час виборів варто до соціологічних досліджень ставитися як до журналістських розслідувань і з”ясовувати абсолютно всі нюанси. Інакше, можемо мати дуже серйозні наслідки.

-Що ви маєте на увазі?

-Мушу сказати, що на сьогодні існує небезпека фальсифікації не лише соціологічних досліджень, але й більш-важливої акції – екзит-полу.

Якщо порівнювати, як були представлені дані фонду «Общественное мнение» і консорціуму «Екзит-пол», то ви побачите, що у нас детально описано, яким чином проводилося опитування, хто його проводив, і навіть даємо копію анкети, щоб можна було все це перевірити. А тут взагалі нічого цього не дається. Якась дивовижна закордонна організація проводить в Україні опитування, і це видається за якусь істину, а потім підтверджується ніби-то українськими соціологами, з одним нюансом, що анкету писав центр Погребинського, який співпрацює з тими ж росіянами. Тому створюється така небезпечна тенденція, і необхідно зараз висвітлити цю проблему і поставитися до цього як до певної загрози екзит-полу.

-Який механізм може бути задіяний у фальсифікації екзит-полів?

-Ясно, що фонд «Общественное мнение» має добрі контакти. Глеб Павловський, що має до Фонду безпосереднє відношення, очевидно, має хороші контакти з середовищем людей, які володіють потужними інформаційними ресурсами, в першу чергу – телебаченням: каналами «Інтер», «1+1» і УТ-1, що покривають всю Україну. Може статися так, що ми проведемо пророфесійний, добросовісний екзит-пол і будемо знати реальні результати, які ми отримаємо. А потім з’являться якісь інші результати, корисні, скажімо, одному з кандидатів, і про це дізнається вся Україна дуже оперативно, і це може бути зроблено дуже потужно.

-Тобто, те, що вже практикувалося у Росії...

Так, є просто досвід і певна репутація фонду «Общественное мнение». Вони використовували екзит-поли як політтехнологію в Росії, тобто під час попередніх виборів в Держдуму вони виставляли інформацію екзит-пола по цифрі голосування, чим впливали на хід голосування. Вони знайшли таку шпаринку, дірку в законодавстві, що не була врегульована роль Інтернету у виборчому процесі, і таким чином реально вплинули на результати виборів.

Я хочу нагадати, що кандидат Янукович колись оговорився, що екзит-пол – це новий вид політ технологій, яким ми ще не навчились маніпулювати. Очевидно, що ставлення до екзит-полу як до політ технології – це знахідка його оточення.

Якраз є людина, яка допоможе кандидату Януковичу, розповість, як треба маніпулювати екзит-полом. Тому відповідь, що ще не навчилися, тягне за собою нашу підозру, що вже, напевно, навчилися. І вчорашня подія якраз показує, що публікуються якісь дуже дивні дані.

Як можна цьому зарадити?

-Екзит-пол – це є український проект, задуманий українськими фірмами, українськими організаціями буде виконуватися, і ми впроваджуємо певну традицію оприлюднення даних і користуємося етичними кодексами. Ми говоримо, що наша діяльність базується на певних етичних кодексах Світової Організації Дослідників Громадської Думки і Соціологічної Організації України. Тому ми запрошуємо фонд «Общественное мнение», а також всі інші організації, які будуть проводити екзит-пол в Україні, приєднатися до нашого консорціуму. Ми плануємо провести фактично 4 екзит-поли, тому що 4 організації проведуть свої власні дослідження, і ми запрошуємо їх приєднатися, щоб ми могли обговорити методологію, етику, і щоб ні в кого не виникало підозр щодо того, що екзит-полом будуть маніпулювати. А взагалі необхідно дати цей список простих питань, які спеціалісти повинні ставити щодо опитувань громадської думки.

IMI

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097085672.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua