Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 13-10-2004
Вікторія Феофілова, Юрій Сас: Виборча кампанія 2004 року на Черкащині
Український незалежний центр політичних досліджень

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097686253.html

Симпатії та антипатії адміністративних ресурсів

Черкащина підійшла до виборчої кампанії опозиційно налаштованою, але з добре відмобілізованим адміністративним кістяком – владою, правоохоронними органами, великим бізнесом (свого часу потрібним чином приватизованим), які фактично знаходяться в тісному робочому контакті. Можливо це і є легендарна "нова взаємодія", покликана забезпечити потрібний владі результат. Політичні уподобання регіональної влади Черкаської області визначаються тим, що голова облдержадміністрації Вадим Льошенко є також "за сумісництвом" головою обласного осередку СДПУ(о). Також саме членами цієї партії є інші впливові в регіоні особи. Отож, влада області усією командою взялася "піарити" того кандидата, якого офіційно не даремно називають провладним – Віктора Януковича. Спочатку чиновники так активно стали до роботи, що, порушуючи законодавство, особисто брали участь в агітації. Так, 29 липня в Черкасах, в палаці "Дружба народів" було проведено "Форум демократичних сил", на якому представниками осередків 18 політичних партій було підписано спільну декларацію про підтримку кандидата В.Ф.Януковича. На форумі в робочій час перебували (а деякі і виступали на підтримку кандидата): голова облради Г. Капралов, заступники голови облдержадміністрації А. Рибак, О. Монке, А. Риженко. В примусовому порядку в робочий час на форум були мобілізовані чиновники обласної державної адміністрації. Іноді під час виступів траплялись кумедні інциденти: один з провінційних доповідачів висловив підтримку "починанню СДПУ(о) і особисто Вадима Льошенка по консолідації навколо В.Януковича". На нього зашикали з президії. Всім, а особливо представникам Партії регіонів було незручно. Сам згаданий губернатор В.Льошенко також був присутній на форумі. Щоправда, перебуваючи в черговій відпустці.

І такі явища деякий час мали систематичний характер. Під час перебування в кабінетах облдержадміністрації іноді складалося враження, що потрапив до штабу Віктора Федоровича. Потім, очевидно дійшовши висновку, що так відкрито порушувати законодавство не годиться, посадовці стали трохи обережніші, і почали працювати на Януковича, як підказував Ющенко, "не словом, а ділом". Спостереження за процесом участі влади у передвиборній кампанії доводять, що представники місцевих державних адміністрацій, працівники державних підприємств і установ, працівники органів місцевого самоврядування систематично використовують службове становище, комунальне майно, службовий автотранспорт, робочій час для роботи в штабах кандидата Януковича або для сприяння цим штабам. До кожної виборчої дільниці в районі прикріплюється "куратор" – державний службовець з райдержадміністрації. Весь район поділений на 3-5 "секторів"; за кожним сектором закріплений "секторний" зі складу керівництва РДА. Він відповідає за результат голосування за Януковича в своєму секторі. Для агітації за Януковича також активно використовуються соціальні служби. Соціальні працівники наряду з вчителями є основними агітаторами за цього кандидата, які проводять цю агітацію в свій робочій час. Такі випадки зафіксовані в Чорнобаївському, Смілянському, Канівському районах.

Траплялися за період виборчих перегонів і випадки, коли місцева влада "грала" на користь іншого кандидата: так, сільський голова с. Новодмитрівка Золотоніського району Василь Семенко відбирав у збирачів підписів за Януковича підписні листи та погрожував їм, що у разі перемоги Ющенка агітаторів Януковича позбавить робочих місць (це стало причиною відмови деяких агітаторів від подальшої роботи). Але таки випадки поодинокі, і лише іноді "розбавляють" атмосферу тотального агітаційного тиску влади усіх рівнів за Прем’єр-міністра.

І якщо вже торкнутися політичної розстановки сил, то окрім дійсно впливової в регіоні СДПУ(о), на Черкащині за Віктора Януковича працює Партія Регіонів, яка саме для цього спішно розбудовувалася до початку передвиборчої кампанії. Цікаво, що міський осередок "Регіонів" кілька разів потерпав від скандалів, які траплялися із депутатами міської ради, членами цієї фракції. Одного звинуватили у незаконному будівництві АЗС, іншого – у хабарництві. Ці випадки негативно вплинули на рейтинг партії і викликали жваве обговорення у пресі. Що стосується інших кандидатів, то тут також все доволі передбачувано: на Віктора Ющенка працюють УНП (досить впливова в Черкасах) та партія "Собор", на Олександра Мороза – СПУ, на Петра Симоненка – КПУ, на Анатолія Кінаха – ПППУ. Інші партії, які підтримують когось із кандидатів в Президенти, просто не мають на Черкащині реального впливу, тому навіть немає сенсу перераховувати формально зареєстровані осередки.

Але розклади політичні не можуть підмінити собою певних обрядових передвиборчих процедур. Щоправда традиційними обряди ці назвати не можна. Традицією є лише звичка приймати під кожні вибори новий закон, який спантеличує процедурами і владу і опозицію.

Розподіл округів

З початком виборчої кампанії в Черкаській області було сформовано 7 територіальних виборчих округів, рівно стільки ж, скільки і під час минулих виборів. Однак стався значний перерозподіл, який підтвердив, що депутати-мажоритарники від парламентсько-урядової коаліції створять ще один ешелон штабів підтримки єдиного кандидата. Округи переформували так, щоб ефективніше розділити вплив народних депутатів, іноді всупереч здоровому глузду. Так, наприклад, депутатом від лівобережного округу (№200) з центром в місті Золотоноша є Богдан Губський (один з найпомітніших та найвпливовіших депутатів Черкащини), в Смілянському окрузі (№201) працюватиме "регіонал", банкір і цукровик Віктор Тимошенко, депутатом від черкаського виборчого округу №197 є ще одна шанована в місті і області людина, колишній директор ВАТ "Азот" Борис Райков, який публічно заявив про підтримку В.Януковича. Саме до цього округу ЦВК додала ще і весь чималий Черкаський район, який Райков добре знає. Не помічені в особливій відданості діючому прем’єру депутати від Городищенського і Тальнівського округів. А отже переділ районів між цими округами не мав сенсу і їх вирішили не чіпати. В цілому ситуація з утворенням виборчих округів виглядає як спроба виправити в цілому несприятливу ситуацію з можливостями застосування ( і що головне з ефективністю) адмінресурсу.

Формування ТВК, ДВК

Другим етапом ходу офіційної передвиборчої кампанії закономірно стало формування ТВК. Можна стверджувати, що через велику кількість "технічних" кандидатів на цей процес вирішальний вплив здійснили місцеві державні адміністрації та контрольовані ними місцеві ради. Пошук кандидатур громадян для включення до складу комісій від "підставних" кандидатів розпочався задовго до звітного місяця, але результати цієї "титанічної" праці стали відомі з оголошенням складу комісій. Реально, для забезпечення наявності в комісіях великої кількості представників Віктора Януковича використовувалися квоти кандидатів Корчинського, Ржавського, Бойка, Базилюка, Збітнєва, Волги, Нечипорука, Яковенка, Душина, Козака. Ющенко також частково використав цю технологію, скориставшись квотами "підставних" Грабаря і Бродського. Отже Янукович може розраховувати на підтримку близько 60% членів ТВК, хоча далеко не всі члени комісій знайдені владою симпатизують Януковичу. Не ясно як себе поведуть представники Черниша, Омельченка і Черновецького.

У більшості ТВК керівний склад мав попередній досвід роботи в комісіях, але не завжди на керівних посадах. Наприклад, ТВК №199 не має секретаря (бо представник Бродського відмовився працювати), а голова та заступник комісії вперше займають такі посади. От і виходить, що цій ТВК катастрофічно не вистачає часу на виконання усіх обов’язків. Хоча і іншим комісіям не позаздриш: їх погано забезпечили оргтехнікою, керівники постійно скаржаться на те, що лише викликати на збори 40 осіб займає день роботи. Однак, засідання комісій проводяться із дотриманням кворуму, і необхідні рішення приймаються. Іноді, рішення формальні, і лише для того щоб дотриматися "букви закону". Так усі ТВК до визначеного законодавством терміну 25 вересня затвердили склади дільничних комісій. Однак реально не всі ДВК функціонують і дотепер, бо саме із складом дільничних комісій виникли найбільші труднощі. Найтиповіша проблема: одні і ті самі люди повторюються в списках від 2-3-х, а інколи навіть 4-5-ти кандидатів. При чому цим "грішать" списки не лише від технічних кандидатів, але і основних. Все це набагато ускладнює роботу (тим паче, що кількість членів ДВК в Черкаській області від 16 до 45) , бо потрібно виключити "двійників" із одних ДВК і залишити в інших. Ще одна проблема – непідготовленість членів ДВК (більшість із них працюватимуть перший раз), незнання закону про вибори, іноді небажання працювати на керівних посадах.

Отже, починаючи з етапу формування ДВК, на Черкащині почалися масові порушення законодавства: більшість дільничних комісій не провели вчасно перше засідання, не отримали списки виборців та офіційні матеріали кандидатів. Частина приміщень для голосування не відповідає законодавству за розмірами і санітарним станом, або досі не має світла, телефону, меблів. Виборці, які від’їжджають і вже зараз хочуть отримати відкріпні, не можуть цього зробити, а отже не матимуть змоги взяти участь у виборах. Все це свідчить, що існують можливості для чисто технічного зриву виборчого процесу, якщо всі проблеми не встигнуть вирішити до дня голосування.

Громадські організації у виборчий кампанії

Повернемося до політико-технологічної компоненти виборчого процесу. І тут же оглянемо основні діючі сили на черкаському майданчику. Хоча формально більше 20-ти громадських організацій об’єдналися на підтримку кандидата від влади, однак в більшості це організації "паперові". Активну участь у агітаційній кампанії Віктора Януковича приймають "припартійні" молодіжки – НДЛМ та Молодь регіонів. Однак не можна сказати, що ці організації реально мають великий вплив на молодь Черкащини, бо навіть вивести достатньо людей на "масовку" без допомоги керівництва вузів не можуть. За провладного кандидата також активно агітують профспілки. Серед НУО, що підтримують інших претендентів на президентство дійсно активними можна назвати лише Союз Молодих Соціалістів (СМС) – малочисельна, але дуже творча група черкащан. Штабу Ющенка допомагають "Просвіта" та "Союз Українок". Решта найбільш впливових та професійних громадських організацій зайняли нейтралітет щодо кандидатів і беруть участь в кампанії лише в якості правової просвіти виборців або спостереження. Таких на Черкащині нараховується 6-7.

"Номінації" команд кандидатів

Досить цікавим та реалістичним показником роботи команд кандидатів є опублікований в останньому номері обласної газети "Вечірні Черкаси" своєрідний рейтинг роботи, що проводять прихильники того чи іншого кандидата в області. Проаналізувавши кількість інформаційних повідомлень, інформаційні приводи для яких давали політичні події, що сталися на Черкащині, редакторська група визнала найактивнішою команду Ющенка, найкреативнішою команду Мороза і найбільш витратною та адміністративно потужною штаб Януковича. І хоча з деякими моментами можна не погоджуватися, але безсумнівно ця трійка є найбільш помітною на Черкащині за весь період виборчих перегонів. Подивимося, чому саме такі номінації вибороли команди кандидатів в рейтингу "Вечірніх Черкас".

Відверто кажучи, проаналізувавши дійсно помітну пересічному виборцеві діяльність штабу Віктора Ющенка ми би не поспішали давати йому звання найактивнішого. Дійсно, представники "Нашої України" кілька разів відвідували Черкащину, а виборчий штаб регулярно проводить прес-конференції. Але більшість інформації про кандидата все ж потрапляє до черкащан із повідомлень про діяльність самого Віктора Андрійовича або членів фракції "Наша Україна". Діяльність же самого регіонального штабу мало помітна. Серед акцій, що привернули громадську увагу можна відзначити такі: святковий мітинг та перегляд пісенного кліпу "Моя надія" 24 серпня, пікетування представниками "Нашої України" агітаційного концерту зірок естради за Януковича 6 серпня, 9 вересня із виборцями спілкувалися депутати "Нашої України" Іван Плющ, Юрій Костенко та інші (сам Ющенко не приїхав через стан здоров’я) та всеукраїнську акцію "Разом переможемо" 18 вересня. Взагалі під час різних свят та масових заходів в містах області з’являються намети помаранчевого кольору в яких агітатори роздають матеріали і збирають підписи за Ющенка. Під час візитів близьких до Ющенка політиків перед народом демонструється агітаційна стрічка "10 хвилин правди". В окремих містах області з’являються пікети "Європейський вибір на користь від кандидата від національно-демократичних сил – Віктора Ющенка!". В області також великими накладами поширюються газети "Так!", "Без цензури", "Дзвін" (видання місцевого осередку УНП), які по суті є агітаційними листками. Також в області поширюються спеціалізовані листівки "Учителю, куди йдемо?", "Якими будуть освіта і наука в Україні?", "Учитель – стратегічна професія для держави". Із вересня на стовпах та парканах з’явилися агітаційні листівки "ТАК!". Натомість біг-борди із таким самим логотипом, які ще до початку кампанії були присутні в Черкасах, зникли повністю і тепер на тих самих місцях висить агітація за Януковича. Оце вся активність, якою може похвалитися команда Ющенка в Черкаській області за два з половиною місяці виборчої кампанії.

Що ж до присудження команді Олександра Мороза звання "найкреативнішої", то тут не можна не погодитися. Від початку перегонів вони влаштували в Черкасах близько 10-ти акцій, зміст яких не обмежувався банальними виступами довірених осіб, а був досить оригінальним. Ось кілька прикладів творчості місцевих соціалістів:

24 липня на пл. Леніна поруч з лайт-боксами з агітацією за Януковича соціалісти провели акцію "100 днів до падіння режиму". Організаторами акції була влаштована імпровізована перукарня, де представники влади – "дембеля" могли постригтись. Акція проходила під транспарантом з анекдотом про третій строк Кучми і Януковича.

29 липня поруч з лайт-боксами "Воля, Розум, Досвід, Професіоналізм", та "Черкащина підтримує Віктора Януковича" було розміщено транспаранти: "Україна не "зона", Янукович не Президент. Один з лайт-боксів "морозівці" закрили гратами.

12 серпня молоді соціалісти влаштували акцію "Молодь проти неписьменності", під час якої подарували Януковичу символічний "Буквар" із написом "Прємьєр-міністру Віктору Януковичу з лювовью", де червоним виправили помилки. Під час іншої акції представники СПУ влаштували "Велике прання" де використовували пральні порошки "ТігіпіКо" та "Морозна свіжість".

Цей перелік соціалістичного "креативу" далеко не повний. Погодьтеся, такий досить творчий підхід до агітаційної кампанії заслуговує на визнання. Однак помітно, що місцеві соціалісти не стільки "піарили" свого кандидата, скільки боролися з Віктором Януковичем. Чого вони, до речі, і не приховували. Знайомити черкаських виборців з Морозом та його програмою покликані були інші заходи: прес-конференції та зустрічі з виборцями. Сам Олександр Олександрович був першим кандидатом, який ступив на Черкащину ще 15 липня. Потім він робив це не один раз. Востаннє, до його приїзду була влаштована досить масштабна акція "Рок за Мороза", під час якої лідер СПУ спілкувався з виборцями на головні площі міста у супроводі двох місцевих рок-гуртів. Також на цій же площі Леніна постійно стоять транспаранти та працюють пункти роздачі агітаційного матеріалу. До речі, така активність місцевого штабу соціалістів не лишилася поза увагою правоохоронних органів. Під час "сплюндрування" прихильниками Мороза лайт-боксів із зображенням Януковича міліціонери активно протидіяли їм, зриваючи плакати та захищаючи обличчя провладного кандидата. Однак інших фактів зіткнення занадто активних соціалістів із органами внутрішніх справ не зафіксовано. Цікаво прокоментував таке "зелене світло" соціалістам Юрій Збітнєв під час свого візиту на Черкащину: він пов’язує активність "морозівців" із тим, що Черкаська область - "вотчина СДПУ(о)", а про зв’язки Мороза з "есдеками" усі і так знають. Сам Олександр Олександрович відкидає такі звинувачення і вважає, що влада не чіпає його, бо думає що він "відтягує" голоси Ющенка.

Не можна не погодитися і з оцінкою дій команди Віктора Януковича як "найбагатшої та найструктурованішої". Адже лише система формування штабів цього кандидата викликає серйозні підозри в тому, що дійсно є людина, яка в ній розбирається та може керувати діями такої кількості структур. Принаймні достеменно відомо, про три складові штабу Януковича: громадську приймальню, за яку відповідають прямі підлеглі Тігіпка – представники "Трудової України", офіційний штаб, за який несе пряму відповідальність Партія регіонів та "чорний" штаб, який в ієрархії штабів Януковича схоже є головним, і за який відповідають високі чиновники облдержадміністрації.

Так само з розмахом організована і агітаційна кампанія Віктора Федоровича, в якій схоже кількість вважається набагато важливішою від якості. Так уже в перші дні кампанії Черкащину заполонили агітаційні біг-борди із обличчям Януковича: по області їх нараховувалося близько 200. Така масована агітація викликала хвилю обурення у місцевого населення, яке ніде не могло подітися від пильного погляду Прем’єра. Але вирішивши, що цього замало, обласний штаб вирішив виявити ініціативу і розмістити агітацію Януковича в декількох десятках так званих лайт-боксів, розташованих в центрі міста Черкаси. Сама продукція очевидно також розроблялись місцевими фахівцями, тому вийшло, що на плакатах Віктор Федорович зображений на фоні перевернутого прапора України. При цьому сталося дуже суттєве порушення виборчого законодавства: лайт-бокси рішенням виконкому Черкаської міської ради були надані в розпорядження обласної державної адміністрації для розміщення соціальної реклами, а "соціальна реклама" кандидата Януковича навіть не містила вихідних даних. Після численних скарг та насмішок у пресі лайт-бокси від агітації звільнили.

Не менш скандальним виявилося проведення агітаційного концерту "Ми діти твої, Україно!" за участю зірок української та російської естради. Треба ж такому статися, що дата проведення заходу збіглася із днем жалоби у Росії по жертвах Беслану. Однак, переносити концерт очевидно не було змоги, тому організатори (до речі досі не відомо хто саме) зробили "хорошую мину при плохой игре" і назвали концерт "Зірки естради та Віктор Янукович проти тероризму". Все ж таки, свято під час жалоби викликало хвилю обурення не лише у представників опозиції, але і у частини місцевого населення. Концерт однак пройшов гучно і масштабно, із перекриттям руху транспорту.

Агітаційна кампанія на підтримку Віктора Януковича масово ведеться також на підприємствах та державних установах, серед студентів та держслужбовців. До речі, керівники трьох найбільших навчальних закладів (Черкаський національний університет, Черкаський національний технічний університет, Черкаський медичний коледж) є довіреними особами Януковича. Отже із початком навчального року студентів активно долучають до масових акцій на підтримку кандидата від влади. Яскравий приклад – акція "Молодь проти провокацій та революцій", що пройшла 23 вересня в Черкасах, і на якій найкращим засобом проти провокацій та революцій було визнано обрання Президентом Віктора Януковича. На неї було привезено близько 3 тисяч студентів з усіх районів Черкаської області, при чому, судячи з настроїв молоді, про добровільність мова не йшла. Також помітним для виборців став візит на Черкащину Леоніда Кравчука, який провів зустрічі з виборцями та прес-конференцію. Метою візиту була саме агітація за нинішнього прем’єр-міністра.

Окрім того, постійно проводиться поширення агітаційної продукції (книжечок, буклетів, хустинок, шарфиків, газет та ін.). Люди Януковича ходять по квартирах та намагаються особисто агітувати жителів у розмові. Під час збору підписів зафіксовані спроби підкупу виборців. Таким чином робота, проведена штабом (чи, скоріше штабами) Віктора Януковича дійсно наймасштабніша та найдорожча, однак навряд чи настільки ж ефективна. Адже раз по раз супроводжується порушеннями законодавства та обуренням виборців.

Що ж до інших кандидатів, то на Черкащині встигли "засвітитися" лише Анатолій Кінах, Петро Симоненко, Леонід Черновецький, Богдан Бойко, Юрій Збітнєв, Наталя Вітренко (вони відвідували область і давали прес-конференцію), приїздили також представники Дмитра Корчинського, зафіксовано поширення агітаційної продукції Волги та Душина. Однак назвати роботу команд цих кандидатів систематичною, або хоча б регулярною навряд чи можливо.

Питання доступу до ЗМІ

Із рівнем доступу кандидатів та їх команд до місцевих ЗМІ складається досить цікава ситуація. Ніхто з представників кандидатів на "нерівність" не скаржиться. Однак моніторинг черкаських ЗМІ яскраво свідчить про те, що про рівність та об’єктивність не може бути і мови: результати фіксують існування великої різниці у представленні кандидатів на посаду Президента та обсязі інформування про них. Дива не трапилося, і засоби масової інформації не почали раптом висвітлювати діяльність та програми усіх 26 (тепер уже 24-х) кандидатів. Прізвища усіх бажаючих стати Президентом траплялися в газетах лише у переліку зареєстрованих кандидатів. Однак звинувачувати ЗМІ у однозначному ігноруванні більшості кандидатів не потрібно. У більшості випадків це пов’язано з відсутністю у деяких суб’єктів (так званих "технічних" кандидатів) передвиборчої кампанії як такої, а отже їхні представники просто не звертаються із пропозицією розмістити інформацію про кандидата. Все ж таки на сторінках обласної преси фігурувала інформація про таких кандидатів як: В. Янукович, В. Ющенко, О. Мороз, П. Симоненко, А. Кінах, Б. Бойко, Л. Черновецький, Д. Корчинський, В. Кононов, Н. Вітренко, О. Ржавський, Базилюк.

Інша мова про кількість та якість інформації, поданої про цих кандидатів. У роботі Черкаських ЗМІ щодо передвиборчої кампанії спостерігається головна тенденція: активно висвітлюються кандидатури лише Віктора Ющенка та Віктора Януковича. Більш-менш вагомими є також обсяги інформації про Олександра Мороза. Що ж до інших кандидатів, то ЗМІ подають інформацію про них лише коли з’являється вагомий інформаційний привід. Наприклад, після приїзду кандидата на Черкащину в газетах (а інколи і на телебаченні) з’являються повідомлення про програму кандидата та про те, що сказав він на прес-конференції. Одразу по тому черкаські мас-медіа "забувають" про цих кандидатів і знову повністю віддаються процесу "протиборства" між Януковичем та Ющенком.

На обласному телебаченні панує зовсім невесела картина щодо "рівності кандидатів". ОДТРК "Рось" – яка є державною телекомпанією, а отже за законом не має права вести агітацію – явно "віддала своє серце" нинішньому Прем’єр-міністру, якому співає дифірамби протягом двох місяців, присвячуючи цьому близько 80% від усієї інформації про кандидатів. Слід додати, що це єдина місцева телекомпанія, яку можна дивитися в районах області. Отже, можна зробити висновки і щодо рівного доступу виборців до інформації про усіх кандидатів.

Приблизно така сама ситуація спостерігається і в районній пресі: абсолютна більшість матеріалів присвячені Віктору Януковичу. Деякі видання ніби змагаються в конкурсі "кто похвалит его лучше всех…". Наприклад, Чорнобаївська газета "Світлий Шлях" (сама назва це вже щось) започаткувала рубрику "Яким я бачу майбутнього Президента України". Чомусь в рубриці висвітлювалися лише власні думки редакції щодо Віктора Федоровича – найуспішнішого Прем’єр-міністра України. А в одному номері і взагалі виділила 4 (!) шпальти під описання благих діянь Януковича. Серед районних газет, нажаль, не знайшлося жодної прихильниці іншого кандидата на посаду Президента.

Цікавіша ситуація серед обласної преси. Тут уже немає такої однозначної тенденції, а є бійці принаймні двох фронтів. Якщо в липні Віктор Янукович також був лідером за кількістю позитивної інформації, то в серпні вперед вийшов Віктор Ющенко. Взагалі-то, щодо обласних видань, то результати моніторингу не лише дозволяють чітко прослідкувати "вподобання" редакцій, але наводять на думку про те, що у деяких друкованих ЗМІ є своє чітке "завдання", на яке вони працюють. Так газета "Антенна" явно переслідує мету "мочити" Ющенка в кожному номері: щотижня газета вперто подає лише негатив про "Нашу Україну" або особисто Віктора Андрійовича. Для цього використовують найрізноманітніші приводи, які зазвичай "підкидає" столична преса. А от Віктору Януковичу "дістається на горіхи" більше за все від газети "Молодь Черкащини". Цікаво, що обласні видання так зосередилися на тому, щоб інформаційно "потопити" когось із двох основних конкурентів, що в них не вистачає негативу на інших. Так про Олександра Мороза майже не пишуть негативно, що не характерно для цьогорічної кампанії.

Процес участі ЗМІ у виборчій кампанії позначився також кількома скандалами, де потерпілими виявилися не кандидати, а самі засоби масової інформації. Так, 21 липня зафіксовано спробу припинити друк обласної газети "Молодь Черкащини". Директор Звенигородської районної друкарні, де друкується "Молодь Черкащини", дав зрозуміти керівництву редакції, що на нього чиниться тиск з боку керівництва райдержадміністрації. І якщо в номері буде вміщена інформація про Віктора Ющенка, газету не дозволено друкувати. А навіть якщо її і віддрукують, то в експедицію не віддавати аж доки газету не перечитають в райдержадміністрації. 20 липня в тій же Звенигородській районній друкарні було відмовлено в друкуванні чергового номера незалежній газеті "Поле честі", після публікації репортажу про події, пов’язані із Віктором Ющенком.

Щоб мати остаточну картину ситуації зі ЗМІ, слід також зазначити, що явно іміджеві матеріали про основних кандидатів не позначаються як політична реклама. Дозволити собі таку розкіш можуть не такі рейтингові Леонід Черновецький або Богдан Бойко. Мабуть, тому, що для ний немає інших шляхів потрапити на шпальта газет. Довірені особи кандидатів Януковича, Ющенка, Мороза не скаржаться на нерівність умов просто тому, що не намагаються скористатися своїм правом на "ворожих" площах, їм вистачає "своїх".

В роботі використані:
- матеріали звітів по довготерміновому спостереженню за ходом виборчої кампанії Черкаської обласної організації Комітету виборців України;
- матеріали моніторингу місцевих ЗМІ, що здійснюється ЧОО КВУ в рамках проекту "Черкащина інформаційна" підтриманого Фондом розвитку ЗМІ при Посольстві США в Україні;
- матеріали моніторингу обласних ЗМІ здійснених на замовлення Комітету "Рівність можливостей";
- матеріали Інформаційної агенції "Контекст-медіа".

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097686253.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua