Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 16-10-2004
Олексій Омельянчук, Юрій Сак: ГОЛОСУВАТИ... ЧИ НЕ ГОЛОСУВАТИ...?

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097880425.html

ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ УКРАЇНЦІВ, ЩО МЕШКАЮТЬ ЗА КОРДОНОМ.

У виборах Президента України, що відбудуться 31 жовтня 2004 року, важливу роль відіграють свідомі голоси українців за кордоном.

В зв’язку з об’єктивною нестачею необхідної інформації, вагома частка закордонного електорату може взагалі не взяти участь у голосуванні.

Тому метою даного діалогу є висвітлення основних правових гарантій виборців за кордоном, а також розвіяння деяких шкідливих передвиборчих міфів. Запитання поставлені з точки зору пересічного українця за кордоном. Відповідає український юрист-правозахисник, що живе та працює за кордоном.

31 жовтня та 21 листопада (2-й тур) відбудуться вибори Президента України. Багато українців в день виборів будуть перебувати за кордоном. В основному це люди, що знаходяться на заробітках. Отже їм не зовсім зрозуміло, чи можуть вони взяти участь у виборах і як це зробити?

Якщо ви перебуваєте за кордоном – чи то у Великій Британії, чи в Канаді, чи в будь-якій іншій державі, – ви обов’язково належите до однієї з трьох можливих категорій. Ви або:

1) перебуваєте за кордоном з коротким візитом (наприклад у відрядженні або в туристичній подорожі), або

2) тимчасово проживаєте на території даної держави і не перебуваєте на консульському обліку, або

3) тимчасово проживаєте за кордоном і перебуваєте на консульському обліку.

Важливо усвідомити і пам’ятати, що всі три категорії українців за кордоном МАЮТЬ ПРАВО ГОЛОСУ. Право брати участь у голосуванні за межами України гарантоване статтею 24 Конституції України, а також частиною 6 статті 2 Закону України “Про вибори Президента України”.

Додам, що створення всіх умов для забезпечення реалізації виборчого права громадян України, які перебувають за її межами – є конституційним обов’язком Української держави. Невиконання цього обов’язку може призвести до міжнародної відповідальності уряду країни за порушення прав людини її громадян.

Те, що українці за кордоном мають право голосу, є дуже втішливим фактом. Але з об’єктивних причин (наприклад, неможливість продовжити візу) багато з них перебувають на території іноземної держави нелегально. Чи має ця обставина вплив на їхнє право голосу?

Ні, не має. Згідно з чинним законодавством про вибори, загальне право вибору мають всі – як “легали”, так і “нелегали”.

А як тоді розуміти ту частину заяви про включення до списку виборців в якому чорним по білому написано “державний кордон України я перетнув ... на законних підставах”?

Речення про яке йде мова, дійсно існує. Воно є або результатом невдалого формулювання з боку авторів тексту заяви, або ж наслідком навмисної спроби залякати закордонних виборців.

З виключно правової точки зору, є декілька випадків в яких можна стверджувати, що кордон було перетнуто незаконно. Безпосередньо, громадянина України можна звинуватити в незаконному перетині кордону у наступних ситуаціях:

1) якщо він/вона використав для перетину кордону підроблені документи;

2) якщо громадянин України покинув територію держави шляхом підкупу або махінації (наприклад, схованим в кузові вантажного автомобілю, або в товарному контейнері, погруженому на будь-який інший транспортний засіб);

3) якщо кордон було перетнуто не на офіційному котрольно-пропусному пункті (тобто, або перелізши вночі через електризований тин в Карпатах, або відпливши занадто далеко від буїв одного з Чорноморських пляжів)

Іншими словами, якщо при виїзді з України ви пройшли паспортний та митний контроль, ви перетнули державний кордон НА ЗАКОННИХ ПІДСТАВАХ. А це значить, що ви можете голосувати.

Одна з найсерйозніших причин чому закордонні українці бояться брати участь у виборах, є страх бути депортованими. “Нелегали” переживають, що українські консульства передадуть списки виборців місцевим імміграційним інстанціям. Останні ж, повиловлювавши таких виборців, швидко відправлять їх “голосувати” на батьківщину. Чи можлива така ситуація?

Як фахівець з міжнародного права та, зокрема, імміграційного права Великобританії, запевняю вас, що ці переживання є абсолютно безпідставними. По-перше, не існує жодної норми міжнародного права, згідно з якою здача нелегалів є однією з функцій консульських установ. Консульства створюються для захисту своїх громадян за кордоном, а не для їх переслідування.

Щодо власне еміграційних служб конкретних закордонних держав, то подібні джентельменскі угоди з консульствами з обміну нелегалами також не входять у сферу їхньої діяльності. У них є свої законні механізми вирішення питання нелегальної еміграції, і такі заходи реалізуються без співпраці з представниками консульських установ.

Тобто, не має жодних правових підстав плутати вибори Президента України з методами імміграційного контролю закордонних держав. Єдине призначення списків виборців – це створення можливості для якомога більшої частини закордонних українців реалізувати їхнє конституційне право голосу.

Ще одним, не менш важливим чинником, є страх закордонного електорату за безпеку їх рідних та близьких вдома на Україні. Тобто, люди бояться, що владні структури будуть створювати тиск на сім’ї тих, чиї прізвища будуть внесені до списків виборців.

Щоб юридично розвіяти цей, знову ж таки, безпідставний міф, необхідно звернути увагу на два ключові моменти у виборчому процесі: до і після голосування.

Можливість тиску на сім’ї закордонних виборців в період до дня виборів виключена з двох причин. По-перше, виборчі списки є всього на лише списками людей; в них не буде зазначено за кого саме ці люди будуть голосувати. Тобто, виборчі списки не можливо використати як підставу для політичного переслідування. Окрім прізвищ в них не буде жодного натяку на політичні вподобання конкретних виборців.

По-друге, навіть якби політичні структури були зацікавленні в створенні передвиборчого тиску, така операція не можлива ні фінансово, ні адміністративно. За той час, що залишився до виборів, залякати сім’ї від 4 до 7 мільйонів українців за кордоном просто об’єктивно не реально.

Що стосується тиску в формі після-виборчої політичної помсти, то така можливість виключена самим процесом голосування. Згідно з Конституцією України голосування є таємним, тобто ні кому не буде відомо за кого голосувала конкретна особа. Гарантією виконання цієї умови є сам зміст процедури таємного голосування: виборчі бюлетені будуть анонімними, і заповняти їх виборці будуть в спеціально обладнаних закритих виборчих кабінах.

Тобто, як і до голосування, у зацікавлених політичних сил не буде жодних доказів політичних переконань конкретних виборців, а отже не буде підстав для переслідування їхніх сімей після виборів.

Багато з тих хто бажає взяти участь у виборах 31 жовтня, не знають, що саме для цього необхідно зробити. Як голосувати за кордоном?

Перш за все необхідно заповнити заяву про внесення до списку виборців. Ця заява повинна бути передана відповідній закордонній виборчій дільниці не пізніше ніж за 7 днів до дня виборів, тобто, не пізніше 23 жовтня. Бланк заяви можна отримати або безпосередньо в посольстві чи консульстві, або роздрукувати з однієї з багаточисельних інтернет-сторінок присвячених виборам.

Слід зазначити, що особам, які перебувають на консульському обліку, таку заяву заповняти не потрібно – по закону їх буде включено до виборчого списку автоматично. Незважаючи на це, не зашкодить попередньо зв’язатись з консульством і переконатись, що ваше прізвище дійсно внесене до такого списку.

Трохи інші умови голосування стосуються тих громадян, які під час виборів будуть перебувати за кордоном тільки з коротким візитом. Щоб прийняти участь у голосуванні, їм необхідно отримати так зване відкріпне посвідчення/талон, яке видається виборчою дільницею за місцем постійного проживання в Україні. Відкріпне посвідчення, разом з закордонним паспортом необхідно подати до закордонної виборчої дільниці. Зробити це можна безпосередньо в день виборів.

Чи може виборець за кордоном який не голосував у першому турі 31 жовтня, проголосувати у другому турі 21 листопада.

Однозначно так. Але для цього треба обов'язково переконатись, що його внесено до списків для повторного голосування. По закону списки для повторного голосування створюються на основі списків виборців складених для першого туру.

Якщо ви не подавали заяву на включення до списків виборців в першому турі, але хочете голосувати в другому турі вам необхідно наступне. Необхідно віднести заповнену заяву до відповідної закордонної виборчої дільниці ПРОТЯГОМ 11 ДНІВ ПІСЛЯ ПЕРШОГО ТУРУ ГОЛОСУВАННЯ. Тобто, заява має бути у виборчій дільниці ДО 11 ЛИСТОПАДА, і чим раніше тим краще. Форма заяви, а також процедура її заповнення та ж сама, що й для реєстрації для голосування в першому турі.

І нарешті, де саме буде проходити голосування?

Інформацію про розташування виборчих дільниць в конкретних країнах можна отримати зателефонувавши до посольства або консульства України у відповідній державі.

Крім того, адреси переважної більшості закордонних виборчих дільниць опубліковано на інтернет-сторінках чисельних українських громадських організацій.

Питання задавав Олексій Омельянчук, Громадянська ініціатива “Знаю!”

На питання відповідав Юрій Сак, Кандидат ступеню Доктора права, старший викладач міжнародного права з прав людини у Вулверхемптонському університеті, Велика Британія.

Додаткову інформацію з питань голосування за кордоном можна знайти в інтернеті за адресами www.vyboryUA.org та www.znayu.org.ua.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1097880425.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua