Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 15-11-2004
Олександр Копил: ЦВК видала постанову, щоб не допустити спостерігачів від 22-х кандидатів. Коментарі і поради.
центр політичної освіти

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1100523794.html

ЧИ НАМАГАЄТЬСЯ ЦВК НЕЙТРАЛІЗУВАТИ СПОСТЕРІГАЧІВ ВІД КАНДИДАТІВ В ПРЕЗИДЕНТИ?

Центральна виборча комісія прийняла постанову, що фактично позбавляє законних прав спостерігачів від кандидатів, які не потрапили в другий тур.

10 листопада ЦВК прийняла постанову № 1177 „Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України „Про вибори Президента України” під час організації підготовки та проведення повторного голосування з виборів Президента України”. Ця постанова була в центрі уваги громадськості і ЗМІ, саме цією постановою ЦВК дозволила дільничним комісіям 21 листопада самостійно виправляти неточності в списках виборців, тобто технічні описки: зокрема, „неправильне написання прізвища, імені, по батькові, дати народження (крім виборців 1986 року народження), номера будинку чи квартири місця проживання – у разі, якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку внесено саме того виборця, який прибув на виборчу дільницю для реалізації права голосу на виборах Президента України.” Дійсно таке рішення може позбавити багатьох проблем, які виникали 31 жовтня зі списками виборців. Проте прогресивна за змістом постанова є сумнівною з точки зору її законності.

Юристи виборчих штабів, до яких ми звернулись за коментарями, вважають, що ЦВК таким чином перейшла від роз’яснень закону до безпосередньої нормотворчості.

Мало хто звернув увагу на пункт 1 вищезгаданого документу. ЦВК роз’яснює: „Кандидати на пост Президента України, які не набрали достатньої кількості голосів для включення їх до виборчого бюлетеня для повторного голосування, політичні партії, виборчі блоки політичних партій, які висунули цих кандидатів на пост Президента України, а також уповноважені представники зазначених кандидатів на пост Президента України в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу, довірені особи кандидатів на пост Президента України, які не набрали вказаної кількості голосів, офіційні спостерігачі від цих кандидатів та від політичних партій, виборчих блоків політичних партій, які їх висунули, не беруть участі у виборчих процедурах з підготовки та проведення повторного голосування 21 листопада 2004 року. Їх повноваження у виборчому процесі припиняються з дня, наступного після дня встановлення результатів виборів Президента України 31 жовтня 2004 року.”

Фактично, ця постанова є приводом для членів дільничних виборчих комісій 21 листопада не допустити в приміщення для голосування спостерігачів від 22 кандидатів в Президенти України.

Скоріш за все від таких дій постраждають обидва кандидати, саме спостерігачі від кандидатів, які не потрапили до другого туру, мали прийти на допомогу спостерігачам від Ющенка та Януковича в забезпеченні законності та чесності виборчих процедур під час повторного голосування.
Якщо уявити, що всі дільничні виборчі комісії скористаються роз’ясненням ЦВК, то в приміщенні для голосуванню будуть присутні лише 4 спостерігача - 2 від Ющенка і 2 від Януковича. В таких умовах спостерігачам буде проблематично навіть скласти акти про виявлені правопорушення, адже його мають підписати щонайменше 2 свідки-виборці.

Роз’яснення ЦВК Закону України „Про вибори Президента України” фактично суперечить самому закону. Адже в п. 2 ст. 68 чітко записано, що „повноваження офіційних спостерігачів починаються з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією... і припиняється після встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України”. Може ЦВК вважає, що 10 листопада встановила результати виборів Президента України, як про це йдеться в постанові №1177? Проте закон нам каже інше, зокрема в п. 1 ст. 84 йдеться про те, що „Центральна виборча комісія... не пізніш як на десятий день з дня виборів встановлює результати голосування у день виборів Президента України.”. Мабуть є різниця між „встановленням результатів голосування у день виборів Президента України” і „встановлення результатів виборів Президента України”, чи не так?

Така нормотворча діяльність Центральної виборчої комісії не залишилась поза увагою виборчих штабів кандидатів. Як повідомили представники юридичного департаменту виборчого штабу В. Ющенка ця постанова вже оскаржується у Верховному Суді України, відповідно до законодавства скарга розглядається у п’ятиденний строк з дня її отримання. Чомусь така скарга була подана 15 листопада, лише на п’ятий день після прийняття постанови. Юристи радять спостерігачам чекати на рішення Верховного Суду України. Проте, незалежно від рішення ВСУ, постанова №1177 може дезорієнтувати офіційних спостерігачів, які вирішать, що їх „робота” вже закінчилась і вони більше не мають прав...

Висновки поради спостерігачам:

По-перше, не панікувати і готуватися до спостереження за повторним голосуванням.

По-друге, слідкувати за рішенням Верховного Суду України, воно має бути прийнято до 20 листопада.

По-третє, якщо через певні причини рішення не буде прийнято, 21 листопада треба приходити в приміщення для голосування і спостерігати. У разі виникнення проблем посилатися на ст. 68 Закону України „Про вибори Президента України”. Пам’ятайте, закон України безумовно має вищу юридичну силу ніж підзаконні акти, якими є Постанови ЦВК.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1100523794.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua