Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 28-11-2004
Олег Березюк: Про правову можливість визнання Ющенка президентом

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1101595594.html

27 листопада 2004 р.

<center><b>ЗАЯВА
про правову можливість визнання
Верховним Судом України
Віктора Ющенка Президентом України</b></center>

Як відомо, 29 листопада 2004 р. Верховний Суд України планує розглянути скаргу довіреної особи кандидата у Президенти України Віктора Ющенка на бездіяльність Центральної виборчої комісії, її дії по встановленню результатів повторного голосування з виборів Президента України 24 листопада 2004 року та на рішення про оголошення Віктора Януковича обраним Президентом України.
Як випливає із повідомлень у засобах масової інформації, у цій скарзі міститься звернення до Верховного Суду України, зокрема, визнати дії ЦВК по встановленню результатів повторного голосування з виборів Президента України та її постанову від 24 листопада 2004 року про оголошення обраним Президентом України Віктора Януковича незаконними, а відповідний протокол засідання ЦВК – недійсним. Крім того, ініціатори оскарження просять вищу судову інстанцію скасувати постанову ЦВК від 24 листопада 2004 року про оголошення обраним Президентом України Віктора Януковича, скасувати рішення територіальних виборчих комісій щодо встановлення підсумків голосування в межах територіальних виборчих округів, в яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців на виборчих дільницях, та визнати голосування на виборчих дільницях цих виборчих округів недійсним.

На наш погляд, за результатами скарги про бездіяльність, неправомірність дій та рішень ЦВК цілком можливим з правової точки зору може бути рішення Верховного Суду України як найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції про визнання Віктора Ющенка Президентом України. Такий висновок базується на підставі юридичного аналізу Конституції та відповідних законів України.

1. Чинний Закон України “Про вибори Президента України” не надає Верховному Суду України повноважень для остаточного вирішення питання про те, хто обраний Президентом України під час виборів. Фактично до відання Верховному Суду України цим Законом (і то лише в обмеженому обсязі) віднесено питання про законність чи незаконність результатів підрахунку голосів і винесених щодо цього рішень ЦВК.
2. У той же час частина 5 ст. 55 Конституції України надає кожному право захищати свої права і свободи від порушень усіма не забороненими законом способами, а ст. 124 Основного Закону встановлює, що юрисдикція судів поширюється на усі правовідносини, що виникають у державі.
Отже, юрисдикція судів (у даному конкретному випадку – Верховного Суду України) поширюється і на правовідносини щодо реалізації права певної особи на обрання на пост Президента України. Якщо таке право порушено, воно також має бути захищене судом. Відсутність у виборчому чи процесуальному законах приписів про те, яке саме рішення має винести суд при розгляді подібного питання, не звільняє суд від обов’язку виконати вимоги статей 55 та 124 Конституції України і здійснити правовий захист порушеного права шляхом його визнання судом (зокрема, на підставі положень ч. 2 ст. 236 Цивільного процесуального кодексу України).
3. З огляду на це можна вважати, що Верховний Суд України в силу статей 55 та 124 Конституції може (у разі відповідного звернення належного суб‘єкта) крім визнання незаконним і скасування постанови ЦВК може також прийняти рішення безпосередньо щодо того, кому за підсумками виборів належить право на заняття поста Президента України. Відповідне рішення може полягати у визнанні безпосередньо в рішенні Верховного Суду України певної особи, яка за підсумками повторного голосування дійсно одержала більшу, ніж інший кандидат, кількість голосів виборців, що взяли участь у голосуванні, такою, що обрана Президентом України і має право на заняття цієї посади. Верховний Суд України може також зобов’язати ЦВК видати цій особі посвідчення Президента України після складання нею присяги. З огляду на характер даного рішення його має супроводжувати припис про його офіційну публікацію в газетах “Урядовий кур‘єр” та “Голос України”.
Верховний Суд України може встановити результат дійсного волевиявлення народу України на останніх виборах Президента України шляхом скасування рішень територіальних виборчих комісій щодо встановлення підсумків голосування в межах територіальних виборчих округів, в яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців на виборчих дільницях, та визнання голосування на виборчих дільницях цих виборчих округів недійсним. Встановити результати волевиявлення виборців достовірно неможливо, зокрема, на тих виборчих дільницях, де голосування здійснювалося з грубим і відвертим порушенням таких його основних принципів, як відкритість, об‘єктивність, законність. Йдеться про виборчі дільниці, до участі в роботі виборчих комісій на яких не були допущені представники опозиційного кандидата, де не були допущені офіційні спостерігачі, представники засобів масової інформації, де зафіксовані випадки вкидання бюлетенів пачками, де були вчинені інші правопорушення, які явно, очевидно для усіх свідчать про неможливість достовірно встановити реальне волевиявлення виборців. Перелік виборчих округів з такими дільницями дається у зазначеній вище скарзі. За таких обставин у Верховного Суду України є всі правові та фактичні підстави для визнання Президентом України Віктора Ющенка.
Переконані, що таке рішення може бути одним із найоптимальніших з точки зору правової легітимності, політичної та соціальної доцільності способів розв‘язання політико–правової проблеми, яка виникла в нашій країні за результатами проведення виборів Президента України.

<i>Від імені
Київського юридичного товариства
голова Товариства Олег Березюк</i>

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1101595594.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua