Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 09-12-2004
:: Технологічна схема (логістика) максимально ефективного використання юристів в виборчій кампанії

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1102602109.html

Технологічна схема (логістика) максимально ефективного використання юристів в виборчій кампанії

Проста, як господарське мило. Ефективна, як автомат Калашнікова
(по матеріалах “польових досліджень” в Миколаївській області)


Мета - щоб (в ідеалі) кожне порушення виборчого законодавства було зафіксоване, кожна незаконна дія (бездіяльність) суб”єктів виборчого процесу, кожна незаконна постанова ДВК та ТВК були своєчасно (!) оскаржені в суд, прокуратуру, до ТВК.

Обмеження фізичних можливостей людини - працюючи, не покладаючи рук, цілий виборчий день, один юрист здатен підготувати та провести в суді чи прокуратурі 3-4, максимум 5 скарг. І це в кращому випадку - якщо дільниці, суд та прокуратура розташовані одне від одного не занадто далеко, і є можливість знайти в межах досяжності хоча б ксерокс, не кажучи вже про комп”ютер з принтером. В той же час, при правильній організації процесу, десять юристів здатні подати не 30-50 скарг, а 100-150. Відчуйте різницю!

Банальний приклад з власної практики.ДВК №19? ТВК №13? винесло постанову про видалення з дільниці двох журналістів, які нібито “заважали виборчому процесу”, а потім - ще одну постанову про видалення ще одного журналіста. Я потрапила туди випадково - у складі мобільної бригади, і якраз в потрібний момент. Ми на машині приїхали в місцевий Н-ський суд, що знаходився в 10-ти км від дільниці. Скарги довелося писати “на колінах”, від руки. Ксерокопії документів, які слід було додати до скарги - паспортів журналістів та копії їх посвідчень, робити не було де, бо в маленькому смт Н-ськ ніякі ксерокси в неділю не працюють. Мені пощастило, бо я також пішла з горя написати скаргу в прокуратуру на голову цієї ж ДВК, а там виявився ксерокс - з майже вбитим картриджем, але й так зійшло. Прокурор пішов назустріч та особисто зробив мені потрібні ксерокопії. Два засідання суду і спілкування з прокурором (опитування мене та всіх трьох журналістів) і зайняли цілий день. Останнє рішення суду, яким було скасовано постанову ДВК про видалення журналіста, було отримане вже о 21-30, але, незважаючи на те, що дільниця вже закрилась, ця голова ДВК, що прибула-таки на другий суд, була настільки деморалізована, що допустила цього журналіста на підрахунок, який не починався, бо вся комісія чекала на голову ДВК та рішення суду.

Мораль: такий стиль роботи вкрай неефективний, енерго- та людськозатратний. Не будучи в змозі виїхати кудись з Н-ськ, я не змогла подати ще безліч скарг, хоча приводи були - скільки завгодно. Довелося обмежитись гнівними дзвінками в ТВК - я зачитала їм перше з рішень та пригрозила, що якщо на дільниціях таких-то і таких-то не припиниться бєспрєдел, я напишу скаргу в суд вже на ТВК. Як не дивно - допомогло, і до фізичного виведення з дільниць спостерігачів та журналістів вже не доходило.

Як треба робити “по уму”.

В Миколаївській області - 6 округів, дуже різних за чисельністю ДВК та компактністю. Але загальна схема роботи юристів в принципі однакова.

Слід виходити з того, що скарги в суди та прокуратури назагал більш ефективні, ніж до ТВК. В ТВК можна провести зі скаргою цілий день, а потів відмову ТВК знову-таки доведеться оскаржувати в суді. Але якщо видасться вільний час ;), можна поскаржитись і в ТВК.

Отже, необхідно по 1 - му головному куратору на 1 виборчий округ. Це має бути висококваліфікований юрист, здатний організувати роботу декількох десятків підлеглих, готовий надавати практичну та методологічну допомогу менш кваліфікованим кадрам та нести особисту відповідальність за свою ділянку роботи.

Цьому куратору необхідно виділити помічників, кількість яких залежить від специфіки округу.

Наприклад, в окрузі № 129 (Заводський район м. Миколаєва) лише 50 ДВК, які компактно розташовані на території, яку цілком можна обійти навіть пішки. Скарги на всі ці ДВК подаються в один-єдиний суд та прокуратуру - Заводські районні м. Миколаєва. ТВК розташовіана “на сусідній вулиці”. Отже, головному куратору потрібно 4-5 помічників, які допомагатимуть в написанні та оформленні скарг, а також від 5 до 10 “вуличних юристів”, які мігруватимуть між дільницями в пошуках приводів для скарг ;). “Вуличні юристи” телефонуватимуть до куратора округу та його помічників (по схемі: “вуличні юристи” з дільниць з 1 по 10 - дзвонять помічнику -1, з 11по 20 - помічнику 2 і т.д.) Також потрібно по 1 юристу на кожен суд та кожну прокуратуру, на допомогу яким приходитимуть, в разі “зашивки” та дублювання часу розгляду справ, найменше зайняті помічники.

Інша ситуація - наприклад, в окрузі № 132 (Баштанський, Березнегуватський, Казанківський, Новобузький, Новоодеський, Снігурівський райони Миколаївської області). Там - аж 254 ДВК, “розкиданих” на величезній території. Це - шість міськрайонних судів та прокуратур, до яких їхати з деяких сіл не один десяток кілометрів. Зрозуміло, що головному куратору цього округу потрібно мінімум 12 помічників, по шість стаціонарних юристів на суди та прокуратури і кілька десятків “вуличних”, розбитих на мобільні бригади з охопленням групи найбільших (за чисельністю виборців) сел - бо не можна охопити неохоплюване, і навряд чи слід гаяти сили та час на фіксацію порушень в забутому Богом селі з 200-300 душ виборців.

Логістику в деяких випадках доведеться робити навіть не по округах, а по районах та судах. Наприклад, мій “коханий” Кривоозерський райсуд значно ближче територіально до Первомайська (134 округ), ніж до “рідного” Вознесенська (133 округ). Але суть схеми від цього не міняється.

“Вуличні юристи”, замість того, щоб нестись з села Нові Задрипанці кілька десятків кілометрів до Задрипанського райсуду і писати скарги “на колінах”, просто телефонують до куратора або помічників за вищенаведеною схемою та розповідають про суть порушення. На підставі цієї розповіді складається скарга, роздруковується та відвозиться до відповідного суду (прокуратури), де реєструється в канцелярії.

Якщо є можливість доставити до суду “жертв” - вигнаних спостерігачів чи журналістів, осіб, яким безпідставно не дали проголосувати, свідків - чудово. Немає можливості - теж непогано. Головне - є вчасно подана скарга, а значить, можна рухатись далі юридичним шляхом. Це - задача-мінімум.

Задача-максимум - добитись судового рішення, бажано позитивного, чи хоча б інтимної бесіди з прокурором. Але це - купа часу: виклик представника суб”єкта оскарження, саме засідання з допитом “жертв проізвола”, очікування проголошення рішення. Саме цим займатимуться юристи, “приписані” до суду та прокуратури.

Загалом з техніки потрібно - 6-10 кімнат з комп”ютерами, принтерами та ксероксами, а також портативні ксерокси - по 1 на кожен район, а також необмежена кількість машин для мобільних груп.

Після дня виборів куратори округів разом з помічниками збирають по судах, прокуратурах та ТВК всі рішення та в дводенний термін оскаржують негативні в Апеляційному суду Миколаївської (чи будь-якої іншої) області. Позитивні негайно передаються в центральний штаб, минуючи обласний (хіба що на згадку можна залишити місцевим ксерокопії ;). Після розгляду скарг Апеляційним судом куратори з помічниками висуваються на Київ та, в разі потреби, пишуть касації.

Всі(!!!) спостерігачі, журналісти та члени ДВК, які працюють на нас, повинні напам”ять знати телефони “своїх” кураторів та помічників кураторів, та негайно повідомляти будь-яку інформацію, що може бути підставою для скарг. Акти, складені зазначеними особами, навіть якщо було відмовлено в їх реєстрації, повинні долучатись до скарг з поясненням (“порушивши закон, ДВК відмовилась зареєструвати наш акт”).

Зрозуміло, що головний куратор та ті його помічники, які будуть задіяні безпосередньо в судах та прокуратурах, повинні мати відповідні повноваження - в ідеалі доручення, підписані Ющенком ;)

Вищенаведена схема може ефективно спрацювати, крім Миколаївської області, в будь-якому “ умовно-янучарському “ регіоні - в Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській, Одеській області, в АР Крим, Сумській, Закарпатській, Кіровоградській та ін. Областях, що “славляться” найбільш оголтілим адмінресурсом.

Більше того - “гола” юриспруденція - це єдине, чим слід займатись в Донецькій та Луганській областях. Оскільки немає ніякої можливості “кидатись на вітряки зі списами”, тобто битись з братками врукопашну, а “своїх” бандюків завезти також малоймовірно в потрібній кількості, залишається лише писати ідеальні з формально-юридичної точки зору скарги. При цьому, навіть якщо їх не реєструватимуть в канцеляріях судів та прокуратур, їх слід тупо посилати поштою з повідомленням про вручення та з актами, підписаними будь-якими свідками, про те, що “в канцелярії відмовилися зареєструвати”.

Наполягаю, що лише в разі використання зазначеної схеми роботи вдасться уникнути ганьби в суді, коли доводилося ганебно мовчати у відповідь на просте запитання “Де ваші скарги?”, або щось белькотіти про Конституцію та Європейську Конвенцію з прав та основних свобод людини.



Тел. 8-050-676-36-83, 8-039-293-57-06


Не претендую на “істину в останній інстанції”. Навпаки, вимагаю скликання з зазначених питань Великого Юридичного хуралу для інтенсивного “мозкового штурму”. Переконана, що люди, які провели обидва тури “в полях”, а не в теплих штабах, зможуть багато чого допивнити та скоригувати в запропонованій схемі.

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1102602109.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua