Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 15-12-2004
Віктор Лисицький: Звернення до народних депутатів стосовно бюджету-2005

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1103105246.html

Шановні народні депутати!

Під час обговорення та голосування у другому читанні проекту бюджету-2005 прошу Вас враховувати наступне.

1-ше. Запропонований у проекті бюджету-2005 дефіцит в 11 млрд. грн., або 2,7% ВВП є найбільшим за останні сім (!) років. Тільки у 1997 році дефіцит мав вище значення і дорівнював –6,6% до ВВП. У 2000-му (1-ий рік зростання!) та 2002-му роках виконання бюджету завершувалося з невеликим профіцитом. Запропоноване зростання дефіциту є надто ризикованим.

Адже Україна поки що тільки-тільки видирається з безодні жахливого соціально-економічного занепаду 90-х років вже минулого 20-го століття. Досягнуте зростання є досить крихким тому, що головним чином базується на експорті продукції морально і фізично застарілих галузей: локомотивів кінця 19-го – першої половини 20-го сторіч (метал, хімія, міндобрива). І тому будь-який більш-менш помітний світовий фінансовий струс може зупинити наше зростання і призведе до утворення додаткових величезних дірок у бюджеті . До того ж більшість високо престижних підприємств, котрі залишилися у спадок від СРСР поки що майже не працює, що радикально обмежує можливості виходу на ринки з більш сучасною, конкурентоспроможною продукцією.

Посилання на те, що відповідно до Європейського пакту бюджетної стабільності такий дефіцит є абсолютно не критичним виглядає просто несерйозним. Адже цей Пакт створено для держав, котрі давним давно пройшли важку і суперечливу стадію соціально-економічної трансформації, котру зараз долає Україна.

Спроба влади розрахунково зменшити дефіцит бюджету до біля 4 мільярдів гривень, тобто, 0,8% ВВП за рахунок 7 млрд. грн. приватизаційних надходжень є досить схоластичною вправою. Цей розрахунок ніхто не визнає окрім ПДВ-геолога. Адже весь Світ не використовує такі підходи. Для світової бізнесової спільноти очевидно інше - ми йдемо до прийняття ризикованого бюджету.

Далекоглядна влада в умовах складних трансформаційних перетворень соціально-економічних відносин (котрі ми зараз впроваджуємо у життя) намагається формувати бюджет з профіцитом, принаймні, без суттєвого дефіциту. Однак, далекоглядність не є якістю команди Віктора Януковича.

2-ге. Проект бюджету-2005 подається без надійних прогнозних розрахунків ще, принаймні, на пару років (по 2007 рік включно). Не є зрозумілим: Чи будуть у подальшому надійні джерела для вже започаткованих підвищених соціальних виплат? Саме тому викликає великі сумніви обґрунтованість стрибка доходів на 32% до попереднього року Зведеного бюджету-2005. І взагалі дуже дивно, що в країні котра з кінця 20-х років минулого століття і до 1992 року (понад 60 років) жила по планах влада ніяк не може перейти до розробки бюджету хоча б на 3 роки.

3-тє. Запропоноване використання надходжень для приватизації (7 млрд. грн.) для часткової компенсації бюджетного дефіциту підтверджує не тільки недалекоглядність, а і аморальність влади.

Адже, по-перше, пропонується просто проїсти накопичені важкою працею нашого народу виробничі фонди котрі завдячуючи приватизації набули грошової форми. Риторичне запитання: Що будемо проїдати далі? Михайло Чечетов вчора “заспокоїв” – виявляється є що проїдати і тому у наступному році приватизаційних надходжень буде більше, ніж у поточному році2004. Є і більш загальне твердження: Тільки вкрай безтолковий (або злодійкуватий) господар буде продавати рентабельні і високорентабельні підприємства. Що робить, і збирається робити команда Віктора Януковича.

По-друге, пропонується проїсти задешево продані виробничі фонди (1) породжуючи тим самим відчуття безкарності зробленого (йдеться про “прихватизацію”) та (2) створюючи атмосферу кругової поруки – проїдати профукані виробничі фонди будуть досить широкі верстви наших співвітчизників. Левова частка наших громадян буде винною у цьому безглуздому проїданні надбань.

По-третє, далекоглядна влада скоріше всього запропонувала б спрямувати ці, одноразові, приватизаційні надходження, наприклад, у Стабілізаційний фонд або у спеціальний Фонд розвитку економіки України (задля, наприклад, радикального зниження відсотків по кредитах для сільського господарства, малого та середнього бізнесу, житлового будівництва, інноваційного бізнесу і таке інше). Але команда Віктора Януковича намагається цими грішми купити голоси виборців.

І на завершення. Базований на низькому професіоналізмі фінансовий авантюризм команди Віктор Януковича призвів до появи проекту Бюджету-2005 у котрому питань у десятки разів більше, ніж відповідей. Даний документ не може оцінюватися як головний документ соціально-економічної політики відповідального і далекоглядного уряду. Саме тому вкрай доцільно відкласти його прийняття із сподіваннями, що новий уряд, призначений після інаугурації Президента України Віктора Ющенко, переосмислить скоєне і внесе до Верховної Ради чесний, прозорий Бюджет-2005 – головний документ виваженої урядової політики.

З повагою
Віктор Лисицький

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1103105246.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua