Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 08-02-2005
Віктор Лисицький: Корінні зміни у роботі уряду України поки що не на порядку денному?

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1107865316.html

Президентові України

У минулу п’ятницю сформовано Кабінет Міністрів України та призначено губернаторів. Подія виключно важлива не тільки своєю значимістю, а й абсолютно новою якістю самої процедури.  Уникаючи хвалебних дифірамбів (їх і так забагато!), хочу сказати, що САМЕ ТАК І ТРЕБА ПРИЗНАЧАТИ УРЯД! Честь і хвала тому винахіднику, хто запропонував реалізовану процедуру призначень!

Хоча не можу не зауважити, що закритість (Так! Саме закритість!) у підборі кандидатур  призвела до появи на високих посадах людей ідейно абсолютно чужих новій владі. Візьмемо хоча б призначення губернатора Хмельницької області. Цього можна було б уникнути, якби прізвища кандидатів були опубліковані заздалегідь. Щиро сподіваюся, що Президент України прислухається до обурень його прихильників з приводу окремих призначень. 

Тривоги.

Більш за все мене непокоїть відсутність системних заяв керівництва держави з приводу створення здатності уряду до ефективних соціально-економічних трансформацій, котрі забезпечуватимуть прийнятно високі темпи людського розвитку України. Окремі спогади про адміністративну реформу і, навіть, призначення віце-прем’єра з питань адміністративно-територіальної реформи у принципі не відповідають важливості і складності завдань щодо поліпшення влади[1].

Тобто, йдеться, говорячи іншими словами, про радикальне удосконалення роботи урядової машини. Йдеться про удосконалення, котре зробить чинну  урядову машину  урядовою машиною громадянського суспільства. Йдеться про впровадження корінних змін. Реформа (це слово полюбляють наші вожді) – це зміни із збереженням суті. А нація очікує зміни суті влади. Тобто, нація очікує корінних (радикальних) змін.

Саме це завдання (а не наведення порядку з бюджетом) є головним поточним завданням для сформованого Кабміну і призначених губернаторів. На жаль, таких заяв ми не почули ані від Юлії Володимирівни, ані від Віктора Андрійовича. Поки що не почули.

Напрям 1. Розпочинати треба із створення при Президентові України відповідного програмно-орієнтованого органу, головним і єдиним завданням котрого має бути радикальне удосконалення роботи виконавчої влади. Поява віце-прем’єра з питань адміністративно-територіальної реформи є доцільним кроком. Але... всі ці роботи мають управлятися з Секретаріату Президента України – гаранта Конституції. 

Напрям 2. Перше практичне питання - удосконалення ключового алгоритму роботи уряду, котрим є регламент підготовки та прийняття урядових рішень. Не можна забувати, що уряд – творець суспільних правил гри. Підкреслимо: Принципово важливо, що уряд сучасної демократичної держави не є безпосереднім  творцем людського розвитку. Він впливає на нього своїм  головним продуктом активності - рішеннями щодо змін у суспільних  правилах співпраці, правилах гри у суспільстві (у інституціях). Саме удосконалення законодавчого простору є головним результатом роботи уряду (вдалим, чи ні). Виходячи з цього, порядок або регламент підготовки та прийняття урядових рішень є ключовою технологією, ключовим алгоритмом його роботи.  

Саме його удосконалення має заблокувати появу у майбутньому жахливих макроекономічних помилок, котрі зробив уряд Януковича - Азарова.  І крім того, саме створення досконалого регламенту підготовки та прийняття рішень ліквідує першопричини (1) появи корупції, дозволить у найкращий спосіб на ділі (2) відокремити бізнес від влади та забезпечити ефективну (3) співпрацю уряду з громадянами і бізнесом[2].

Напрям 3. У переліку першочергових завдань має стати відокремлення політиків від бюрократів. Воно передбачає передачу вирішення неполітичних = адміністративних питань з Кабінету Міністрів у новостворювані адміністративні (державні) установи[3]. Політик, котрий (як у нас в Україні) постійно займається адмініструванням процесів у суспільстві (наприклад, кому і які ліцензії чи дозволи давати) не тільки витрачає час не на свою справу. Він постійно знаходиться під ризиком потрапити у халепу корупції. Реалізовувати відокремлення політиків від бюрократів треба шляхом прийняття Закону про Кабінет Міністрів України з подальшим  розгортанням створення адміністративних установ – установ, котрі адмініструватимуть процеси у суспільстві.  

Політики ж мають зосередитися на проблематиці творення ефективного громадянського суспільства та стратегічних питаннях розвитку нації.

Напрям 4. Створення Електронного уряду. На щастя всього людства півтора  чи два десятка років тому назад  з¢явилася технологічна основа для створення урядової машини громадянського суспільства. Адже тільки інформаційно-комунікаційні технології (про них йдеться!) створюють необхідну технологічну базу для повноцінного впровадження вищевказаних ідей. Можна сказати, створення Електронного уряду є необхідною умовою  успішності зусиль на вищеназваних напрямах роботи. І тут, у першу чергу, необхідно впровадити електронний документообіг. Крім прискорення швидкості руху документів він забезпечує досягнення прозорості та налагодження  ефективного моніторингу за роботою чиновників. До речі – сервери не беруть хабарів! У подальшому треба перейти до підготовки та прийняття окремих класів рішень в електронному просторі. Важлива кінцева мета впровадження Електронного урядування  - Наближення режиму спілкування уряду зі суспільством до інтерактивного.

Напрям 5. Раціоналізація складу центральних органів виконавчої влади та чисельності бюрократів.  Тільки після запровадження вищевказаних змін (хоча б часткового) варто говорити про скорочення чисельності органів влади та чисельності бюрократів.

 

 

 

 

 



[1] Влада, що пішла, вихолостила зміст адміністративної реформи як тільки зрозуміла, що в результаті її впровадження вона має втратити свою автократичність. Важливо, що завдячуючи усталеній практиці у суспільній думці, адмінреформа абсолютно безпідставно асоціюється зі скороченням бюрократів, кількості міністерств та витрат на їх утримання. Помилковість таких асоціацій є абсолютною. Адже збереження недосконалого, погано захищеного від помилок політиків та бюрократів порядку підготовки та прийняття урядових рішень рано чи пізно реанімує і зайву чисельність, і інші вади забюрократизованої влади. Я це спостерігав десятки (!) разів. Безсистемна робота – важкі наслідки. Влада, що пішла геть, зробила кілька доволі хаотичних і, часто-густо, відверто кон’юнктурних спроб щодо удосконалення роботи і виконавчої влади, і уряду. Однак, вона не враховувала системні основи розвитку інституційної спроможності роботи уряду:

Трансформаційний зміст перетворень. Тільки відмова від автократичності є, наприклад, корінною (тобто, трансформаційною) зміною.

Надурядовий, надфункціональний зміст. Інституційна  спроможність уряду є параметром роботи уряду у цілому. Якість урядових рішень є результатом активності всіх (!) міністерств. Потрібен надурядовий орган для управління розвитком інституційної спроможності уряду. Цього не зроблено.

Проектний характер змін. Докорінна перебудова роботи уряду не може йти вічно.  Треба нею управляти так, як управляють проектом. Такого розуміння не спостерігалося.

В результаті, роботу щодо удосконалення роботи уряду треба організовувати ледь-ледь не з самого початку.

[2] У країнах з традиційно розвиненою демократією порядок підготовки та прийняття урядових рішень (тобто, ключова, базова технологія роботи уряду) є доволі відпрацьованим і ефективним. Зміна політичних лідерів країни не призводить до корінного перегляду сталої технології підготовки та прийняття урядових рішень. Хоча, заради об’єктивності не можна не зауважити, що і в цих країнах  питання удосконалення роботи уряду постійно знаходиться у полі зору націй. Із середини 1990-х років воно ґрунтується на створенні різних варіантів Електронного уряду.

[3] У невеликій Швеції, наприклад, існує понад 120 таких адміністративних установ.


Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1107865316.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua