Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 10-02-2005
Леонід Шульман: Пане президенте! Створіть міністерство дурості!

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1108001442.html

Звичайно, офіційну назву треба дати іншу, наприклад, Комітет з питань усунення правових недоречностей. Комітет може бути державним або громадським (але із визначеними повноваженнями), або ж це може бути підрозділ однієї з уже існуючих структур. Справа не в назві, а в його функціях. Проголошена новою владою боротьба з корупцією не може проминути таку важливу ділянку цієї роботи, як знищення правової бази корупції. Може назва така не досить вдала, але я маю на увазі юридичні норми (укази, закони, підзаконні акти тощо), спеціально створені для того, щоб чиновник мав підставу вимагати хабаря, і щоб хабар був вигіднішим за виконання закону.

Наведу приклад з особистого досвіду. Установа, де я працюю, отримала в подарунок від ЮНЕСКО прилад для наукових досліджень. Вартість прилада понад 77000 грн. Виявляється, що за нашими законами ми мали б сплатити мито 50% плюс ПДВ 20% від вартості прилада. Тобто ми мали б сплатити 70% або 52900 грн. Прилад надійшов, як гуманітарна допомога. Тому ми нічого не платили. Але я подумав: “Хто і для чого встановив такий рівень митного оподаткування? Невже хтось спеціально подбав про те, щоб наукове, а може й технологічне обладнання не могло потрапити в Україну легальним шляхом?” Тобто вороги української нації, удаючи з себе борців за наповнення бюджету, насправді перекрили шляхи технічного оновлення виробництва, а відтак і розвитку нашої економіки. І як це так, що ніхто не спромігся законодавчо обмежити рівень митних стягнень, скажімо, 5% від митної вартості? Тоді б мито платили всі, а хабарів митникам ніхто б не давав.
Таким чином, законодавство ускладнює українським виробникам шлях до високих теїнологій. З іншого боку, воно не чинить жодних перешкод для експорту сировини та примітивної продукції з низьким вмістом доданої вартості. А такі фіскальні перешкоди на мою думку, абсолютно необхідні.

Чому б новій владі на заохотити імпорт досконалого технологічного обладнання, скасувавши на нього ввізне мито взагалі. Звичайно треба подбати про те, щоб легковий автомобіль не вважати техгнологічним обладнанням. Якби при владі був я, то звільнив би від мита імпорт наукового призначення: обладнання, матеріалів, реактивів, піддослідних тварин, інформаційних матеріалів тощо. Так само я впровадив би ввізне мито на імпорт застарілого технологічного обладнання, а імпорт новітнього віж мита б звільнив. Щоб стимулювати експорт не сировини, а кінцевого продукту, я б впровадив податок на низьку додану вартість. Тобто змусив би експортера товарів із низькою доданою вартістю сплатити таки податок, який би збільшив ціну експорту так, ніби додана вартість значно більша. Наприклад, експортує наша фірма товар, вартість одиниці якого складає 1000 євро, де додана вартість становить лише 10%. А закон вимагатиме, щоб вона була не менше, як 50%. Оскільки вартість в даному прикладі є 900 євро, то встановлюється ціна 1800 євро, за рахунок того, що держава обкладає такий єкспорт податком 800 євро. Примітивна продукція стає неконкурентною і її не купуватимуть. Експортер буде змушений вкласти капітал у виробництво кінцевого продукту, де додана вартість буде значно більша. Є в нього і інший вихід – збільшити оплату праці своїх робітників, щоб зросла частка доданої вартості. Такий шлях теж на користь народу. Цифри, звичайно, чисто ілюстративні. Але закон проти експорту примітивної продукції стимулював би економічний розвиток насамперед наукомістських виробництв, а не гірничо-металургійної галузі.

Ще один приклад. Коли Путін завітав до України аідтримати Януковича, він зробив широкий жест. Скасував обов’язкову реєстрацію українців у перші три дні після в’їзду до Росії. До цього російські прикордонники ловили незареєстрованих українців на шляху повернення до дому і вимагали від них або штраф 1000 рублів, або хабар 500 рублів. З незареєстрованих росіян, які переїзджають з одного місця Росії до іншого, штраф був меншим – 100 рублів. І ось Путін підвищив цей штраф до 2500 рублів. Щоб компенсувати міліції втрати від штрафів з українців.

В Україні існує, погана чи добра – інше питання, система оскарження дій посадових осіб. А я пропоную інше. Створити орган, який би збирав скарги на нормативні акти, виявляв їх корупційну спрямованість. Діяльність цього органу мала б бути широко рекламованою, щоб відповідні адреси й телефони знали всі.

Які ознаки шкідливої нормотворчості? Перша – встановлення непомірних грошових стягнень. Таких, щоб дати хабаря було легше і краще. Друга – спеціально залишені в актах сумнівні місця, невизначеності, які ставлять громадянина в залежність від того, як чиновник трактуватиме ту чи іншу норму. Є й інші ознаки.Чому б Вам, п. Президенте разом із прем’єр-міністром Тимошенко не організувати виявлення всіх норм, які сприяють процвітанню корупції?

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1108001442.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua