Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 22-02-2005
Сайт "Майдан": Операція "ДЛЯ ДРУКУ!" Етап другий

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109066275.html

Виборовши під час Помаранчевої революції перемогу для Віктора Ющенка, український народ тим самим заперечив стару, кучмістську систему організації і функціонування влади, ознаками якої були, зокрема, клановість, кулуарність прийняття рішень, закритість щодо громадян, острах перед вільними потоками інформації. Кучмісти розуміли, що інформованість громадян діятиме на вибудовану ними систему як антибіотик на вірус. Врешті, вони не помилилися.

Перемігши у Помаранчевій революції кучмістський режим, і, відтак, привівши на державні посади тих, хто зараз зве себе "новою владою", народ висловив свою волю щодо очищення держави від ознак кучмізму, щодо побудови нової, відкритої і прозорої системи організації взаємовідносин між народом-сувереном (ст.5 Конституції України) і державою, як організацією публічної влади, ВІДПОВІДАЛЬНОЇ перед народом (ст.3 Конституції України). Зрозуміло, що чи не в першу чергу це передбачає належну відкритість, прозорість влади, публічність її дій.

Тому вельми неприємною несподіванкою стало використання Президентом Ющенком одіозної практики видання "таємних" указів з грифом "опублікуванню не підлягає".
Коли такі документи виходили з-під пера Медведчука і підписувалися Кучмою, це було цілком природньо. Коли на таких документах стоїть підпис Ющенка, виникають питання, котрі, до речі, ще більш загострюються, враховуючи чутки про те, що саме так, зокрема, регулюється "розподіл сфери інтересів" між КМУ та РНБОУ.

Цей прикрий факт став причиною появи Відкритого листа ( http://www2.maidan.org.ua/n/petit/1107202424 ) до Президента з вимогою припинити незаконне засекречення нормативних актів і оприлюднити зміст всіх подібних актів, виданих раніше. На сьогодні під Відкритим листом підписалися більше чотирьох сотень громадян, серед яких відомі правозахисники, журналісти, громадські діячі.

Не пройшло і 15 днів, як влада почала реагувати. Але на жаль реакція з боку державного секретаря Олександра Зінченка, котрий заявив про неможливість відмовитися від указів "не для друку" ніби через необхідність збереження державної таємниці, разочаровує.
На жаль, виявляється, що нова влада в особі Зінченко або не знає, що гриф "не для друку" (або "опублікуванню не підлягає")взагалі відсутній в законодавстві, або не розуміє, про що йдеться. Повторюємо і пояснюємо для особливо високопосадових осіб.

Відповідно до ст.6 та 19 Конституції України органи державної влади, їхні посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі і у межах Конституції та законів України. При цьому використання грифів "не для друку" (чи аналогічних) не передбачено жодним законом. Натомість ст.34 Конституції передбачає можливість обмеження доступу до інформації тільки "ЗАКОНОМ в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя". На сьогодні таким законом є тільки Закон України "Про державну таємницю", котрий визнає тільки грифи "особливої важливості", "цілком таємно", "таємно". Відтак практика видання "секретних матеріалів" не лише не відповідає демократичним вимогам, а й є незаконною, за винятком актів, що підпадають під Закон України "Про державну таємницю".
Те ж саме, тільки ще більшою мірою, стосується актів КМУ та інших органів державної виконавчої влади.

Зауважмо, що відомості, які містять державну таємницю, завжди включають назву та тематику, гриф таємності та термін, на який інформація засекречується. Нормативно-правові акти з грифом "не для друку" мають тільки номер та дату прийняття.

Слід зазначити, що ми б оцінили реакцію з боку самого Президента Ющенка, до котрого було адресовано Відкритого листа, а не керівника його Секретаріату (до речі, органу, не передбаченого Конституцією). Як, до речі, оцінили би і видання (сподіваємося, без грифу "не для друку") анонсованих ще під час виборчої кампанії "перших указів Президента Ющенка".

Ми, як громадяни України, котрі мають право на інформацію, платники податків, котрі мають право знати, на що витрачають гроші наші наймані працівники, заявляємо про свою категоричну позицію щодо неприпустимості засекречування нормативних актів, окрім випадків, передбачених відповідними законами.

Ми будемо домагатися відмови від цієї скомпрометованої практики, рівно як і оприлюднення змісту нормативних актів, протиправно засекречених попередньою владою.

Ми залишаємо за собою право у кожному не передбаченому законом випадку появи "таємного" акту домагатися правовими методами і засобами прямої громадянської дії розкриття його змісту або офіційного пояснення неможливості такого розкриття.

Ми сподіваємося, що Ющенку і Тимошенко нема чого приховувати від нас, бо ми і зараз, як це було на Майдані Незалежності, ідентифікуємо їх як "наших". І прагнемо не помилитися.

----------------------------------------------------------------

З моменту ініціювання акції "ДЛЯ ДРУКУ!" під відкритим листом Євгена Захарова до Президента України з вимогою припинити незаконне засекречування нормативно-правових актів поставили свої підписи 578 громадян та 32 об'єднання громадян.

На жаль, за цей час відповіді (окрім вищезгаданого коментаря Зінченка, котрий де-факто просто відмахнувся від проблеми чи то не зрозумів її), отримано не було, всупереч закону. Тому 16-го березня на адресу Президента України Віктора Ющенка Євгеном Захаровим було повторно надіслано листа з зібраними підписами ( http://maidanua.org/static/mai/1111004951.html ). Ми знову чекаємо на належну реакцію від Віктора Андрійовича.

Ми змушені констатувати, що у разі, коли і другий лист спіткає у Секретаріаті Президента доля першого, у нас залишиться тільки два варіанти: перший - відстоювати закон і справедливість у суді, другий - змиритися з порушенням закону і ігноруванням звернення громадян.
Перший шлях є для нас у цьому випадку вельми прикрим вибором, з огляду на можливого відповідача, другий же шлях - засадничо і принципово неприйнятним.

Ми сподіваємося на розсудливість, виваженість, повагу до закону та увагу до громадян з боку нашого Президента.

--
Надійшли деяки офіційні відповіді на лист, які, нажаль, не можна кваліфікувати інакше ніж відписки.

Перша відписка Зінченка
http://alliance.maidanua.org/node/268

Відписка МінЮсту
http://alliance.maidanua.org/node/326

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109066275.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua