Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 27-02-2005
Євген Костенко: Віктору Ющенку треба зробити зауваження Державному секретареві Президента України

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109501033.html

Як у дусі старої доброї Англії, де довгий час керівника англійської розвідки звали, не інакше, як Пан "М", нинішній керівник президентської канцелярії, як і його попередники Д.Табачник, Є. Кушнарьов, М.Білоблоцький, В.Литвин та В.Медведчук, продовжує зберігати від суспільства такий же секрет Полішинеля. Більше десятка Указів Президента України, що мають гриф "Не для друку" і турбують політиків, місять у собі не що інше, як … інформацію про звільнення та призначення посадових осіб Служби безпеки України. Яку, до речі, відкрито оприлюднюють не тільки інформаційні агентства та місцеві ЗМІ, але й прес-служба СБУ.

Для чого це робиться неважко зрозуміти. За цими псевдосекретними Указами, ще за часів Л.Кучми ховалися, скажімо, такі дивні Укази, як про незаконне звільнення суддів від сплати податків. Що у свою чергу, за дивним збігом обставин, тягнуло за собою практично постійне вигравання податківцями позовів до судів. Злі язики казали, що між цими двома подіями іноді відбувалися нагадування суддівській верхівці про те, що Указ про звільнення суддів від податків є незаконний і тому, якщо суди будуть недоброзичливо відноситись до спроб податківців вигравати свої позови, або позови до них, то ДПА буде вимагати від суддів платити податки на таких самих підставах, що й усі прості люди. Або втаємничені Укази щодо помилування, за якими від відбування покарання звільнялися люди, прізвища яких викликали б незадоволені оцінки в суспільстві.

Президентові України необхідно все ж таки визначитися зі своїми обіцянками щодо відкритості, і прозорості влади, і не закривати те, що й так є секретом Полішинеля. І як мінімум зрозуміти, що без систематизації законодавчих актів, які були прийняті його попередниками, він не зможе розпочати проведення обіцяних реформ. Інакше скоро те, що відбувалося взимку 2004-2005 року все частіше і частіше буде називатися не "помаранчевою революцією", а "морковною заварушкою".
А для початку В.Ющенку треба згадати, що на відміну від нього, ні Прем'єр-міністр України, ні тим більше міністри та голови ОДА, не складали публічної присяги на вірність народові України та дотриманні її Конституції. І саме тому, напевно, незнаючі що Конституція є вищим Законом України, уважають, що можуть безкарно нехтувати її виконанням, чекаючи якогось законопроекту, який начебто дасть мажоритарникам право порушувати Конституцію й далі.

Взагалі, якби Президент України почав видавати нові Укази, починаючи з №1\4-2005 (від каденції чергового Президента України), а не №1-ю, який потім чиновники перейменували в №104/2005, то він би і виконав свої обіцянки щодо видачі 10 перших Указів, а не очікував би їх реєстрації в Мін’юсті. Про що заявив Державний секретар Президента України, який також чомусь, якщо вірити дідусю Фрейду, можливо недаремно, об'явив про проведення тендеру, а не конкурсу, на посади в Секретаріаті Президента. Правда Президенту України слід було б звернути увагу й на статтю 106 Конституції України. згідно якій "Президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам" і "створює у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби".

Тобто Президент може мати свого секретаря, нехай і державного, але це його секретар, а не всієї України. І, уже виходячи із цього витікають і обов'язки, і повноваження цієї посадової особи.

Я вже не кажу, що саме Президент та його секретар повинні показувати приклад у дотримуванні Конституції України. Як мінімум щодо сумісництва.
І Президент та Прем’єр повинні розуміти, нічим іншим, як невіра в них, є відмова сумісників скласти свої депутатські повноваження. І доки буде ця двозначність, будуть і свари в Уряді, і погрози про відставку. Тому що завжди буде "резервна гавань", куди можна буде піти, у випадку наявності бажання уникнути колективної відповідальності, і потреби відстоювати свою точку зору.

І поки влада буде, і далі так ефективно залякувати ЗМІ та їхніх власників можливими розборами й вилученням ліцензії, так ефективно, що їй міг би позаздрити навіть Л.Кучма, а ті боятись обговорювати це питання, мовчанка й громадська негативна оцінка не буде впливати ні на що. І Україна потихеньку спливе в болото, у порівнянні з яким, часи Л.Куми скоро можуть показатися раєм демократії та зразком прозорості й свободи.

Тому я й закликаю Президента України, показати, що в країні є Конституція й Закон.

І якщо на це не здатна Прем’єр-міністр України, то при слабкому Прем’єру повинен бути сильний і чесний Президент України. Який повинен негайно заборонити чиновникам нової виконавчої влади приступати до діяльності на посадах. на які їх призначив Президент України, до того моменту, як Верховна Рада України не прийме Постанову про припинення їхніх депутатських повноважень.

Для тих хто не знає Конституцію України хочу нагадати частину першу її статті 120, яка читко вказує: "Члени Кабінету Міністрів України, керівники центральних та місцевих органів виконавчої влади не мають права суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, крім викладацької, наукової та творчої у позаробочий час, входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку". І норма ця підтверджена офіційним тлумаченням положення частини першої статті 120 в Рішенні Конституційного Суду N16-рп/2002. Тобто, оскільки не вказаний термін, то не мають права на суміщення з моменту набуття повноважень, що передбачені цією статтею, а не тоді коли вони захочуть це зробити.
Тож Президент України В.Ющенко повинен читко вказати суспільству, що або в нас діє Конституція України, і він є її Гарантом, або в країні відбулася "морковна заварушка" і все що відбувалося зимою 2004-2005 років - лише балаканина для тупого населення, що не знає Конституції України.

І нічого пеняти на те, що не було сесійних засідань, якби Президент України не допустив сумісників до виконання нових повноважень, то заяви, і голосування були б у день призначення. Так само, як це було й із Прем’єр-міністром України й у випадку присяги Президента. А так зараз нелегітимним є не тільки перебування у владі, але й призначення голів ОДА, про що вже неодноразово, але поки що без суду, і тому безуспішно, Президенту України нагадують різні політики.

Євген Костенко,
політолог
25.02.2005 18:40

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109501033.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua