Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 03-03-2005
AxeHarry: Закон про зброю - запрошення на обговорення

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109884086.html

Вже неодноразово констатувалося, що корупція і організована злочинність загрожують національній безпеці та конституційному ладу України. Процес демократизації суспільства вимагає прийняття і відповідних законів. Одним із першочергових має стати прийняття закону "Про зброю".

Більше десяти років прийняття цього закону гальмувалося та відкладалося. Як наслідок, питання обігу зброї і на сьогоднішній день регламентуються не Законом України, а внутрішніми інструкціями МВС, які в більшості випадків недоступні громадянам для ознайомлення, оскільки призначені “для службового користування”. Звичайно, така ситуація дає широкі можливості для різноманітних зловживань з боку міліцейських чиновників.

Одним найважливіших положень нового Закону має стати надання громадянам України права на придбання, зберігання і носіння короткоствольної вогнепальної зброї (пістолетів і револьверів).
На жаль, міліція не може забезпечити безпеку кожному громадянину. Нереально поставити чергувати міліціонера на кожній вулиці, в кожному під’їзді, підземному переході, та будь-яких інших місцях, де на людину може чатувати небезпека. Саме вогнепальна зброя може стати ефективним засобом реалізації громадянами конституційного права на самозахист.

Найбільш розвинені демократичні держави надали право володіння короткоствольною вогнепальною зброєю своїм громадянам, і це справило стабілізуючий вплив на громадський порядок, зменшилася кількість насильницьких злочинів проти особи і проти власності.

В 2000 році було введено дозволи на “спецпристрої вітчизняного виробництва для відстрілу травматичних боєприпасів з гумовою кулею”. Але тільки для “окремих категорій громадян”, що є дискримінаційною практикою і суперечить Конституції України (але дозволяє міліцейським чиновникам непогано наживатися на видачі “спецдозволів” бажаючим з числа тих, хто не входить до “окремих категорій”, але може за дозвіл заплатити). З огляду на п’ять років досвіду можна дійти висновку, що травматична зброя так і не стала ефективним засобом самооборони громадян від злочинців, особливо з огляду на те, що вражаюча дія такої зброї занадто низька. Це ставить її в ряд квазі-зброї майже поряд з газовою. Травматична зброя залишається у більшості випадків дорогою іграшкою для тих громадян, хто є “окремою категорією” або може дозволити собі “вирішення питань” в дозвільній системі МВС.

На жаль, держава не в змозі поки що забезпечити стовідсоткову безпеку своїм громадянам від злочинних посягань, а можливість збройної відсічі стане стримуючим фактором для значної частини злочинців.
Звичайно, висловлюються побоювання щодо зростання злочинності у зв'язку з появою додаткової кількості зброї у населення.
Як показує практика, (в тому числі пострадянських країн), зброя, яка офіційно зареєстрована і зберігається громадянами на законних підставах, для скоєння умисних злочинів не використовується.
Крім того, особа отримає право володіти зброєю тільки при згоді на обов'язковість перевірки наявності та стану вогнепальної зброї за місцем проживання її власника. Тим самим дотримується конституційне положення щодо права громадянина на недоторканність житла (ст.30 Конституції України).

Надання права володіння короткоствольною вогнепальною зброєю українським громадянам, як і в усіх демократичних державах, справить стабілізуючий вплив на громадський порядок, зменшить кількість злочинів проти особи і проти власності.

Введення даного Закону в дію дасть змогу отримати в бюджет додаткові кошти, відкрити нові робочі місця.

Одним з кроків влади назустріч людям може стати лібералізація збройного законодавства. Держава, яка проголосить і підтвердить довіру до власного законослухняного громадянина, надавши йому право мати в особистій власності зброю, отримає як наслідок серйозне зниження протиправних дій і злочинів проти особи та власності.
Відносно невелика кількість легальної зброї, введена в соціум, може суттєво оздоровити його частину, вражену хворобою криміналу. Легальна зброя - це своєрідні ліки, що попереджують розширення хвороби.

Тотального озброєння суспільства не буде, оскільки зброя – товар специфічний і недешевий. Далеко не кожен цим правом скористається, з огляду досить непростої процедури отримання дозволу на придбання зброї. Як приклад, можна навести ситуацію з звичайною мисливською зброєю, коли на початку 90-х років дозволи на неї стали отримувати всі бажаючі, незалежно від того, були вони членами мисливських колективів чи ні. Деяка частина населення придбала рушниці і (менше) нарізні карабіни – “про всяк випадок” або з метою імовірної самооборони. А потім, після деякого збільшення обсягів продажу, ринок заспокоївся, і кількість проданих рушниць знову повернулася практично на ті самі показники. Тобто стабільний попит є, але зброя так і не стала масовим товаром.
Знову ж таки: коли громадянам дозволили купувати газові пістолети, цим правом скористались далеко не всі. Але відомі численні випадки, коли навіть така квазі-зброя самооборони врятувала життя і здоров’я багатьом громадянам...

Виникає питання: навіщо взагалі тоді надавати право на зброю, якщо ним скористається лише незначна кількість людей? Як відповідь, можна знову звернутися до досвіду інших країн: в “озброєній до зубів” Америці, в тих штатах, де дозволено приховане або відкрите носіння зброї, з пістолетом ходить можливо один з сотні, а то й менше. І цієї невеликої кількості озброєних громадян вистачає, щоб знизити злочинність на третину у порівнянні з тими штатами, які обмежили права громадян на носіння зброї.

Сьогодні у населення Естонії, чисельність якого складає 1,4 мільйони чоловік, знаходиться понад 100 тисяч одиниць вогнепальної зброї (не тільки короткоствольної). Такий високий рівень озброєності населення не чинить негативного впливу на стан громадського порядку в державі, а рівень злочинності є сьогодні одним з найнижчих в Європі.
Право на короткоствольну зброю мають також громадяни Грузії та Молдови.

Статистика (дані узяті з Інтернету).

В Естонії короткоствольну зброю дозволили в1992. З 1992 по 1999 - падіння злочинності на 80%

У Молдавії з моменту дозволу - падіння злочинності на 50%

У Польщі після дозволу громадянам купувати і носити пістолети і револьвери злочинність зменшилася на 34%.

У Прибалтиці після аналогічного дозволу злочинність зменшилася на 40%

У Словенії злочинність зменшилася на 50%.

До речі, число убивств у всіх випадках зменшилося практично однаково - на 20-22%.

В Англії в 97-м заборонили КС, до 2002 кількість грабежів зрослася на 45%, а убивств - на 54% у порівнянні з 96-м.

У Канаді почалися тверді обмеження продажів зброї населенню, навіть вилучали зброю в громадян - злочинність стрибком виросла на 45%.

США:
Індианаполис: населення має право придбання/носіння зброї, вбийств - 9 на 100 тис.населення
Вашингтон : носіння зброї заборонене, убивств 69 на 100 тис. населення

З моменту введення дозволу на сховане носіння зброї у Флориді (1987) рівень убивств знизився на 21%, при тім що в середньому по США він виріс на 12%. Починаючи з 10/1/87 по 2/28/94 (біля 6-ти років) Флорида видала 204108 ліцензій; всего 17 (0.008%) було відкликано через злочини зроблених власниками зброї (не обов'язково зв'язаних з насильством) під час яких було при собі зброя (не обов'язково використовувалося).

У місті Орландо колись була велика проблема - часті зґвалтування. Поліція запропонувала жінкам купувати пістолети, а також відкрила для всіх бажаючі безкоштовні курси по навчанню . На наступний рік рівень зґвалтувань упав у 9 (дев'ять ) разів.

[www.scfіrearms.org]
Сховане носіння зброї в США. Статистика
Рівень злочинності зв'язаної з насильством вище в штатах із твердими обмеженнями або забороною на сховане носіння зброї для самозахисту.
(Звіт ФБР 1992р. FBІ Unіform Crіme Reports, 1992 )
Рівень злочинності зв'язаної з насильством на 26% вище в штатах з обмежувальним законодавством (798.3 на 100,000 чоловік населення.) чим у штатах, де обмежень менше (631.6 на 100,000).
Кількість Убивств на 49% вище в штатах з обмежувальним законодавством (10.1 на 100,000) чим у штатах, де обмежень менше (6.8 на 100,000).
Кількість пограбувань вище в штатах з обмежувальним законодавством на 58% (289.7 per 100,000) чим у штатах, де обмежень менше (183.1 per 100,000).
Сумарна кількість нападів(?) (The Aggravated Assault Rate) на 15% вище в штатах з обмежувальним законодавством (455.9 на 100,000) чим у штатах де обмежень менше (398.3 на 100,000).
З моменту введення дозволу на сховане носіння зброї у Флориді (1987) рівень убивств знизився на 21%, при тім що в середньому по США він виріс на 12%. Починаючи з 10/1/87 по 2/28/94 (біля 6-ти років) Флорида видала 204108 ліцензій; всего 17 (0.008%) було відкликано через злочини зроблених носіями (не обов'язково зв'язаних з насильством) під час яких у носія зброя була при собі (не обов'язково використовувалося).

З 14000 ліцензій в Орегоні тільки 4 (0.03%) було в руках засуджених згодом злочинців (не обов'язково в зв'язку з насильством).

[www.nraila.org]
На початку 90-х криміналіст Gary Kleck опублікував матеріали досліджень, згідно яким у США трапляється 2,5 мільйони випадків самозахисту зі зброєю в рік. Зброя з метою самозахисту використовується в три-п'ять разів частіше чим у злочинних цілях. У більшості випадків використання зброї пострілу не відбувалося . Тільки в 1% випадків злочинцеві було нанесене поранення, і тільки 0,1 % злочинців було убито.
Дослідження Департаменту правосуддя (а Dept. of Justіce survey (1986)) показало, що 40% злочинців відмовилося від злочинів як мінімум деяких злочинів зі страху що жертва може бути озброєна , і 34% злочинців визнало що минулого відстрашені або підстрелені озброєною жертвою.

Q&A
1. Зброя стане доступною криміналитету.

Кримінал УЖЕ ОЗБРОЄНИЙ , купити нелегальну зброя на чорному ринку не складає проблеми, були би гроші. Так що заборона на зброю заважає озброїтися тільки законослухняним громадянам, кримінал ніяких проблем не має. При легальній покупці зброя відстрілюється, і дані зберігаються в пулегільзотеках. Знайти власника по кулі або гільзі не складає великої проблеми. Тому піти на злочин з легальною зброєю - усе рівно, що залишити візитку на місці злочину.

2. Зброя потрапить у руки до алкоголіків, наркоманам, людям з нестабільною психікою.

Процедура одержання навіть довгоствольної зброї на даний момент відсіває психів, наркоманів і алкоголіків досить ефективно. Тим більше людина потративший купу грошей і часу на одержання довгоочікуваної ліцензії, покупку пістолета, навчання й ін. буде відноситися до своєї зброї і до його застосування не так як зараз відносяться до сковорідок і кухонних ножів потенційні побутові убивці.

3. НАШІ люди за своїм менталітетом не готові до володіння і безпечного використання короткоствольного зброї.

НАШЕ населення за своїм менталітетом НІЧИМ не відрізняється від населення країн, де короткоствол дозволений. А як ви вважаєте , населення колишніх союзних республік: Молдавії, Естонії, Латвії настільки більш розвито , чим наше?
В Україні є культура володіння зброєю, у нас дозволені рушниці, самозарядні гвинтівки і карабіни. Їхні власники - нормальні, відповідальні за свої дії люди. Мова йде лише про надання права на ще одну категорію зброї - пістолети і револьвери.

---------------
Зараз чесним людям як повітря необхідне самозахист. Ті , хто заробив щось, готові це захищати. Кримінал не дає жити нормальним людям, варто тільки придбати автомобіль дорожче 10 тисяч доларів, як твоєю головною турботою буде те, як захистити своє життя і здоров'я, і життя і здоров'я близьких при розбійному нападі .

Усім відомо, що поодинці в незнайомому районі вночі ходити небезпечно, але часом і прогулянка в сусідньому парку серед дня може закінчитися в лікарні... У нас навіть на людній вулиці, на вас можу напасти, і перехожі, у більшості випадків, побояться втручатися , а міліція приїде, якщо повезе, тільки через 10-15 хвилин, коли вас вже ограбують і поб'ють. Газова і травматична зброя ефективна далеко не завжди тому що при його створенні піклувалися про здоров'я злочинця, а не законослухняної жертви. Рушниці можна використовувати тільки для оборони будинку (та й отут їхні розміри і потужність занадто великі), а нападу , найчастіше , відбуваються на вулиці.

Заборона придбання легального короткоствольного зброї ні в якій мірі не є засобом боротьби зі злочинністю. Ми не в силах ліквідувати злочинність як соціальне явище, ми не в силах покласти кінець кривавому насильству, що діють злочинці, незалежно від того, збройні вони чи ні.

Пропонується відновити наше конституційне, безсумнівне право - право на необхідну самооборону, прийнявши закон, що дозволяє законослухняним громадянам України володіти цивільним нарізним короткоствольным зброєю на наступних умовах:

1) Досягнення громадянином 21 року.
2) Наявності в громадянина постійного місця проживання
3) Наявності в громадянина умов збереження зброї.
4) Наявності в громадянина документів підтверджуючих, що даний громадянин:
не є на наркологічному обліку. Не залучалися до кримінальної відповідальності, а так само не є на обліку в міліції й у психдиспансері.
5) По проходженню громадянином спеціальних курсів навчання звертання з вогнепальною зброєю , по закінченню яких буде видаватися ліцензія на кілька років(3-5).
6) Заборонити громадянам знаходитися поза будинком при зброї, у стані алкогольного сп'яніння. У випадку порушення цього пункту позбавити громадянина права на володіння і носіння зброї терміном на 1 рік. У випадку повторного порушення - назавжди.
7)Заборонити громадянам створювати умови, при яких зброя залишається без догляду, і при яких їм можуть заволодіти інші особи .
8)Позбавляти громадянина прав на носіння і володіння зброєю у випадку втрати зброї в зв'язку з алкогольним сп'янінням, халатного поводження зі зброєю, порушення правил носіння і збереження зброї.
9)Проводити обов'язковий відстріл зброї, що надходить у продаж, з метою створення кулегільзотеки.
10)Проводити обов'язкове страхування життя і відповідальності власників зброї.


За матеріалами форуму "gunmagazine.com.ua" та ГО "Громадянський Правозахист"
http://gunmagazine.com.ua/forum/list.php?3

Обговорити на Форумі
http://www2.maidan.org.ua/n/free/1109883380

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1109884086.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua