Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 06-04-2005
Олександр КУЛИК: "Борги по зарплатах можна погасити швидше, якщо влада діятиме гласно і жорстко"

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1112782177.html

У Полтавській області склалася критична ситуація з погашенням заборгованості із заробітної плати та сплатою пенсійних страхових внесків і податків. Близько 52 млн. грн. станом на 1 березня 2005 р. не дораховується Пенсійний фонд. Тільки за поточний рік, тобто в умовах передачі влади на регіональному рівні, ця сума зросла майже на 5 млн. грн.

Це є прямим наслідком іншої подібної ситуації - збільшенням мало не вдвічі, й також за цей період, заборгованості з виплат заробітної плати.

З огляду на уже, певно, традиційність змісту виданого 18 березня ц. р. головою Полтавської облдержадіміністрації розпорядження "Про стан погашення заборгованості із заробітної плати та реалізації заходів щодо її своєчасної виплати", розраховувати на бажаний для нової влади швидкий успіх не доводиться.


Цифри, що закликають до дії

Понад 41 відсоток працюючих жителів області одержують зарплату, нижчу від гарантованого законодавством мінімуму. До 250 (майже на 20%) збільшилася кількість підприємств-боржників.

На мільйон збільшилися і тепер становлять 8,7 млн. грн. борги із зарплати на підприємствах, що припинили свою діяльність. Тобто колишні працівники чекати заробленого тут будуть ще довго, адже підприємства ще не переведені у стадію банкрутства. Тим часом є свої 9,2 млн. грн. таких боргів на підприємствах-банкрутах.

Якщо оглядово, то майже в усіх галузях, рівно за період нового президентства в Україні і нового губернаторства у Полтавській області, заборгованість помітно збільшилася:

- в аграрному секторі - з 8,5 млн. грн. до 11,0 млн. грн. (на 40,6 %),

- у промисловості - до 2,5 млн. грн. (на 16,2%),

- у будівельній галузі - майже до одного млн. грн. (на 30,1%),

- працівникам транспорту - майже до півмільйона грн. (на 41,4 %),

- працівникам торгівлі - 254,3 тис. грн. (на 69,4%),

- працівникам підприємств державної та державної корпоративної форм власності - до 1 млн. 376,7 тис. грн. (на 62,3%),

- працівникам підприємств комунальної та комунально-кооперативної форм власності - до 228 тис. грн. (на 97,4%).

Тепер щодо пенсійних податків і страхових внесків.

Де ж їх візьмеш, якщо майже половина працюючих не одержує навіть мінімальної зарплати? Отже, через невиконання роботодавцем вимог щодо виплати гарантованої Законом мінімальної зарплати Пенсійний фонд області щомісячно недораховується 5-7 млн. грн.

Тим часом помітною з початку цього року є тенденція до зростання заборгованості по сплаті страхових внесків - на 1 березня вона досягла 31,3 млн. грн., що на 1,8 млн. грн. більше, ніж було на початок цього ж року.

Ну, а через ріст заборгованості по зарплаті (до 50,1 млн. грн. станом на 1 березня.2005 р.) Пенсійний фонд області недобирає близько 15 млн. грн.


Який арсенал! А не діє…

Де ж той шлях до швидкого успіху? Думається, що традиційними закликами до керівників підприємств, установ, організацій, фермерських господарств тощо, як практикує головне управління Пенсійного фонду у Полтавській області, чи губернаторськими розпорядженнями на кшталт "визнати роботу недостатньою", "зобов'язати", "проаналізувати", "активізувати" бажаного результату досягти важко.

І звітується влада мовби красномовними цифрами. Наприклад, протягом минулого року та січня поточного відбулося 9 засідань обласної та 702 засідання районних комісій з питань своєчасності й повноти сплати та погашення заборгованості із виплати заробітної плати, на яких заслухано 18 голів райдержадміністрацій та 1768 керівників підприємств-боржників.

А подивімося, хто тільки не займається проблемами виплат боргів! За інформацією головного управління праці та соціального захисту населення Полтавської облдержадміністрації, це, крім уже згаданих вище комісій та райдержадміністрацій, ще також: обласна робоча координаційна група, Територіальна державна інспекція праці, міськвиконкоми, прокуратура. Вони складають "графіки погашення", перевіряють і протоколюють, ініціюють розірвання контрактів з керівниками державних і комунальних підприємств-боржників, направляють звернення до правлінь та засновників суб'єктів господарюваня, порушують справи про банкрутство, складають протоколи про адмінпорушення, видають приписи, штрафують.

Бачите, який "арсенал". А не діє. Діє кримінальна стаття. Однак за звітний період, тобто протягом минулого і двох місяців поточного року, їх в області було порушено аж... одну. Правда, 26 суб'єктам-керівникам "притягненням до криміналу" пригрозили.

Отже, малодієва профілактика з боку органів влади, лише видимість дії і паперотворчість, понад 700 засідань профільних комісій призвели до того, про що йшлося вище - значного росту боргів.


Можливо, саботаж?

Чи можлива у цьому процесі, як мені думається, інша причина, про яку варто обмовитися? Ми акцентуємо увагу (бо так є насправді) на періоді зростання боргів, тобто це відбувається в умовах діяльності нового Президента України і нового Уряду України. Чи не є це звичайнісінький саботаж старої влади, чиновників якої 95 відсотків на Полтавщині залишаються при тих же посадах і, як заявляє голова обласної держадмінстарції С. Бульба, працюватимуть і надалі?

Тим часом видане 18 березня ц.р. С.Бульбою згадане вище розпорядження з проблематики боргів швидше націлене, як і подібні розпорядження його попередника, на статистичну звітність, аніж на ефективну віддачу. Мені, в офіс обласної організації Української народної партії, телефонують знайомі пенсіонери - мої однопартійці й повідомляють, що поштові відділення у м. Полтаві вдруге, як і на початку березня, не в змозі виплатити у визначені дні пенсій через мовби відсутність готівкових коштів. У людей закрадається зневіра до нової влади. Чи не провокує її хтось вище зі злим умислом, у власних політичних інтересах?


Потрібні неординарні кроки і заходи

На розширеному засіданні колегії Полтавської облдержадміністрації 18.03.2005 р. прокурор області Г.Середа навів факт ефективного впливу на злісного керівника-боржника: в умовах розпочатого слідства його затримали і закрили в слідчому ізоляторі. Через два дні той попросився на волю з пропозицією, що виплатить найманим працівникам усі борги. Так і сталося: наступного після звільнення дня понад 300 тис. грн. сплачено працівникам фірми, перераховано у Пенсійний фонд, до бюджету. Кримінальну справу закрито. Керівник фірми відтепер, певно ж, спить спокійно.

Але в практиці взаємодії на Полтавщині виконавчої і правоохоронної влади у цій сфері подібні заходи є, на жаль, винятками. Певно, мало чим можуть похвалитися і в інших областях України.

На мій погляд, потрібна регіональна Програма, базу якої міг би розробити і запропонувати Уряд. Як один із варіантів такої Програми, пропоную розглянути.

Родзинкою мого проекту є гласність цього болючого для всіх питання. Пропоную списки боржиників з відповідними "нестатистичними даними" публікувати в місцевій пресі - районній, міській, обласній, співзасновниками якої ще залишаються органи влади.

Також пропоную звернути увагу на статки керівника-боржника, тобто проаналізувати його річну декларацію, з'ясувати рівень зростання його матеріального забезпечення за період переходу керованого ним підприємства до банкрутства. Адже зовсім не є секретом для селян, що орендар їхнього майна і землі процвітає, а людям не платить. А, наприклад, ВАТ "Полтавагаз" мовби банкрутує (справа в Господарському суді Полтавської обл.), зате створені біля нього приватні газові фірмочки, якими керують родичі керівників "Полтавгазу", - збагачуються.


Пропоную свою програму

Отже, з метою погашення заборгованості у визначені по кожному окремо взятому підприємству терміни ПРОПОНУЮ:

Засоби:
* гласність процедури вирішення проблеми;
* персональна відповідальність представників влади, закріплених за конкретними підприємствами;
* кримінальна відповідальність керівників підприємств за невиконання законів у частині трудових відносин та сплати податків.

Заходи:
1. Провести перевірку фінансово-господарської діяльності усіх підприємств-боржників.
2. Скласти повний список підприємств - боржників в розрізі районів і міст з означенням у ньому:
* повної назви підприємства;
* форми власності підприємства та його місцезнаходження;
* прізвища засновників та керівників, юридичної адреси як суб'єкта підприємницької діяльності;
* кількості працівників, яким заборговано зарплату, періоду заборгованості та загальної суми боргу;
* відсотка погашеної заборгованості з моменту виникнення та накопичення боргів;
* заборгованості підприємства перед його керівниками та одержаних прибутків засновниками чи власниками;
* вартості основних засобів та придбання матеріальних цінностей за період виникнення заборгованості із зарплати;
* боргів перед бюджетом та Пенсійним фондом;
* можливих причин виникнення заборгованості;
* іншого, що важливе для вирішення проблеми окремо взятого підприємства.
3. Закріпити за кожним підприємством-боржником представників влади як персонально відповідальних за ліквідацію боргів на ввіреному підприємстві.
4. Визначити поетапні терміни погашення заборгованості на кожному підприємстві.
5. Оприлюднити список боржників у місцевих газетах із зазначенням усіх статистичних даних, прізвищ персонально відповідальних осіб від влади, термінів погашення заборгованості.
6. Звернутися через пресу до працівників підприємств з проханням надати додаткову інформацію, яка, на їхню думку, вкаже на причини нерентабельності, банкрутства їхнього підприємства, на шляхи виходу з кризи.
Виконавці:
- заступник голови ОДА з питань соціальної політики;
- відповідальні працівники обласного управління і районних відділів соцзахисту та праці, інших органів влади, які розпорядженням голови ОДА за поданням голів РДА та міськвиконкомів закріплені за підприємствами-боржниками;
- робочі регіональні групи, затверджені розпорядженням голови ОДА у складі: заступник голови РДА, начальник райсоцзабезу, відповідальні за підприємства-боржники працівники влади, представники прокуратури, контролюючих органів, міліції, ЗМІ.

Олександр КУЛИК,
голова Полтавської обласної організації
Української народної партії


Про автора. КУЛИК Олександр Васильович, 1953 р. н. Освіта вища, філолог-журналіст. Народний депутат України від 145-го виб. округу у Верховній Раді 3-го скликання (1998-2002 рр.). Нині помічник-консультант народного депутата Павла Мовчана, голова Полтавської обласної організації Української народної партії. Довірена особа В.Ющенка на президентських виборах 2004 р. Засновник обласної газети "Полтавська думка", виробничого підприємства "Полтава-Факт", Полтавської громадської обласної організації "Спілка власників землі".

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1112782177.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua