Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 20-04-2005
Catko та співавтори: На фіга тоді такий бізнес?

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1113989707.html

Нам невідомо, хто розробляв ту частину бюджета що стосується оподаткування підприємців. Але на фоні ось цих передвиборчих обіцянок (зверніть увагу на пункти 6, 7 та 8), це навіть не саботаж, це просто цинізм якись.

Малий бізнес в Україні останні п’ять років існував переважно завдяки Указу Президента про спрощену систему оподаткування (прирівняний згідно Перехідних положень Конституції України до Закону)

http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=746%2F99

Завдяки цьому Закону було здійснено три ключових речі:

1. Малі підприємства – юридичні особи річний оборот яких не перевищував 200 тис. $ - одержали можливість максимально спростити свій податковий облік як фінансовий так і документальний. При цьому вони сплачували досить таки не маленький податок 10% від обороту (а не від прибутку як прийнято), але зате не обтяжувались розрахунком, сплатою та звітуванням ще про 12 інших податків та зборів. АБО 6% зі сплатою ПДВ. Це є суттєво, бо перша форма була привабливішою для надавачів послуг, друга - для торговців товаром. Обидві разом - класна система.


2. Фізичні особи – підприємці річний оборот яких не перевищував 100 тис. $ - дістали можливість законно і легально займатись особистим приватним бізнесом без проходження складної процедури юридичної реєстрації та обтяження великими податками, сплачуючи єдиний фіксований збір екв. 500 $ в рік.

3. Представники малого бізнесу дістали можливість його розвивати, не будучи обтяжені такими податками, як і нараховуються додатково як відсоток з фонду оплати праці (що є логічно для самозайнятої людини) та податку на додану вартість (що є логічно при оподаткуванні обороту а не прибутку).

За приблизними підрахунками завдяки цьому закону в Україні за останні 6 років з’явилось близько 4-х мільйонів, які провадили свій малий бізнес – в першу чергу торговців, працівників інтелектуальної сфери тощо. Фактично можна вважати що без жодних видатків з бюджету було створено саме стільки робочих місць.

В квітні 2005 року Кабінет Міністрів на чолі з Ю.Тимошенко, використовуючи гасла боротьби з мінімізацією оподаткування та потребою наповнення бюджету задля соціальних виплат, вніс ряд змін в податкове законодавство, яке з такою силою вдарило по малому бізнесу, що під загрозою опинилось саме його існування.

Що відбулось?

1. Для юридичних та фізичних осіб – субєктів малого бізнесу – зменшено межу обороту, з якої вже не можливе спрощене оподаткування до приблизно 55 тис. $ в рік. При цьому враховується оборот за попередні 12 місяців, тобто за період, коли вся діяльність малого бізнесу орієнтувалась на старі обмеження, що в кілька разів вищі і передбачити в своїх планах не могли.

2. Всі хто не потрапляє в ці межі, змушені реєструватись як платники ПДВ, що в комплекті з неможливістю відшкодування цього ПДВ фактично вводить додатковий податок з обороту 20%. Тобто на практиці перевищення межі спрощеного оподаткування автоматично ліквідує це спрощене оподаткування.

3. Введено практику цивільно-правових угод між приватним підприємцем та юридичною особою, який вимагає від юридичної особи при оплаті послуг підприємцю стягувати з оплаченої суми 13% та сплачувати додатково в бюджет 32%. Цей фактор однозначно виводить мале підприємництво виключно в нішу надання приватних послуг населенню – підприємництво перетворюється в заробітчанство.

4. Введено обмеження на ряд видів діяльності, які примінимі у малому бізнесі – в першу чергу на інтелектуальні види діяльності.

За прогнозами фахівців, ці всі нововведення в комплексі приведуть до тінізації діяльності близько 2-х млн. підприємців зі всіми подальшими наслідками.

Крім того, Уряд вносячи свої новації порушив ряд Законів України. І найгірше те, що розуміючи свій правовий нігілізм, Уряд віддав команду в примусовому порядку впроваджувати вказані зміни, розуміючи, що пізніше повернутись малому бізнесу в попередній стан буде неможливо.

Що саме порушено?

Закон України "Про систему оподаткування"

http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1251%2D12

Стаття 1
Абзац 7 Зміни і доповнення до цього Закону, інших законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов'язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року.

(Зміни запроваджуються з 01.04.2005 року)

Закон України "Про систему оподаткування"

Стаття 7. Порядок встановлення податкових ставок
Абзац 2
Зміна податкових ставок і механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) не можуть запроваджуватися Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.

(Основні суперечливі зміни стосовно малого бізнесу внесені Законом про бюджет України на 2005 рік)

Указ Президента України “Про спрощену систему обліку субєктів малого підприємництва”

http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=746%2F99

Стаття 6. Суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником таких видів податків і зборів (обов'язкових платежів):
податку на додану вартість, крім випадку, коли юридична особа обрала спосіб оподаткування доходів за єдиним податком за ставкою 6 відсотків;

(Бюджетом на 2005 рік не внесено зміни у цей Указ тому він залишається в силі)

Конституція України
Стаття 24.
Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

(введено обмеженя на підприємницьку діяльність фізичною особою в залежності від різного майнового стану - який в тому числі виражається від величини його річного доходу чи обороту)


Для того щоби виправити ситуацію, необхідно зробити наступні кроки:
1. Відновити законність, тобто вводити будь які податкові зміни лише з наступного року.
2. Відтворити спрощену систему для юридичних осіб - повністю, тобто з лімітом 1 млн. грн. Для фізичних осіб - з наступного року ввести таку саму як для юридичних (тільки щоб в єдиному податку враховувався соціальний податок).



Стаття виникла внаслідок цієї гілки на форумі:
http://www2.maidan.org.ua/n/free/1113838713

Версія до друку // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1113989707.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua