Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 15-06-2005
Влад Білоцерківець: Правовий аналіз подій на позачерговій сесії Шевченківської районної у м. Києві ради

Версія до друку // Відповісти // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1118833332.html

Події які відбулися в Шевченківському районі 07.06.05 сколихнули громадську свідомість киян. Майже повне замовчування факту голодування “депутатів нашоукраїнців” з боку більшості ЗМІ, свідчить про їх приєднання до тактики “толерантності по відношенню до постаті Олександра Омельченка, щоб бодай не скривдити Сан Санича”. На відміну від ЗМІ, більш послідовними та принциповими стала позиція київських юристів. Подаємо правовий аналіз підготовлений групою київських фахівців.

Як всім відомо, в сесійній залі Шевченківської районної у м.Києві ради голодують 6 депутатів райради. 10 червня 2005 року Шевченківський народний суд м. Києва, за заявою Голови Шевченківської райдержадміністрації прийняв рішення, яким забов’язав голодуючих депутатів звільнити приміщення райдержадміністрації.
Підставою для прийняття такого рішення була заява про те, що голодуючі депутати, начебто заважають роботі Шевченківської райдержадміністрації. Для виконання цього рішення суду були задіяні озброєні підрозділи приватної служби охорони „Атлант”, які у співвідношенні шість озброєних охоронців проти одного голодуючого депутата 10 червня зробили спробу силою витягнути депутатів з приміщення сесійної зали ради. Коли ця спроба не вдалася – шість судових виконавців (по одному на кожного депутата) вимагали від депутатів покинути сесійну залу ради.
У зв’язку із цими подіями слід зазначити:

1. Дії депутатів районної ради не порушують законодавство України. Так, кожен з депутатів райради, для виконання своїх депутатських повноважень, може мати принаймні 4 робочих місця (приймальню на виборчому окрузі, де він обирався; робоче місце або кабінет в райраді; місце для роботи в своїй постійній комісії райради та місце в залі для голосувань) . Найважливішим з цих робочих місць є робоче місце в сесійній залі ради, де депутат, голосуючи „за” чи „проти” різних рішень, представляє волю виборців. Це місце за відсутності депутата не може зайняти будь-хто інший.
Звертаємо увагу, що депутат місцевої ради може працювати на своєму робочому місці скільки він вважатиме за потрібне, навіть цілодобово. Таке його право не обмежено жодним Законом.
З іншої сторони, депутат має право голодувати, і це ,також, не обмежено жодним Законом України.
Тому, дії голодуючих депутатів Шевченківської райради є правомірними.

2. Єдиним застереженням, яке можна було б розглядати щодо дій голодуючих депутатів райради, - так це „не заважати діяльності органу виконавчої влади району”. При цьому слід зазначити, що голодуючі депутати у разі оголошення засідання Шевченківської ради залишаться в сесійній залі ради і приймуть участь у засіданні райради, не заважаючи, при цьому, іншим депутатам. Вони не закривають зал засідань, не роблять барикад на його вході, а лише відвели для своїх скромних ліжок десяток квадратних метрів на підлозі в кінці сесійної зали. Яскравим підтвердженням цього твердження є той факт, що голодуючі депутати ініціюють проведення засідання райради в понеділок 13 червня ц.р.
Крім того, депутати не блокують інших приміщень будинку, районої ради і райадміністрації і не заходять в жоден з кабінетів чиновників райдержадміністрації.
Це дає підстави заявити, що голодуючі депутати не заважають роботі жодного органу виконавчої влади ради.

3. Позов до суду проти голодуючих депутатів подавався Головою райдержадміністрації Харитончуком М.В. і стосувався приміщень райдержадміністрації. На це Голова райдержадміністрації, як посадова особа виконавчої влади, мав не тільки право, але й обов’язок, оскільки органи виконавчої влади від імені держави управляють об’єктами державної власності. Але юрисдикція посадової особи виконавчої влади, у даному випадку не поширюється на приміщення комунальної форми власності, яким є приміщення районої ради. Так, згідно з частиною 2 статті 71. Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” “органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування...”
Мало того, „виселення” депутатів райради з їх робочих місць також не мав право вимагати і голова районної ради (він же голова райдержадміністрації), оскільки це не передбачено в переліку його повноважень голови райради, визначених Законом України.
Привласнити ж собі такі повноваження самостійно ані Голова райради, ані інша посадова особа місцевого самоврядування не мала права, оскільки згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України „органи та посадові особи державної влади та місцевого самоврядування діють виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України”.
Враховуючи зазначене, заява до суду щодо примусового виведення голодуючих депутатів з їх робочих місць, з усіх точок зору є неправомірною та означає перевищення повноважень Голови райдержадміністрації.

4. В рішенні суду зазначено, що голодуючі депутати районної ради мусять покинути приміщення Шевченківської райдержадміністрації. Така вимога до депутатів була б правомірною, якщо б депутати дійсно знаходились в приміщенні державної форми власності, але будинок № 24 по вул. Богдана Хмельницького належить до комунальної власності м. Києва. У цьому легко переконатися, якщо подивитись на чиєму балансі знаходиться будинок: на балансі державного бюджету, чи на балансі місцевого бюджету (тобто бюджету місцевого самоврядування).
З такого аналізу випливає цікавий висновок, що це не районна рада знаходиться „в гостях” у райдержадміністрації, а навпаки - використовує приміщення, яким управляє Шевченківська райрада.
То ж, позов Голови районної державної адміністрації до суду з вимогою до депутатів звільнити будинок № 24 по вул. Богдана Хмельницького – це все одно, що вимога квартиранта до хазяїна квартири звільнити його власний будинок. На нашу думку, дії щодо застосування райдержадміністрацією приватних силових структур для виконання судового рішення, вище згадуваного слід кваліфікувати як віддання та виконання явно злочинного наказу чи розпорядження.

5. В цьому конфлікті дуже показовим є ігнорування інтересів територіальної громади м. Києва. Так, згідно зі статтею 7 Закону України „Про столицю України – місто-герой Київ” у Києві існує єдина територіальна громада – територіальна громада міста. Саме вона є власником всього комунального майна в місті. Від імені територіальної громади міста об’єктами комунальної власності управляє Київська міська рада. А оскільки міськрада утворила для управління комунальною власністю 10 районів, то на території кожного району об’єктами комунальної власності, у межах встановлених Київрадою, управляють і районні у місті ради. Тому, подавати позов до суду, щодо об’єктів комунальної власності могли б тільки представники власника - Київська міська рада або районна у м. Києві рада, або, за їх дорученням, відповідні посадові особи місцевого самоврядування. Ними могли б бути Київський міський голова або голова районної ради. Але, наскільки всім відомо, жодна із зазначених рад відповідних доручень, щодо виведення голодуючих депутатів Шевченківської райради, не давала.

6. Дії голодуючих депутатів Шевченківської райради вимагають відповідного їх осмислення жителями міста Києва.
Як відомо, підставою для голодування була спроба фактичної “прихватизації” 95-ти об’єктів комунальної власності району. Як ми вже зазначалося, власником цих об’єктів є територіальна громада міста. Тобто, шість представників територіальної громади Києва, депутати районної ради, за рахунок власного здоров’я, нервів, підвищеного тиску, голодують і захищають інтереси корпоративні кожного з киян. Вони обрали шлях голодування, оскільки інший законний шлях вже не було коли реалізовувати, так як рішення, щодо „прихватизації” 95-ти об’єктів готувалось Шевченківською держадміністрацією „підкилимно”, таємно від жителів міста Києва, від жителів Шевченківського району і депутатів райради. Фактично, встановлена законом публічна процедура приватизації була нахабно і грубо порушена.
Вважаємо, що голодуючі депутати Шевченківської районної ради пішли дійсно на героїчний, громадський, вчинок. Вони не побоялися Глави райадміністрації та його озброєних „орлів” з приватної охоронної структури, а стали на захист інтересів простих виборців. Вони відстоюють інтереси територіальної громади Києва, заслуговують на повагу і підтримку кожного з киян. Саме з таких депутатів і повинні складатися представницькі органи місцевого самоврядування.

7. У зв’язку з вище зазначеними подіями слід звернутись і до депутатів Київської міської ради. Шість голодуючих депутатів Шевченківської районної ради сьогодні виконують їх роботу. Це саме Київрада зобов’язана вирішувати питання комунальної власності в інтересах територіальної громади Києва. На сьогоднішній день Київрада повинна заявити рішучий протест проти виведення голодуючих депутатів Шевченківської райради з їх робочих місць. Київрада, нарешті, повинна заявити, хто в Києві представляє інтереси територіальної громади: обрані народом депутати чи районні державні адміністрації? Потрібно припинити злочинну практику в столиці України, коли представницькими органами влади керують місцеві органи влади виконавчої. Щодо конкретного питання по Шевченківському району столиці, то Київрада, згідно зі своїми повноваженнями, повинна оголосити мораторій на приватизацію 95-ти зазначених вище об’єктів в Шевченківському районі. Це дало б змогу вирішити питання законним шляхом, а голодуючим депутатам – припинити голодування.

8. Не можна залишити поза увагою злочинні, на наш погляд, дії охоронців з приватної служби охорони „Атлант”, які силою витягували депутатів із сесійної зали Шевченківської районної ради. Це, до речі, зафіксовано відеозйомкою. Оцінку цьому факту повинна дати Генеральна прокуратура України: чи мала приватна охоронна служба право на такі дії? Крім того, на того даний факт повинно відреагувати і Міністерство внутрішніх справ України, а саме: структура, яка незаконно, виконуючи явно злочиний накази і розпорядження, застосовує силу проти депутатів не має право мати ліцензію на охоронну діяльність.

Правова організація “Київська Русь” заявляє про свою рішучу підтримку законних вимог голодуючих депутатів Шевченківської районної ради у м.Києві та буде надавати їм правову допомогу й підтримувати в інтересах жителів м. Києва, правди і публічності.



ЮРИСТИ: Сергій Злобін, Дмитро Нікульшин, Володимир Кампо,
ПОЛІТОЛОГ: Влад Білоцерківець

Версія до друку // Відповісти // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1118833332.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua