Майдан / Статті Карта Майдану

додано: 25-06-2005
Для Луценка Ю.В.: Про “дошку пошани” “героїв” приватизації

Версія до друку // Відповісти // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1119715708.html



Декілька років, а найбільше з початку президентських перегонів, країна чує обіцянки, що незаконно відчужене державне майно буде повернуто. Безперечно незаконність має доводити суд. Разом з тим, відповідно до компетенції ініціатором розгляду у судах таких справ, насамперед кримінальних, повинні бути правоохоронні органи.



Тому, мені дивно, чому по справах щодо незаконної приватизації “Криворіжсталі”, “Нікопольського феросплавного заводу”, тощо, які зі слів керівництва країни, вже розглянуті судами, і по яких маються відповідні ухвали, відсутня інформація про відповідні кримінальні справи та обвинувачених по них.



Чому Україна не знає їх у обличчя ? Чому такі особи відсутні і у списках “репресованих” за політичними мотивами?



Проте, кримінальним кодексом України, дії щодо приватизації державного майна в великих розмірах шляхом заниження його вартості через визначення її у спосіб, не передбачений законом, кваліфікуються за ч.2 ст.233, як незаконна приватизація державного майна, та караються позбавленням волі на строк від п’яти до дванадцяти років з конфіскацією майна або без такої.



Одночасно, в таких діях присутні ознаки службової недбалості, яка Кримінальним кодексом України кваліфікується за ч.2 ст.367 і передбачає відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від двох до п’яти років із позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від ста до двохсот п’ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або без такого.



Вивчаючи нормативну базу приватизації, особисто для себе прийшов до висновку, що суттєві порушення закону є практично на всіх приватизованих підприємствах. Впевнений і на “Криворіжсталі”, навіть не вивчаючи матеріали приватизації цього підприємства. І значна частина таких порушень, пов’язана з необґрунтованим застосуванням законів саме органами приватизації.



Підтримуючи гасла керівництва України щодо панування Закону у сфері приватизації, за відсутності можливості допомогти правоохоронцям матеріально, допоможу порадами інформацією та коментаріями до неї.



Сподіваюсь, що лист буде уважно прочитаний вельмишановними посадовцями та факт присутності на “дошці пошани” людини з команди Президента України не заважатиме належному розгляду інформації, а також за наявності підстав прийняттю відповідних рішень.





Міністру внутрішніх справ України



Луценку Ю.В.



копія Голові Фонду Держмайна України

Народному депутату України



Семенюк В.П.



копія Міністру юстиції України



Зваричу Р.М.



ІНФОРМАЦІЯ



щодо порушень чинного законодавства з боку посадових осіб Фонду Державного майна України та його регіональних відділень під час приватизації майна державних несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу.



Вивченням нормативних документів щодо приватизації несільськогопо-дарських підприємств агропромислового комплексу України у діях ряду посадових осіб Фонду Державного майна України та його регіональних відділень, до обов’язків яких згідно з тимчасовим положенням про Фонд Державного майна України затвердженого постановою Верховної Ради №2558-XII від 7.07.1992 року, зокрема, віднесено захист майнових прав України на її території та за кордоном, вбачаються ознаки злочинів за фактами розкрадання державного майна шляхом розтрати та ( з 1.09.2001 р.) незаконної приватизації, що спричинило десятки ( а можливо і сотні ) мільйонів гривень збитків державі у вигляді ненадходження до державного бюджету ( позабюджетного фонду приватизації ) грошових коштів за відчужені акції.



Так, цими особами всупереч майновим інтересам держави та ст.19 Конституції України, у зв’язку з необґрунтованим застосуванням ст.3 Закону України “Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі”, ст.2 Закону України “Про приватизацію державного майна”, ст.1 Закону України “Про приватизаційні папери”, “Положення про порядок приватизації несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу” затвердженого наказом Фонду Держмайна України №903 від 09.08.1996 р., зі змінами та доповненнями внесеними наказами ФДМУ №803 від 31.07.1997 р., №795 від 21.04.1998 р. та №1718 від 17.08.2000 р., в інтересах та у власність фізичних та юридичних осіб ( сільськогосподарських підприємств ) безоплатно відчужено та продовжує відчужуватися із державної власності значна кількість акцій приватизованих несільськогосподарських підприємств агропромислового комплексу.



Статтею 3 Закону України “Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі” щодо пільг на придбання акцій визначено, що Право на пільгове придбання акцій за номінальною вартістю (за приватизаційні майнові сертифікати, а також за власні кошти і компенсаційні сертифікати у розмірі, що не перевищує половини вартості приватизаційних майнових сертифікатів) мають працівники підприємств, що приватизуються.



Працівники сільськогосподарських підприємств мають право на пільгове придбання акцій (за приватизаційні майнові сертифікати, а також за власні кошти і компенсаційні сертифікати у розмірі, що не перевищує половини вартості приватизаційних майнових сертифікатів).



До працівників підприємств, що приватизуються, зазначених у частинах першій та другій цієї статті, прирівнюються також особи, які вийшли з цих підприємств на пенсію, звільнені у зв'язку із скороченням штатів і не працюють з моменту звільнення на інших підприємствах, особи, які мають право відповідно до законодавства України повернутися на попереднє місце роботи на цьому підприємстві, та інваліди, звільнені за станом здоров'я у зв'язку з каліцтвом або професійним захворюванням.



Недержавним сільськогосподарським підприємствам (колективні сільськогосподарські підприємства, спілки селян, колгоспи, спілки кооперативів, акціонерні товариства, селянські (фермерські) господарства та інші суб'єкти сільськогосподарських підприємств недержавних форм власності) передається безоплатно 51 відсоток акцій підприємств, що приватизуються, включаючи розміщення приватизаційних майнових сертифікатів, а також власних коштів і компенсаційних сертифікатів працівників відповідних сільськогосподарських підприємств та прирівняних до них осіб через довірчі товариства, створені в колективах товаровиробників. У плані приватизації підприємств, які переробляють сільськогосподарську сировину та виконують роботи і надають послуги сільськогосподарським товаровиробникам, передбачається відповідна квота для діючих радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств для подальшої передачі відповідної частки після їх приватизації та розміщення приватизаційних майнових сертифікатів їх працівників.



Сільськогосподарські підприємства створюють довірчі товариства для здійснення представницької діяльності з цінними паперами відповідно до законодавства України.



Недержавні сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм господарювання мають право на придбання акцій за номінальною вартістю в межах зазначених квот у разі, коли трудові колективи підприємств, що приватизуються, сільськогосподарські товаровиробники і прирівняні до них особи не викупили цих акцій у межах установлених квот.



Якщо підприємства, що приватизуються, не мають договірних зв'язків із сільськогосподарськими підприємствами, селянськими (фермерськими) господарствами та іншими сільськогосподарськими підприємствами, визначення переліку сільськогосподарських товаровиробників, які залучаються на пільгових умовах до участі в приватизації підприємств, та квоти для придбання ними акцій передбачаються в плані приватизації відповідного підприємства без урахування вимог частини четвертої цієї статті за пропозиціями цих підприємств та державних органів управління сільського господарства і продовольства залежно від зони діяльності підприємств.



П.1. Ст.1 Закону України “Про приватизаційні папери” №2173-XII від 06.0301992 р. щодо поняття і види приватизаційних паперів визначено, що “приватизаційні папери - це особливий вид державних цінних паперів, які засвідчують право власника на безоплатне одержання у процесі приватизації частки майна державних підприємств, державного житлового фонду, земельного фонду”.



П.2 ст.2. Закону України “Про приватизацію державного майна” щодо пріоритетів та принципів приватизації визначено, що “…приватизація здійснюється на основі таких принципів: …продажу об'єктів приватизації з урахуванням їх індивідуальних особливостей виключно за кошти, (Абзац сьомий частини другої статті 2 в редакції Закону №1724-III від 18.05.2000 р.).



Незважаючи на те, що нормою с.3 цього Закону безоплатна передача акцій недержавним сільськогосподарським підприємствам включає розміщення приватизаційних майнових сертифікатів, а також власних коштів і компенсаційних сертифікатів працівників відповідних сільськогосподарських підприємств та прирівняних до них осіб через довірчі товариства, створені в колективах товаровиробників, а у разі, коли трудові колективи підприємств, що приватизуються, сільськогосподарські товаровиробники і прирівняні до них особи не викупили цих акцій у межах установлених квот, недержавні сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм господарювання мають право на придбання акцій за номінальною вартістю в межах зазначених квот, посадовими особами Фонду Держмайна України та його регіональними відділеннями було створено механізм безоплатної передачі акцій приватизованих підприємств у власність сільськогосподар-ських підприємств, необгрунтовано застосовуючи п.11 розд.3 “Положення про порядок приватизації несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу” затвердженого наказом Фонду Державного майна України №903 від 9.08.1996 р., що підписаний його колишнім головою Єхануровим Ю.І., і яким визначено, що “Комісія з продажу акцій безоплатно передає недержавним сільськогосподарським підприємствам акції для їх подальшого розподілу серед працівників цих підприємств та прирівняних до них осіб згідно із слідуючим принципом: безоплатна ( ??? ) передача акцій працівникам недержавних сільськогосподарських підприємств та прирівняним до них особам пропорційно до вартості акцій, які кожен з них придбав за рахунок приватизаційних сертифікатів, власних коштів та компенсаційних сертифікатів згідно з положеннями статті 5 цього розділу, в межах квот, передбачених для безоплатної передачі недержавним сільськогосподарським підприємствам”.



Слід зазначити, що незважаючи на відсутність змін до цього Закону України, керівництвом Фонду Держмайна України двічі відповідними наказами вносило зміни до цього положення.



Так, зміни до цього положення були внесені наказом №803 від 31.07.97 р., яким пункт 11 розділу 3 викладено у такій редакції “Акції, що не були придбані працівниками сільськогосподарських підприємств та прирівняними до них особами за приватизаційні майнові сертифікати, компенсаційні сертифікати та власні кошти в межах встановлених квот, комісія з продажу акцій передає безоплатно зазначеним недержавним сільськогосподарським підприємствам для подальшого розподілу серед їх працівників та прирівняних до них осіб відповідно до трудової участі за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).



Наступні зміни були внесені наказом №795 від 21.04.1998 р., яким пункт 11 розділу 3 було викладено в такій редакції “Акції, що не були придбані працівниками сільськогосподарських підприємств та прирівняними до них особами за приватизаційні майнові сертифікати, компенсаційні сертифікати та власні кошти в межах встановлених квот, комісія з продажу акцій передає безоплатно зазначеним недержавним сільськогосподарським підприємствам. На підставі рішень загальних зборів (зборів уповноважених) щодо визначення власників безоплатно переданих акцій (?) орган приватизації видає розпорядження голові правління відкритого акціонерного товариства, створеного на базі підприємства, яке приватизується, про внесення відповідних відомостей до реєстру власників іменних цінних паперів”.



Разом з тим, пунктом 12 розділу 3 “Положення про порядок приватизації несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу” затвердженого наказом Фонду Державного майна України №903 від 9.08.1996 р. було визначено, що “У разі, якщо працівники сільськогосподарських підприємств та працівники підприємств, що приватизуються не придбали акції в межах установлених квот, то недержавні сільськогосподарські підприємства можуть придбати, в межах зазначених квот залишок акцій за номінальною вартістю для подальшого розміщення акцій серед своїх працівників на платній або безоплатній основі пропорційно до вартості акцій, які кожний із них придбав за рахунок приватизаційних майнових сертифікатів, власних коштів та компенсаційних сертифікатів”.



Зміни до цього положення були внесені Наказом №803 від 31.07.1997 р., яким пункт 11 розділу 3 викладено у такій редакції, яким пункт 12 розділу 3 було викладено у такій редакції “недержавні сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм господарювання мають право на придбання акцій за номінальною вартістю в межах зазначених квот у разі, коли трудовий колектив підприємства, що приватизується, сільськогосподарські товаровиробники і прирівняні до них особи не викупили цих акцій у межах встановлених квот”.



Наступні зміни були внесені наказом №795 від 21.04.1998 р., яким пункт 12 розділу 3 було викладено в такій редакції “Недержавні сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм господарювання мають право на придбання за номінальною вартістю акцій, що залишилися нереалізованими (???) в межах зазначених квот, для працівників підприємства, що приватизується, сільськогосподарських товаровиробників і прирівняних до них осіб.



Пільговий продаж акцій недержавним сільськогосподарським підприємствам здійснюється протягом одного місяця з моменту направлення їм повідомлення про це комісією з продажу акцій.



Орган приватизації укладає з цими підприємствами договори купівлі-продажу за зразком форми, що додається (додаток 5). Результати купівлі-продажу акцій недержавним сільськогосподарським підприємствам оформлюються окремим протоколом комісією з продажу акцій”.



Аналогічне тлумачення ст.3 Закону України “Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі” з боку посадових осіб Фонду Держмайна України передбачене і “Положенням про порядок приватизації несільськогосподарських підприємств і організацій агропромислового комплексу”, що затверджене наказом ФДМУ від 17.08.00 р. №1718.



Так, розділом 3 цього положення щодо порядку визначення розподілу акцій передбачено, що :



“…1. Комісія визначає в проекті плану розподіл акцій (пакетів акцій) акціонерного товариства, що створюється в процесі приватизації, у такій послідовності:



…установлює квоту акцій, що підлягають безоплатній передачі сільськогосподарським підприємствам, та визначає в цій квоті кількість акцій, що підлягають продажу працівникам сільськогосподарських підприємств і прирівняним до них особам за власні кошти ( ???, чому тоді раніше було безоплатно );



розраховує кількість акцій, що підлягають пільговому продажу працівникам підприємства, що приватизується, та прирівняним до них особам за власні кошти



4. Кількість акцій, що підлягають безоплатній передачі недержавним сільськогосподарським підприємствам та продажу їх працівникам і прирівняним до них особам, комісія встановлює відповідно до статті 3 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (290/96-ВР ).



При розробці плану для несільськогосподарських підприємств зі змішаною формою власності до акцій, що підлягають безоплатній передачі, відносяться також акції, що передаються сільськогосподарським підприємствам – засновникам зазначених підприємств ( ??? ).



12. Комісія може передбачити ( ??? ) в проекті плану відкритий продаж акцій, які залишилися нерозміщеними відповідно до пункту 1 цього розділу, за гроші.”



Разом з тим, ст.4 Закону України “Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі” визначено, що “Акції, які не були викуплені на пільгових умовах протягом одного року з дня початку їх продажу, реалізуються на загальних підставах відповідно до законодавства України”.



Цікаво, що всі вищевказані накази Фонду Державного майна України зареєстровані Міністерством юстиції України.



З урахуванням викладеного, вважаю, що дій посадових осіб Фонду Держмайна України та його регіональних відділень щодо безоплатного відчуження акцій несільськогосподарських підприємств у власність юридичних та фізичних осіб містять склад злочину за фактами розкрадання державного майна шляхом розтрати та ( з 1.09.2001 р.) незаконної приватизації державного майна, що спричинило особливо великої шкоди Державі у вигляді значних матеріальних збитків, та прошу Вас за наявності підстав порушити кримінальні справи за ознаками ч.5 ст.191 та ч.2 ст.233 Кримінального Кодексу України, а також вжити заходів щодо притягнення винних осіб до встановленої Законом відповідальності та відшкодування ними нанесених державному підприємству матеріальних збитків.



Одночасно, прошу за наявності підстав дати правову оцінку відповідальним працівникам Міністерства юстиції України ( можливо вже колишнім ) щодо факту їх службової недбалості.


Одночасно, надам десятки конкретних прикладів на вказану Вами електронну адресу.


З повагою,


Заздалегідь вдячний,


Сподіваюсь на співпрацю у захисті корпоративних інтересів Держави та поверненні під її контроль ряду стратегічних об’єктів приватизації групи Г, наприклад ВАТ “ХК “АвтоКрАЗ”, ЗАТ “Укртатнафта” та деякі обленерго.


olegshapochka@yandex.ru


MsWord document
Dodatok_Dv_apk_.doc

75.50 Kb

Версія до друку // Відповісти // Редагувати // Стерти // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/1119715708.html




Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2016. Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail news@maidan.org.ua