першановинистаттізахідцентрвостокпівденькримфорум пошукконтакти  

: Сергій ЧАЛИЙ: "Олігархів Конституцією не зупиниш" ("СВОБОДА").

додано: 27-07-2001 // // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/996246920.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

11 липня Верховна Рада успішно пройшла перший етап процедури змін до статті 84-ї Конституції. Законопроект, який передбачає внесення до Основного Закону положення щодо втрати депутатом його повноважень у разі виходу зі складу фракції партії чи блоку партій, за списком яких пін обраний, підтриманий 262 парламентаріями з 399 присутніх (проти — 5, утрималися — 6, не голосували - 126). «Добро» Конституційного Суду цей законопроект одержав тижнем раніше. Тепер, аби згадане положення було закарбоване й Конституції, на наступній сесії, восени цього року, законопроект «Про внесення змін у Конституцію України» повинен набрати 300 голосів.

Сам законопроект щодо доповнення до Конституції був «несений на розгляд Верховної Ради 152 народними депутатами. Представляючи нововведення, один з його авторів, член фракції «Реформи-Конгрес» Борис Беспалий висловив переконаність, що подібна норма не обмежує права і свободи депутата як людини і громадянина, оскільки він має спеціальний статус члена органу законодавчої влади. А введення подібної норми буде сприяти свідомому вибору народних депутатів і) складних політичних ситуаціях, зазначив депутат. Як запевнив Борис Беспалий, норма поширюватиметься на депутатів, які пішли з партійної фракції за власної ініціативи. Якщо ж депутата всупереч його волі виключили з фракції, це не спричинить припинення його депутатських повноважень. Беспалий також висловився за необхідність внесення змін у закони про статус народних депутатів, про політичні партії, а також до регламенту Верховної Ради з тим, щоб врегулювати всі можливі колізії. Співавтор законопроекту зазначив, що закон не буде поширюватися на депутатів, які вже здійснили міжфракційні переходи або вийдуть з партійних фракцій до часу введення закону в дію. Справді-бо: у чинній Верховній Раді за три роки її діяльності деякі парламентарії, обрані за партійними списками, встигли вже кілька разів змінити свою фракційну належність. Ясно, що виборці навряд чи уповноважували своїх обранців перебігати з однієї партії до іншої, часом зовсім іншого ідеологічного спрямування. А з погляду партійних лідерів і спонсорів виборчих перегонів, таке перебігання — це повне неподобство: адже в обрання депутата вкладені гроші й ресурси, отже, він мусить їх відпрацьовувати, а не тікати туди, де вигідніше. Тому напередодні виборів більшість парламенту, як не дивно, відобразила настрої більшості виборців у спробі узаконити норму Конституції, за якою депутати позбавлятимуться мандатів у разі виходу з фракції партії, за списками якої вони були обрані до Верховної Ради. Можна прогнозувати, що у разі присутності всього складу парламенту в залі засідань і відповідної роботи з тими, хто сьогодні вагався, перше доповнення до Конституції стане фактом за кілька місяців.

Хоча західні правники вважають проголосований законопроект далеко не бездоганним з погляду демократичних норм, усе ж таки зрозуміти його розробників можна. Принаймні, вони прагнуть поставити бар'єр на шляху відвертого скуповування депутатів деякими олігархічними фракціями. Підтримку ж демократів з «Реформ-конгресу» з боку частини олігархів, особливо другого ешелону, можна пояснити прагматичними міркуваннями, і особливо — спробою захиститися від тиску грубих грошей олігархів, так би мовити, «першорядних».

Але постає дуже просте запитання — чи варто взагалі було заводитись зі змінами до Конституції, тобто — чи керуватимуться від дня ухвалення закону парламентарії волею виборців? Навряд. І ось чому. По-перше, «за бортом» змін лишилися депутати, обрані у мажоритарних округах як представники певних партій. Цей різновид народних обранців перебігає з фракції до фракції не менш часто, ніж «списочники», і теж у цьому не менш відверто нехтує волею виборців. Так що скуповувати депутатів у наступній Верховній Раді все одно будуть, бо буде з кого, якщо, звичайно, усупереч Президентові не станеться дива — не буде ухвалений Закон про вибори на суто партійно-пропорційній основі. І, до речі, автори законопроекту вчинили недемократичне, поділивши депутатів на дні категорії, одна з яких мас право чхати на виборців, інша — ні. По-друге, де гарантія, що депутати- «списочники» дотримуватимуться фракційної дисципліни? Адже можна де-юре бути членом однієї фракції, а де-факто голосувати завжди услід за іншою фракцією. І жодні регламенти, про які говорить Борис Беспалий, тут не допоможуть. І нарешті, якщо депутата, всупереч його волі, виключать із фракції, це, за майбутнім законом, не спричинить припинення його депутатських повноважень. Тож «ренегати» просто провокуватимуть своїх однопартійців на такі радикальні кроки, а потім спокійно приєднуватимуться туди, де платять більше. А хто так платить? Правильно, олігархи, наближені до гаранта Конституції.

Але все ж таки, у разі відповідних змін до Конституції, законів про партії і вибори та до регламенту Верховної Ради, схильним до ренегатства депутатам-“списочникам” стане дещо складніше продати себе на ярмарку «парламентських душ». І в зв'язку з цим виникає запитання: а чому Президент Кучма так опирається ухваленню Закону про вибори, де кількість депутатів-“списочників” утричі більша, ніж мажоритарників? Чи не тому, що «сімейний» партійний проект «Трудова Україна» на виборах з тріском провалився, а відповідна фракція у Верховній Раді утворена якраз із мажоритарників та втікачів з інших партійних списків?

додано: 27-07-2001 // URL: http://maidan.org.ua/static/mai/996246920.html
Версія до друку // Редагувати // Стерти

Увага!!! Сайт "Майдан" надає всім, хто згадується у розділі "Статті", можливість розмістити свій коментар чи спростування, за умови належного підтвердження особи. Будь ласка, пишіть нам на news@maidanua.org і вказуйте гіперлінк (URL) статті, на яку ви посилаєтся.

  ЦІКАВИНКИ :
Завантаження ...



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2017. Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua